Svemir

Hayabusa-2 : japanska kapsula koja je na Zemlju donijela uzorke s asteroida u “savršenom” stanju

Foto: EPA

Životni vijek asteroida prođe poprilično usamljeno, s obzirom na to da se radi o kamenim kozmičkim strukturama koje lebde svemirskim vakuumom milijardama godina. No, to se promijenilo kod asteroida Ryugu, na čiji je površinu 10. srpnja 2019. godine uspješno sletjela letjelica Hayabusa-2.

Kapsula, koja se odvojila od svemirske sonde Hayabusa-2, nakon više od pet milijardi kilometara, konačno je 6. prosinca na Zemlju donijela dragocjene uzorke s asteroida Ryugu. Sondu Hayabusu-2 lansirala je Japanska svemirska agencija (JAXA) u prosincu 2014. godine s ciljem da stigne do asteroida Ryugu. Asteroid mjeri u promjeru nešto manje od kilometra i kruži oko Sunca na udaljenosti od 211 milijuna kilometara. Sonda se u blizini spomenutog asteroida našla sredinom 2018. godine, a njena misija je bila uzeti uzorke s asteroida i vratiti se na Zemlju.

Foto: Hayabusa-2

Misija je uključivala razne metode. Uz eksplozivne naprave, misija je koristila i robote koji su se 2018. godine spustili na površinu spomenutog asteroida. U rujnu 2018. godine, na asteroid Ryugu spustila su se dva cilindrična robotska rovera, a kasnije je stigla i “robotska kutija” koja je imala zadatak ispitivanje terena.

Letjelica je 2019. godine ušla u sljedeću fazu misije i ispalila raketu, a u travnju je na površinu asteroida poslala još dvije eksplozivne naprave. Procjenjuje se da je eksplozija stvorila krater promjera oko 10 metara.

Foto: JAXA / EPA

Asteroid Ryugu spada u asteroide C-tipa, što znači da je bogat organskim ugljičnim molekulama, vodom, a možebitno i amino kiselinama. Upravo su amino kiseline bile od presudnog značaja za proces evolucije na Zemlji, a po nekim teorijama, o kojima se još uvijek diskutira, upravo su ih asteroidi prvi donijeli na naš planet. Čak tri četvrtine asteroida u našem Sunčevom sustavu pripada C-tipu, pa je cilj letjelice Hayabusa-2 prikupljanje uzoraka s onih do kojih uspije stići, te ih vratiti natrag na Zemlju.

Letjelica koja se vratila na Zemlju sadrži sakupljeni materijal koji bi mogao dati odgovor na mnoga pitanja s obzirom na činjenicu da su prikupljeni uzroci stari čak 4,6 milijardi godina.

Kapsula je u noći između 5. i 6. prosinca ušla u Zemljinu atmosferu i stvorila vatrenu loptu vidljivu na nebu. Taj događaj se mogao vidjeti u Australiji, gdje se kapsula konačno i prizemljila.

Sonda koja je ostala u svemiru bit će preusmjerena ka drugom asteroidu u blizini Zemlje, a očekuje se da bi na tu lokaciju trebala stići za oko deset godina, prenosi BBC.