Genetika

Geni majke mogu biti uzrok preranog rađanja

Prijevremenim se porodom smatra onaj porod koji se dogodi prije navršenih 37 tjedana trudnoće. Prerani porod najčešći je uzrok smrti novorođenčadi. Iako je danas skrb o prerano rođenoj djeci mnogo naprednija nego prije 10 – 20 godina, još uvijek nije moguće spasiti od smrti svu prerano rođenu djecu.

Uz prerano rođenu djecu obično vezujemo pojam nedonoščad, iako to nije uvijek točno. Naime, nedonošče je ono dijete koje se rodi više od tri tjedna prije predviđenog termina.

Do preranog poroda dolazi iz mnogih razloga, npr. zbog prevelike količine plodne vode, zbog promjena na grliću maternice, deformacija kod djeteta, hormonalnih poremećaja, preranog odvajanja placente. Mnogo je veća vjerojatnost da će do poroda doći prerano ako je majka pušačica ili ako je ranije imala neki zahvat otklanjanja tkiva s maternice. Poznato nam je također i da blizanačke trudnoće mnogo češće završavaju preranim porodom.

Dva novija istraživanja pokazuju kako majčini geni utječu na vjerojatnost preranog poroda. Danski su istraživači analizirali nacionalnu bazu podataka od 1978. do 2004. Rezultati kažu kako žene koje su i same rođene prerano češće imaju prijevremeni porođaj. Ali, mogućnost prijevremenog porođaja za 60% je veća i kod žena čije su majka, sestra, ili polusestra rodile prerano. Kada su braća i očevi u pitanju, rizik je minimalan, nije bilo pokazatelja da će žena roditi prerano ako je i partnerica njezinog brata imala prijevremeni porod. Tako je i s polusestrama i polubraćom s očeve strane.

Drugo istraživanje provedeno je u Švedskoj između 1992. i 2004. Rezultati su bili sasvim slični onima u Danskoj. Otkriveno je da je za sestre žena koje su rodile prerano rizik da će i same prerano roditi veći za 80%. A kad se radilo o muškoj strani obitelji, nikakva genetska povezanost ni ovdje nije pronađena. Fetalni geni koje nasljeđujemo od oba roditelja, pokazalo se, igraju gotovo beznačajnu ulogu u riziku od preranog poroda.

Najvažnije je što su nam ove studije pokazale u kojem pravcu trebaju ići naredna istraživanja koja se budu bavila preranim porodom. Moguće je također i da su jedan od čimbenika preranog poroda i mitohondrijski geni. Njih nalazimo u tekućini koja okružuje tjelesne stanice. Ali, nikako ne treba isključiti ni faktor okoline. Jer, majčini geni, kažu znanstvenici, razlogom su tek ¼ povećanog rizika od preranog poroda. Za ostatak povećanja ovog rizika ipak su odgovorni neki drugi čimbenici.

Više u Genetika