Cjepivo (Credit: Pixabay)

Zdravlje i Medicina

Individualne metode liječenja raka

Američki i ruski znanstvenici su otkrili više vrsti čestih mutacija u tijelu koje ljudski imunološki sustav zna prepoznati. Pomoću tog otkrića pokušat će razviti novo cjepivo protiv raka.

Sanktpeterburško Sveučilište za informacijske tehnologije, mehaniku i optiku (ITMO) u suradnji sa znanstvenicima s nekoliko američkih sveučilišta je vršilo istraživanje 1144 genomska profila bolesnika s adenokarcinomom (tumor u kojem zloćudne tumorske stanice epitelnog porijekla rastu stvarajući žljezdane tvorbe) i skvamoznostaničnim rakom pluća, koja su dva najčešća karcinoma pluća.

Do sada su istraživači smatrali do kod uzroka za ova dva oblika raka postoji povezanost, ali je ovo istraživanje pokazalo da je ovisno o osnovne vrste stanice hoće li mutacija izazvati rast i diobu te stanice ili ne.

Vodeći autor članka je postdoktorski student na Institutu Broad MIT i Harvardu Joshua Campell. Kaže da je potrebno provesti dodatna istraživanja koja bi odgovorila na pitanja što uzrokuje mutacije gena koja u nekim slučajevima rastu, a u drugima ne. Trebamo više saznati o molekularnim putevima koja su biti faktori pri rastu tumora, što može dovesti do poboljšanja liječenja.

Istraživači su također otkrili više proteinskih fragmenata koje imunološki sustav može prepoznati, što im omogućava da služe kao markeri za prepoznavanje i uništavanje raka.

Po nekim pretpostavkama biti će moguće čak 47% slučajeva plućnog adenokarcinoma i 53% skvamoznostaničnog karcinoma pluća liječiti imunoterapijom.

Imunoterapijom prepoznaju se stanice tumora, što je prednost ovakvog načina liječenja u odnosu na kemoterapiju. Istraživač ITMO Anton Aleksandrov, koji radi na razvoju računalnog programa za imunološke studije kaže kako je imunološki sustav vrlo selektivan, a mi moramo obavijestiti tijelo da propustilo nešto vrlo bitnoga.

Aleksandrov nastavlja kako stanica izrađuje male djeliće proteina koji se zovu epitopi. Imunološki sustav pregledava epitope. Kad zbog nekog razloga imunološki sustav nije više u stanju prepoznati epitop mutiranog proteina dolazi do nastanka tumora. Najbitnija stvar za razvoj individualnog načina liječenja je pronalazak epitopa.

Istraživanje je vodio Matthew Meyerson, viši istraživač Instituta Broad i profesor patologije na Institutu za rak DanaFarber, te na harvardskom fakultetu u Bostonu.

Damir Ilić završio je studij poslovnog komuniciranja na Fakultetu za menadžment u turizmu i ugostiteljstvu, Sveučilišta u Rijeci.

Više u Zdravlje i Medicina