Svemir

In memoriam – John Glenn

Iako je prošlo tjedan dana od smrti Johna Glenna, prvog američkog astronauta u Zemljinoj orbiti, neophodno je osvrnuti se na lik i djelo tog velikog američkog nacionalnog junaka, koji je u veljači 1962. godine, pilotirajući kapsulom Friendship 7, tri puta obišao Zemlju.

Glenn ulazi u kapsulu Friendshipa 7 (FOTO: NASA)

Prije nego što je postao astronautom, izgradio je i zavidnu vojnu karijeru, doguravši do čina pukovnika u američkim marincima, gdje se iskazao kao borbeni pilot tijekom Drugog svjetskog i Korejskog rata, a potom i kao pokusni pilot, oborivši brzinski rekord nadzvučnim avionom, u letu od zapadne do istočne obale SAD-a, u trajanju od 3 sata i 23 minute.

Originalna sedmorka programa Mercury - gornji red slijeva nadesno: Alan B. Shepard, Virgil I. "Gus" Grissom, L. Gordon Cooper; donji red slijeva nadesno - Wally Schirra, Donald K. "Deke" Slayton, John Glenn i Scott Carpenter (FOTO: NASA)

Originalna sedmorka programa Mercury – gornji red slijeva nadesno: Alan B. Shepard, Virgil I. “Gus” Grissom, L. Gordon Cooper; donji red slijeva nadesno – Wally Schirra, Donald K. “Deke” Slayton, John Glenn i Scott Carpenter (FOTO: NASA)

Kao posljednji živući član originalne astronautske sedmorke iz programa Mercury, u koju je izabran u travnju 1959. godine, Glenn je tijekom povijesnog leta Friendshipom 7, a u sklopu Mercury-Atlas 6 misije, u trajanju od 4 sata i 55 minuta, obletio Zemlju tri puta i potom se uspješno spustio na površinu Atlantskog oceana. Štoviše, Glennovim letom Amerikanci su konačno izašli iz sovjetske sjene u svemirskoj utrci, pa je potom odlučeno kako je Glenn, kao svojevrstan nacionalni simbol, suviše vrijedan da bi ga NASA opet pustila u svemir pa je dotični za NASA-u radio tek kao savjetnik sve do 1964. godine.

Senator Glenn (FOTO: NASA/Bill Ingalls)

Nakon povlačenja iz NASA-e, uključio se u politički život, izborivši se 1974. godine za mjesto u Senatu, gdje je odslužio četiri mandata, kao senator iz države Ohio. Štoviše, na predizborima za američkog predsjednika, Glenn se kandidirao i za američkog predsjednika, izgubivši od protukandidata unutar Demokratske stranke. Nakon što se 1997. godine povukao iz političkog života, Glenn se odlučio vratiti ondje gdje je sve počelo – u svemir.

Glenn u Discoveryju (FOTO: NASA)

Pridruživši se posadi space shuttlea Discovery, Glenn je krajem 1998. godine, u dobi od 77 godina, ponovno odletio u svemir, postavši time najstarija osoba u svemiru do danas. Tijekom misije Discoverya u trajanju od 9 dana, 2 sata i 39 minuta, Zemlju je obišao 134 puta, obavivši pritom 80 medicinskih i drugih pokusa.

Spomenimo za kraj kako će ga se mnogi sjetiti i po filmu The Right Stuff iz 1983. godine, gdje ga je maestralno odglumio Ed Harris.

1. Blanka Kokot