Genetika

Kod psa pronađeni geni za OKP

Neprestana jurnjava za repom, ponavljajuće uhođenje sjene, neumorno žvakanje šape satima i satima svaki dan psi također mogu patiti od opsesivno-kompulzivnog poremećaja. A nova studija pomaže objasniti zašto.

Istraživači su se usredotočili na četiri gena koji su kod pasa odgovorni za OKP (opsesivno-kompulzivni poremećaj). Ako se uspostavi da su isti geni neispravni i u ljudskoj verziji poremećaja a postoje zaključci da jesu ova linija istraživanja na kraju može pomoći znanstvenicima da razviju bolje lijekove za ljudsku bolest koju je teško liječiti.

„To je vrlo uzbudljivo jer psihijatrijske bolesti imaju tendenciju biti nasljedne, ali pronalaženje gena povezanih s psihičkim bolestima kod ljudi je jako teško”, rekla je Elinor Karlsson, računalna biologinja s Broad Instituta na Sveučilištu Harvard.

„Antidepresivni lijekovi koji su trenutno dostupni za OKP mogu pomoći samo oko 50% ljudi i pasa koji ih koriste”, dodala je, „a lijekovi mogu izazvati neželjene nuspojave.”

„Pitanje je možemo li koristiti genetiku kako bismo točno mogli odrediti koji su to putevi mozga koji su krenuli po zlu u ovim bolestima i možemo li dizajnirati lijekove koji ih mogu usmjeriti na načine koji su mnogo precizniji nego dosadašnji”, dodala je. „Sve što možemo saznati vezano uz to što se ustvari krivo događa kako bismo mogli liječiti ovu bolest, bit će velika prednost.”

Umjesto ponavljajućeg pranja ruku, psi s OKP-om mogu žvakati deke ili loviti svoje repove puno više nego što je normalno. Vlasnici često kažu da ne mogu odvratiti svoje ljubimce od svojih opsesivnih zadataka.

Nekoliko pasmina pasa pokazuje posebno visoke stope OKP-a, uključujući pasminu doberman pinč. Iz razloga što su psi genetski jednostavniji nego ljudi, Karlsson i njeni kolege okrenuli su se tim pasminama pasa u njihovoj potrazi za genom vezanim za OKP.

Tim je počeo sekvencioniranje i uspoređivanje velikog dijela genoma 90 dobermana koji su imali OKP sa 60 dobermana koji ga nisu imali.

Tražili su regije koje su izgledale drugačije između bolesnih i zdravih pasa. Također su tražili gene koji izgledaju jednako u svih dobermana, ali i one po kojima se razlikuju u usporedbi s drugim pasminama.

Kad su se usredotočili na nekoliko sumnjivih područja genoma, znanstvenici su usporedili sumnjive gene dobermana s genima bull terijera, šetlandskih ovčara i njemačkih ovčara tri pasmine koje također trpe veću od uobičajene stope OKP-a.

Ta analiza ukazala je na četiri gena koji imaju neuobičajeno visoke stope mutacija u pasa s opsesivnim i kompulzivnim ponašanjima, izvijestio je istraživački tim u nedjelju u časopisu Genome Biology. Istraživači su također otkrili OKP-om povezane mutacije u malenom komadu genoma više od milijun baza udaljenog od bilo kojeg gena koji vjerojatno igra važnu ulogu u bolesti.

„Geni uključeni u novoj studiji igraju ulogu na putevima koji su također povezani s ljudskim poremećajem”, rekla je Karlsson, sugerirajući na to da psi mogu biti korisni sustav modela za razvoj boljih tretmana za ljude.

„Nova studija je jedna teško prijeđena prečka na ljestvama prema otkrivanju misterija OKP-a”, rekla je Janice Kloer-Matznick, bihevioristica za životinje i istraživačica porijekla pasa u Central Pointu, Oregon. No, tu je još uvijek dug put prema pravom razumijevanju bolesti.

„To zvuči kao da postoji još puno toga za otkriti, kao što su interakcije alela koji rezultiraju abnormalnim ponašanjem, bez ijednog dovoljnog dokaza”, dodala je. „To je šteta jer to znači da jednostavan test gena vjerojatno neće biti razvijen, a neki uzgajivači mogli bi ga koristiti za izdvajanje pasa kako bi izbjegli parenje dvaju prijenosnika.”

1. Vedran Oblak

veljača 24, 2014 kod 2:03 pm

To je sitnica! Evo nedavno su znanstvenici utvrdili da pasi prilikom sraćke moraju orijentirati svoju stražnjicu prema magnetskom polju Zemlje. Inače ništa od uspješne sraćke.

2. Juraj Raković