Hrvatska u znanosti

Hrvatska postaje lider u istraživanju Velikog praska?

Ako budemo dovoljno pametni, Hrvatska, odnosno Institut Ruđer Bošković u 2013. mogao bi postati regionalni lider u izgradnji detektora kojima će se istraživati stanje svemira u prvim trenucima nakon Velikog praska, rekao je za tportal hrvatski fizičar.

Član hrvatskog istraživačkog tima u CERN-u, predstojnik Zavoda za eksperimentalnu fiziku dr. Tome Antičić, kaže da Hrvatska već sada radi u nekoliko međunarodnih kolaboracija, odnosno projekata, te da se Institut Ruđer Bošković (IRB) u jednom od njih profilira kao predvodnik.

‘Jedan je CMS u kojem se traži Higgsov bozon, drugi je Alice u kojem se traži kvark–gluonska plazma, stanje materije na početku stvaranja svemira, kada čestice poput protona ili elektrona još nisu bile formirane, a sudjelujemo i u projektu Opera u Italiji koji je nedavno objavio neobičnu vijest o neutrinima bržim od svjetlosti. Konačno, radimo i na projektu NA61’, rekao je dr. Antičić ističući da je ovaj posljednji osobito zanimljiv za IRB.

‘U posljednjih nekoliko godina otkrili smo da se kvark-gluonska plazma počinje diferencirati u čestice na nešto nižim energijama od onih na kojima radi LHC – upravo na energijama na kojima istražuje NA61. To je vrlo uzbudljivo područje. Ruđer Bošković je jako aktivan član u tome i radi analizu najinteresantnijih signala. Institut je sada po prvi put uspio kroz europske projekte dobiti sredstva da pokrene simulaciju, izgradnju i testiranje detektora u ovom velikom eksperimentu. Mi bi ovdje radili jedan izuzetno sofisticiran uređaj, koji predstavlja sam vrhunac tehnologije, tzv. vertex detektor’, objasnio je.

U Ruđer stiglo 40-ak znanstvenika iz cijele Europe

Jučer i danas u Zagreb je zbog toga iz cijele Europe došla poveća skupina od 40-ak znanstvenika koji rade na CERN-ovu projektu NA61. To je prvi put da jedna takva velika kolaboracija ima godišnji sastanak na Ruđeru na kojem će se, između ostalog, diskutirati dosadašnji rezultati i planovi te tko će sve surađivati na eksperimentu. No, kako ističe hrvatski stručnjak za čestice, najvažnije je da je IRB njegov nositelj.

Posao i za naše tvrtke

Za projekt je već izdvojeno 1,3 milijuna eura. Ta sredstva neće biti samo za detektor, već i za uspostavu centra za istraživanje novih detektora i senzora.

‘IRB će prvi put zaposliti i četiri strana znanstvenika postdoktoranda na tri godine. To je, za hrvatske prilike, nažalost, izuzetno mnogo. Na projektu će sudjelovati i 15 do 20 hrvatskih stručnjaka iz Zavoda za eksperimentalnu fiziku. Detektor će se graditi najmanje dvije, tri godine. U njegovu izgradnju mogle bi se uključiti i neke naše tvrtke poput Končara koji je za CERN već radio određene sustave’, ističe dr. Antičić.

Jedinstvena prilika za Ruđer i Hrvatsku!

Predstojnik Zavoda za eksperimentalnu fiziku uvjeren je da bi se 2013. godine u Ruđeru mogao formirati veliki regionalni centar za istraživanje stanja materije u svemiru u prvim trenucima nakon Velikog praska.

‘Bit će nam na raspolaganju više milijardi eura iz europskih fondova. Na nama je da odlučimo hoćemo li sve potrošiti na izgradnju pruga ili ćemo dobar dio iskoristiti i za razvoj znanosti. Mi ćemo se kandidirati za uspostavu centra, a nadamo se da ćemo i uspjeti. Ruđer bi mogao povući nekih stotinjak milijuna eura da se obnove zgrade i laboratoriji, od čega bi 20-ak moglo ići za projekt NA61. Neke zemlje koje su ušle u EU, poput baltičkih ili Poljske, jako su dobro iskoristile fondove i preporodile su svoju znanost. No neke to nisu učinile kako treba. Slovenija je tu loš primjer. Ondje su se znanstvenici svađali, pa nisu iskoristili priliku kako su najbolje mogli. Ja se nadam da će Ruđer imati snage napraviti to kako treba’, zaključio je dr. Antičić, a prenosi tportal.hr

1. Nikola Master Medić

listopad 11, 2011 kod 5:37 am

: )

2. Miroslav Luka Lukic

listopad 11, 2011 kod 5:46 am

zasto da ne taj je Institut u Jugoslaviji izgradjen, uvek je bio na visokom nivou, ali mislim da ce politicari upropastiti sve, na prostoru nase bivse zemlje samo politicari caruju za nauku, znanje vestine nema mesta

3. Gospodin Ivan

listopad 11, 2011 kod 5:51 am

Hoce doci dr. Sheldon Cooper u pomoc?

4. Ivica Jozing

listopad 11, 2011 kod 5:55 am

Na zalost, nemoguce.
    Zbog novca i znanstvene infrastrukture.

5. Helena Husinec

listopad 11, 2011 kod 6:01 am

I just wonder how much people will have health issues after detector.. never say bad stuff huh?

6. Leteći Cvjetić

listopad 11, 2011 kod 6:01 am

LMFAO XD ajme, bas ste me dobro nasmijali ovako ujutro, hvala 😀

7. Mislav Margić

listopad 11, 2011 kod 6:08 am

regionalni lider! ovo je fenomenalna vijest, konacno cemo prestici bosnu u istrazivanju velikog praska!

8. Helena Husinec

listopad 11, 2011 kod 6:14 am

People get cancer from basic stuff like Bluetooth earphone, wireless, and other everyday stuff. and they try to,put something huge which is probably at least hundred times stronger than this basic stuff… :/

Seriously i am not sure how much people need this wright there.

If you ever notice phones are not working too well around IRB and PMF. Well there is already huge magnet bellow building. And who knows what other stuff.

i just wonder how many of young people which are around there every day ( students ) will be able to have their own kids one day.

9. Dragana Hrnkaš

listopad 11, 2011 kod 6:38 am

Helena, ako vec pokusavas pisati na engleskom, onda bi ti pomoglo da ga znas. Kao i da znas o cemu pricas.

10. Martina Krznarić

listopad 11, 2011 kod 6:57 am

Samo je nacas i ona zeljela osjecat se pametnijom!

11. Ivan Kaveni

listopad 11, 2011 kod 7:13 am

Ovo mi se sviďa, iako sam uvjeren da o “prasku” znam podosta :ddd

12. Azra Mostarlic

listopad 11, 2011 kod 7:31 am

Nemojte biti tako strogi…djevojka je, ocigledno, pogrijesila “prozorcic” za koment :).. desava se 🙂

13. Josip Batrenjak

listopad 11, 2011 kod 7:49 am

Bravo za naše! konačno dobre vijesti!

14. Žiki Leaks

listopad 11, 2011 kod 8:00 am

nas će prve progutat crna rupa 😛

15. Emin Alagic

listopad 11, 2011 kod 8:14 am

To je bum naci..

16. Ivana Draganić-Vrančić

listopad 11, 2011 kod 8:37 am

A naive,vi koji za to navijate ocito niste culi za posljedice onog 1.eksperimenta. Pokusavaju ga drzat u tajnosti ali ima dokaza da su napravili stetu koju jos proucavaju i prognoze nisu dobre. Ali mi smo “visa bica ” sve moramo znat i nista nam se ne moze dogodit.

17. Ivan Stipišić

listopad 11, 2011 kod 9:07 am

da naiva,vidit ces ti kad mi sletimo na Mars.pa ces onda govorit da smo naivni .))

listopad 11, 2011 kod 9:16 am

Ivana, kojeg 1.eksperimenta?

19. Ana Puljar

listopad 11, 2011 kod 9:25 am

Ajde super… nadam se da ce iskoristit ovu šansu. 🙂

20. Mladen Matosevic

listopad 11, 2011 kod 9:57 am

Specijalizirani, visokosofisticirani mjerni senzor… ne bi bilo lose da uleti. To podrucje koje zahtijeva strucnost ali nisu nuzne ogromne serije da se bude profitabilan.

21. Antonio Žac

listopad 11, 2011 kod 11:22 am

Bla bla bla..uvjek komentara protiv a i imaju svoje razloge jer im je usađen strah koji se sije već tisućama godina zbog čega, zbog koncentracije moći i upravljanja masama, al neminovno proces napretka ide naprid, konačno hrvatska triba zauzet misto u svjetu koje joj pripada kroz samu povjest, i danas naši znanstvenici i na drugim poljima ostvaruju nevjerovatne rezultate i kroz povjest su dali ogroman doprinos. Na kraju ći reć ovo ako već moram otić u mp3 sa svim šta postoji oko mene onda biram da to bude od kako neki kažu suludog eksperimenta koji možda promjeni svjet, radije to nego da stradam od ruke polupijanog babuške u deliriju ili ruke arogantnoumišljenog kauboja ili ruke malog kosokog jadnička koji pati od veličine a svi skupa se igraju sa botunima. Znanost na prvom mistu ma gdje da nas odvede!

22. Ivan Brozović

listopad 11, 2011 kod 12:23 pm

I vrijeme je da sredstva dodju u hrvatsku,i da nasi znanstvenici ostaju tu a ne rasuti po istrazivackim centrima po svijetu! Thumbs up!!

23. Antonio Žac

listopad 11, 2011 kod 12:57 pm

Umalo zaboravih, sve će bit ok dok se naša politika ne umiša u sve, bome će onda bižat van i neutrini i kvarkovi i leptanoni i sve ostale subatomske čestice a ne samo znanstvenici, pa predlažem jedan eksperiment, da izvozimo politiku a uvozimo znanost, možda bi hrvatska kao zemlja tad i mogla profitirat;))

24. Aleksandar Boljak

listopad 11, 2011 kod 4:07 pm

Phahahaa…Pa sta ima naucnici nisam vas prepozno,”LIDERI”.Taj Hrvatski fizicar je ocigledno mislio na Splitsko-Zagrebacki region.

25. Hajrudin Pajt