Arheologija i paleontologija

Genetska mutacija omogućila je praljudima širenje diljem Afrike

Winston-Salem, NC – 19. rujna 2012. – genetska mutacija koja se dogodila prije nekoliko tisuća godina može biti odgovor na to kako su rani ljudi bili u mogućnosti da se prošire iz središnje Afrike prema ostalim dijelovima starog kontinenta. Taj događaj širenja životnog prostora ljudi poznat je i po nazivu ‘velika ekspanzija’.

Analizirajući genetske uzorke varijacije kod različitih populacija diljem svijeta, tri tima znanstvenika sa Johns Hopkins School of Medicine i School of Medicine Sveučilišta u Washingtonu pokazala su da je kritična genetska mutacija u ključnoj skupini gena na kromosomu 11, poznate pod nazivom FADS (fatty acid destaurase cluster), nastala  prije više od 85 tisuća godina. Ova promjena je dopustila praljudima stvarati polinezasićene masne kiseline (u daljnjem tekstu: PNMK) u mozgu koje su se prije toga mogle naći samo u biljkama, a koje su bile potrebne za povećanje veličine mozga i samim time složenosti njegovih funkcija. FADS igraju ključnu ulogu u određivanju učinkovitosti pretvorbe srednje lančane PNMK, koje se nalaze u biljkama, u dugolančane PNMK nađene u mozgu. Ovo je istraživanje objavljeno u magazinu PLOS One.

Arheološke i genetske studije pokazuju da se homo sapiens pojavio prije otprilike 180 tisuća godina, ali je ostao na jednom području oko bogatih izvora vode u središnjoj Africi oko gotovo 100 tisuća godina. Autor Floyd H. “Ski” Chilton, dr.sc. profesor fiziologije i farmakologije i direktor centra Center for Botanical Lipids and Inflammatory Disease Prevention at Wake Forest Baptist te drugi znanstvenici pretpostavili su da je to mjesto bilo usko ograničeno jer su praljudima bile potrebne velike količine dugolančanih polinezasićenih masnih kiselina, koje se nalaze u školjakama i ribama, kako bi podržale složenije funkcije mozga.

“Ovo je možda zadržalo rane ljude vezane za vode u središnjoj Africi koje su bile stalni izvor hrane od DHA”, rekao je Chilton. “Došlo je do znatnih rasprava o tome kako su rani ljudi bili u mogućnosti dobiti dovoljno DHA potrebne za održavanje veličine mozga i njegove složenosti. Nevjerojatno je da smo možda otkrili regiju u kojoj su se dogodile genetske varijacije koje su nastale u vrijeme velike ekspanzije.”

Studija pokazuje da se promjena dogodila pod snažnim pritiskom selekcije gena diljem stanovništva na afričkom kontinentu. “Moć genetike stalno me impresionira, smatram da je nevjerojatno do kakvih zaključaka možemo doći o stvarima koje su se dogodile prije nekoliko desetaka tisuća godina proučavajući uzorke genetskih varijacija koje postoje u suvremenim populacijama”, kazao je Joshua M. Akey, vodeći znanstvenik na Sveučilištu u Washingtonu. Ova promjena pokazuje kako se rani ljudi nisu morali oslanjati na samo jedan izvor hrane, ribu, koja im je bila od koristi za rast i razvoj mozga. Ova genetska varijanta nastala prije čovjekove organizacije lova i ribolova bila je izuzetno važna jer je mogla osiguravati više pouzdanih izvora prijeko potrebnih dugolančanih PNMK”, rekao je Akey.

Kako bi se istražile evolucijske sile koje su oblikovale obrasce varijacije u genima u zemljopisno različitim populacijama, istraživači su analizirali 1092 pojedinca koji predstavljaju petnaest različitih ljudskih populacija odabranih iz projekta 1000 Genome Project te 1043 pojedinaca iz 52 populacije iz Human Genome Diversity Panel baze podataka.

Chilton je napomenuo veliku vjerojatnost ispravnosti istraživanja zbog suradnje međunarodno priznatih znanstvenika iz triju različitih i raznovrsnih disciplina – biokemije, statističke genetike i populacijske genetike. Ova nova informacija nadovezuje se na Chiltonova istraživanja iz 2011. objavljena u magazinu BMC Genetics koja su pokazala kako ljudi afričkog podrijetla imaju mnogo veću učestalost genetskih varijanti koje u mozgu pretvaraju srednjelančane omega-6 kiseline, inače sadržane u jestivom ulju, u dugolančane polinezasićene kiseline. U usporedbi s bijelcima, Afroamerikanci u SAD-u imaju puno veće stope hipertenzije, dijabetesa tipa 2, moždanog udara, srčane bolesti i nekih vrsta raka. “Trenutno promatranje daje još jednu važnu spoznaju o razlozima zbog kojih različite populacije različito reagiraju na modernu zapadnu prehranu”, zaključio je Chilton.

Možemo se nadovezati i intuitivno zaključiti da su različite reakcije na prehranu među populacijama tek vrh sante leda svega onoga što mnoge populacije diljem Zemlje čini različitima. Genetske mutacije događale su se i događat će se, one su te koje ljude na Zemlji čine različitima. Negdje su se događale brže, negdje sporije, no unatoč tome svi potječemo s istog kontinenta. To je ono što nas treba povezivati i činiti kolektivom na planetu Zemlji.

1. Ivan Stipišić

listopad 7, 2012 kod 7:30 pm

supeeeer .a vidi di su sad

2. Armin Avdic

listopad 7, 2012 kod 7:40 pm

I onda pomenes evoluciju i genetsku mutaciju kreacionistima koji te onda zaspu salvom idiotizma kako su ljudi stvoreni, planeta nije starija od nekih 6000-10000god a da su fosilni ostaci dinosaura zapravo sotonin trik kako bi obmanuli covjecanstvo. E, pokusat ubijedit kreacionistu u evoluciju je teze nego podijelit s nulom.

3. Asmir Selimbegovic