Astrofizika

Golemi val zračenja pogodio Zemlju – i nitko nije primjetio

Znanstvenici misle da bi sudar neutronskih zvijezda mogao objasniti navalu visoko energetskog zračenja u osmom stoljeću – kojeg nitko nije primijetio. Prošle godine su japanski znanstvenici pronašli dokaz da je 775. godine Zemlja bila pogođena s iznenadnim udarom zračenja. Udar je imao 10.000 puta veću energiju nego bomba koja je bačena na Hirošimu.

Očito se u našem svemirskom susjedstvu dogodilo nešto značajno, no što god to bilo prošlo je neopaženo od strane 350 milijuna ljudi koji su živjeli na Zemlji u to vrijeme. Naime, povijesni zapisi toga vremena ne sadrže podatke o nikakvim nebeskim događajima, bilo katastrofalnima ili nekim drugima.

Događaj je umjesto toga zabilježen u količini radioaktivnog ugljika zarobljenog u godovima stabala koja spadaju u jedne od najstarijih na svijetu. Ugljikov radioaktivni izotop C-14 formira se kada čestice s puno energije nalete na atome dušika u atmosferi. Budući da stabla upijaju C-14 isto kao i C-12, njihovi godovi omogućavaju znanstvenicima da mjere količinu čestica velike energije koje su ušle u atmosferu određene godine. Dok su analizirali dva japanska cedra prošle godine znanstvenici su otkrili da je količina C-14 prisutna u godovima iz 775. godine zapanjujuće visoka.
Normalno je da koncentracija C-14 varira. Ona raste i opada ovisno o utjecajima iz svemira, ali po dosadašnjim podatcima nikad u posljednjih 3000 godina nije bila tolika razina C-14 kao 775.

Što je uzrokovalo veliko zračenje?

Na prvu, postojale su dvije mogućnosti. Zračenje je došlo ili od ekstremno jake sunčeve baklje ili od eksplozije zvijezde u blizini. Znanstvenici su isključili mogućnost da se radi o zračenju sa Sunca iz dva razloga. Sunčeva baklja potrebne veličine bi sigurno izazvala nezaboravnu i jaku polarnu svjetlost, ali takav fenomen nigdje nije zabilježen. Drugi razlog, sigurno i važniji, jest taj da bi tako velika sunčeva baklja uništila ozonski sloj. Time bi cijeli život na Zemlji bio izložen jakom zračenju i vjerojatno bi došlo do masovnog izumiranja.

Ostaje nam još mogućnost da je obližnja supernova poslala gama zračenje u svim smjerovima. Takvo zračenje bi stvorilo čestice velike energije u našoj atmosferi. One bi se formirale u C-14 kakav su znanstvenici pronašli u stablima. Da bi supernova mogla poslati toliku količinu zračenja morala je biti veća nego dokumentirani sjajni objekti na tadašnjem nebu. Opet pogađate, zapis o tako nečemu ne postoji. Čak i ako su ljudi nekako propustili eksplodirajuću zvijezdu, njeni ostatci bi bili i danas prisutni u vidu blijedog sjaja koji bi se mogao vidjeti teleskopom. Znanstvenici su pronašli 11 takvih ostataka u našem galaktičkom susjedstvu, no ni jedan ne odgovara 775. godini.

Kada su znanstvenici zaključili da ni sunčeve baklje ni supernova nisu uzrokovali toliku koncentraciju C-14 objavili su svoju spoznaju, međutim, pitanje uzroka je ostalo neriješeno.
Ali sada se grupa znanstvenika iz Njemačke dosjetila mogućeg uzroka. Oni tvrde da bi uzrok zračenja mogao biti sudar dviju obližnjih neutronskih zvijezda. Premda je energija sudara zaista ogromna, on bi bio vidljiv sa Zemlje samo na jedan dan, što bi moglo objasniti zašto događaj nije nigdje zabilježen.
Znanstvenici su pronašli 5 neutronskih zvijezda koje su mogle uzrokovati tako velik val zračenja. Sada je njihov zadatak da ih prouče do kraja i odgonetnu ovaj misterij.

Dok se njemački znanstvenici igraju s neutronskim zvijezdama, mi na nebu imamo Betelgeuse zvijezdu. Ona ima 1000 puta veći promjer od Sunca, sjaji 100.000 puta jače i najveći je crveni div u blizini Zemlje. Zašto je ona posebna? Upravo zato što bi mogla eksplodirati svaki tren, a možda i za nekoliko tisuća godina. U svakom slučaju našim potomcima će sigurno biti zanimljivo mjeriti C-14 u kori stabala, ali ako do toga dođe mi ćemo sve snimiti i staviti na YouTube. Barem neće imati problema sa dokumentacijom.

Izvor: PopSci

1. Sandro Prskalo

veljača 7, 2013 kod 3:37 pm

primijetio sam ja 😀

2. Robert Matko

veljača 7, 2013 kod 3:39 pm

nisam, dok tehnologija radi sve je ok 🙂

veljača 7, 2013 kod 3:39 pm

A mi smo svi mislili da nas zajebavaš.

4. Ante Todorić

veljača 7, 2013 kod 3:39 pm

Śta nisam primjetio… puśi mi se iz glave!

5. Saša Živković

veljača 7, 2013 kod 3:41 pm

Besplatna kemo terapija.

6. Elvir Tahirović

veljača 7, 2013 kod 3:43 pm

ma to u mene komšija naložio vatru pa ko obično ubacio stari cipela, boca od spreja, uglavnom svo smeće stavio u peć pa se osjeti blago zračenje iz odžaka… proće to za 1-2 sata

7. Ivica Vilusic

veljača 7, 2013 kod 3:49 pm

Ovi nasi znanstvenici se jos na guranje pale!!!

8. Ix Hun

veljača 7, 2013 kod 3:54 pm

Potresi od 8.o na Solomonskim otocima.!!!

9. Ix Hun

veljača 7, 2013 kod 3:54 pm

Ljudi na Solomonskim otocima uz potrese od 6.o do 8.o su primjetili.!!!

10. Mesud Dedić

veljača 7, 2013 kod 3:59 pm

Samo_profesionalci Pozz svima! Parovi su postavljeni na stranici. Ovdje vas nitko nece traziti nikakve uvjete da bi dobili parove,sve ce biti besplatno,uvijek ce biti jako dobrih info utakmica,takodjer svaki dan ce biti postavljen GLAVNI LISTIC. Od vas trazim samo da ovu stranicu podijelite sa svojim prijateljima i da podijelite po kladionicarskim stranicama. Mislim da je vec svima dosta raznoraznih dojava i namjestenih utakmica. Udjite i like

11. Katarina Šušnjar

veljača 7, 2013 kod 4:02 pm

Jesan ja

12. Milica Vučković

veljača 7, 2013 kod 4:30 pm

Pa naravno,svaki dan izmisle nekog bauka da nas strase,dok se nije pricalo o tome bilo nam je bolje,sad se pola nas strasi od straha….

13. Marko Toplak

veljača 7, 2013 kod 4:38 pm

univerizalna energija dolazi u sve vecim kolicinama, posljedica toga je dugo spavanje, umornost, razdrazljivost itd.. nismo navikli na to ali ako magnetsko polje padne na nulu privuci ce tolku kolicinu da nam tijelo nece moc to podnjet! eh nadam se sto brze, da mi sto se bavimo meditacijom i nepovrsnim zivotom, da nas prihvatite 🙂

veljača 7, 2013 kod 5:02 pm

A kad, pored lokalnih sranja?!?

15. Panj U Šumi

veljača 7, 2013 kod 5:50 pm

kako ne, meni se mantalo cijeli dan od tih cudnih valova

16. Ruzica Heister Milobar

veljača 7, 2013 kod 6:48 pm

aaa zato su se jučer mnogi žalili na bolove u križima, glavobolja i smetnje vida

17. Denis Islamovic

veljača 7, 2013 kod 8:29 pm

I?

18. Mikahakinen

veljača 7, 2013 kod 11:03 pm

Ja sam prdnio i neutralizirao zračenje.

Više u Astrofizika