Pratite nas

Biljke i životinje

Interakcije između vrsta ne promiču uvijek raznolikost?

Biolozi su dugo mislili da interakcije između biljaka i insekata oprašivača ubrzavaju evolucijske promjene i promiču biološku raznolikost. No, nova otkrića pokazuju da je za neke interakcije između biljaka i oprašivača manje vjerojatno da će povećati raznolikost nego što se mislilo te u nekim slučajevima i smanjiti ju.

Otkrića, objavljena u časopisu Journal of Evolutionary Biology, pokazuju da lokalne populacije jedne od najosebujnijih biljaka u pustinji Mojave, Jošuino drvo “, nisu tako biološki raznolike kao što bi se i očekivalo. Jošuina stabla ne mogu proizvesti sjeme bez specijaliziranih moljaca koji oprašuju cvijeće toga stabla. Prethodna istraživanja pokazala su da postoji biološka raznolikost između vrsta Jošuinog stabla i njihovih oprašivača – moljaca: Moljci s dužim ovipozitorima, dio moljca koji služi za polaganje jaja, favoriziraju drveća s velikim cvjetovima, dok manje vrste moljaca favoriziraju manje cvjetove. Stoga, biolozi su očekivali da će se moljci prilagoditi tu značajku na lokalne populacije cvjetova i obratno u cilju da se reproduciraju. Ipak koristeći kombinaciju matematičkog modeliranja i polja istraživanja, istraživači su uočili malo biološke raznolikosti među populacijama i tako nema dokaza da su se lokalne populacije moljaca prilagodile lokalnim populacijama Jošua stabala.

“Mi smo prethodno promatrali dvije vrste moljaca te vidjeli da veće vrste moljaca koriste velike cvjetove a manje vrste moljaca koriste manje cvjetove. Međutim, kad smo uzeli u obzir tu razliku, nije bilo dokaza da su se moljci prilagodili cvijeću”, rekao je William Godsoe, vodeći autor studije i postdoktorski istraživač na National Institute for Mathematical and Biological Synthesis. Promatranje je u skladu s nedavnim radom biologa sa University of Idaho koji su pomoću matematičkog modela determinirali da u nekim slučajevima, interakcije u prirodi ne povećavaju raznolikost, već ju umjesto toga smanjuju. U studiji objavljenoj u American Naturalist, biolozi s University of Idaho, Jeremy Yoder i Scott Nuismer razvili su matematički model kako bi usporedili kako različite interakcije u prirodi utječu na biološku raznolikost.

“Interakcije koje smo mi stimulirali sve su promijenile evoluciju vrsta između koji je interakcija”, rekao je Yoder, koji je također koautor studije o Jošuinim stablima. “No, različite interakcije mogu imati vrlo različite efekte – neke povećavaju raznolikost, a neki uopće ne povećavaju raznolikost, dok neke čak mogu i smanjiti raznolikost.” Studija o Jošuinim stablima je suradnja teorije i rada na terenu. “Uzorak kojeg smo pronašli u podacima o Jošuinom stablu i moljcu upravo su ono što očekujemo od teorije. Koevolucija između Jošuinog stabla i oprašivača djeluje na smanjenje varijacije unutar vrsta, što stvara jači kontrast između vrsta moljaca i vrsta Jošuinog stabla, ” objašnjava Yoder.

Izvor: National Institute for Mathematical and Biological Synthesis (NIMBioS)