Genetika

Gen dugovječnosti: Otkriće koje možda vodi do „Molekularne fontane mladosti”

Nova studija istraživača s Berkeley Sveučilišta u Kaliforniji predstavlja važan napredak u razumijevanju molekularnog mehanizma procesa starenja, istodobno pružajući novu nadu za razvoj ciljanog liječenja degenerativnih bolesti vezanih uz starenje.

fontana-mladosti

Istraživači su uspjeli vratiti molekularni sat infuzijom gena dugovječnosti u matične krvne stanice starog miša, pospješivši tako njihov regenerativni potencijal. Ovi pronalasci su objavljeni 31. siječnja 2013. na portalu časopisa Cell Reports.
Biolozi su otkrili da SIRT3, proteini iz porodice sirtuina, imaju važnu ulogu u pomaganju ostarjelim krvnim stanicama u podnošenju naprezanja. Kada su u matične krvne stanice starog miša ubrizgali SIRT3, formiranje novih krvnih stanica je značajno poraslo, kao dokaz preokreta u gubitku funkcije starih matičnih stanica uzrokovanim starenjem.

„Već je poznato da sirtuini reguliraju starenje, ali naša studija je prva koja zaista demonstrira njihovu sposobnost povrativosti degeneracije vezane uz starenje, i smatram to vrlo uzbudljivim“, rekla je glavna istraživačica ove studije Danica Chen, asistentica prehrambene znanosti i toksikologije na UC Berkeleyu. „Ovi pronalasci otvaraju vrata potencijalnim metodama liječenja degenerativnih bolesti vezanih uz starenje.“

Tijekom proteklih 10 do 20 godina znanstvenici su postigli značajan napredak u razumijevanju starenja. Mišljenje da je starenje nekontrolirani, slučajni proces, napušteno je, a danas se smatra visoko reguliranim, što otvara mogućnosti za manipulaciju njime.

„Molekularna fontana mladosti“

“Dosadašnje su studije pokazale da promjena već samo jednog gena može voditi do produljenja životnog vijeka“, rekla je Chen. „Pitanje je možemo li toliko dobro upoznati proces kako bi uistinu razvili molekularnu fontanu mladosti? Možemo li stvarno učiniti starenje povratnim? To je ono u čije razumijevanje i postignuće polažemo nade.“

Chen je radila s Davidom Scaddenom, direktorom Centra za regenerativnu medicinu u Općoj bolnici Massachusetts i zamjenikom direktora Harvardskog instituta za matične stanice.

U središtu pozornosti ovog istraživanja nalaze se sirtuini, budući da uloga ove porodice proteina u procesu starenja postaje sve jasnija. Ponajprije, SIRT3 je pronađen u mitohondrijima stanica, točnije u dijelu stanice koja pomaže u kontroli rasta i smrti, a prijašnje studije su pokazale da se SIRT3 aktivira tijekom kalorijske restrikcije, koja je pokazala utjecaj na produljenje životnog vijeka više različitih vrsta organizama.

Kako bi ispitali utjecaje starenja, istraživači su proučavali funkciju zrelih matičnih stanica. Zrele matične stanice su odgovorne za održavanje i obnavljanje tkiva, funkciju kojoj snaga opada s godinama. Fokusirali su se na hematopoetske, ili krvne, matične stanice, zbog njihove sposobnosti potpune rekonstrukcije krvožilnog sustava, mogućnosti koja čini temelj uspješne transplantacije koštane srži.

Istraživači su prvo promatrali krvožilni sustav miševa s neosposobljenim genom za SIRT3. Iznenađujuće je bilo da odsustvo SIRT3 nije pokazalo nikakav utjecaj kod mladih miševa. S vremenom, stvari su se počele mijenjati. S napunjene dvije godine života, miševi bez SIRT3 imali su značajno manje matičnih krvnih stanica i smanjenu sposobnost obnavljanja novih krvnih stanica, u usporedbi s normalnim miševima iste starosne dobi.

Što se nalazi u pozadini dobnog rascjepa?

U mladim stanicama, matične krvne stanice dobro funkcioniraju i pokazuju relativno nisku razinu oksidativnog stresa, koji predstavlja opterećenje za tijelo, a nastaje kao rezultat štetnih metaboličkih nusprodukata. U mladoj dobi, normalna antioksidativna obrana tijela lako podnosi niske razine opterećenja, pa je prisutnost SIRT3 manje važna.

„Kada ostarimo, naš sustav više ne radi jednako dobro, pa tada ili generiramo više oksidativnog stresa ili ga ne možemo dovoljno dobro otklanjati, te se njegova razina povećava“, rekla je Chen. „Pod takvim uvjetima, naš normalni antioksidativni sustav ne može brinuti o nama, stoga trebamo SIRT3 da mu pruži novi polet. U svakom slučaju, i razina SIRT3 također opada s godinama, pa u konačnici sustav biva poražen.“

Stari miš, nova krv

Znanstvenici su povećali razinu SIRT3 u matičnim krvnim stanicama ostarjelog miša kako bi istražili promjene. Ovaj eksperiment pomladio je stare matične krvne stanice, tako što je pospješio proizvodnju krvnih stanica. Preostaje istražiti može li pretjerana upotreba SIRT3 doista produžiti životni vijek, ali Chen naglašava da produljenje života nije jedini cilj ovog područja istraživanja. „Glavni cilj u istraživanjima na području starenja jest upotrijebiti znanje genetičke regulacije u svrhu liječenja bolesti vezanih uz starenje“, naglašava Chen.

Koautorica studije Katharine Brown, doktorska kandidatkinja i voditeljica istraživanja u Cheninom laboratoriju na UC Berkeleyu, rekla je da SIRT3 pokazuje značajan potencijal na tom području primjene.

„Drugi znanstvenici demonstrirali su sposobnost SIRT3 da djeluje kao potiskivač tumora“, rekla je Brown. „Ovo je obećavajuće zbog toga što, idealistički gledano, pojedinac si može priuštiti terapiju pomlađivanja s povećanjem uporabe proteina bez istodobnog povećanja rizika od bolesti, poput raka.“

Druga suvoditeljica studije je Stephanie Xie, tadašnja postdoktorandica u Centru za regenerativnu medicinu Opće bolnice Massachusetts. Xie je sada na postdoktorskom studiju na Sveučilištu u Torontu.

Ovu studiju financijski podupire mnoštvo fondova, uključujući i Searle Scholars Program, National Institutes of Health i Siebel Stem Cell Institute.

Izvor: University of California – Berkeley

"Ne uči, nego izmišljaj to što je nezamislivo. Budućnost će dokazati da smo imali pravo." Mika Antić

1. Hopi Mladen

ožujak 4, 2013 kod 9:15 pm

Mikan reka da će živjet 543 godine..

2. Franko Osmanovic

ožujak 4, 2013 kod 9:17 pm

ako to opce postoji

3. Katia Jelavic

ožujak 4, 2013 kod 10:18 pm

odzvonilo dorianu greyu

4. Anton Funjek

ožujak 5, 2013 kod 1:29 pm

<3

5. Karlo Suleiman

ožujak 5, 2013 kod 1:42 pm

Ma ljudi moraju umirati, jebote i ovako ima previse sranja sa ovoliko ljudi na svijetu bilo bi nas previse, a na kraju krajeva i da bude nesto od toga jednog dana bit ce dostupno samo bogatima koji imaju para, a sirotinja ce umrijet ionako ako ne od starosti onda od gladi, jebes biti i mlad ako nemas sta jesti tako da ti je isti kurac, radje nek se pobrinu ljudima osigurati radna mjesta i normalan zivot pa ce zivjeti duze i bez tog sranja, a ne ovako svaki drugi mladi covjek umre od raka. Pitam se ZASTO?!

6. Miodrag Cejovic

ožujak 5, 2013 kod 1:48 pm

Ovo su obicne gluposti,od amera se moze samo ocekivati nesto lose,novi ratovi, neke nove bolesti, nove zaraze,nista dobro za covecanstvo,prema tome da oni nesto dobro zele nekome to ima samo u filmovima

• Anthony

ožujak 5, 2013 kod 9:17 pm

“dejstvovanje drugim sredstvima Miodrage” ne pali to, uzdaj se u se i u svoje kljuse.

7. Krajačić Goran

ožujak 5, 2013 kod 1:49 pm

Who wants to live forever, anyway?.

Više u Genetika