Arheologija i paleontologija

Istraživači otkrili novog gigantskog dinosaura predatora

Po prvi put nakon 60 godina u SAD-u je pronađen gigantski predatorski dinosaur. Osim toga, dinosaur je jedan od tri najveća mesoždera ikad pronađenih u Sjevernoj Americi. Za objavu otkrića zaslužna je Lindsay Zanno s državnog Sveučilišta Sjeverne Karoline i objavljen je časopisu Nature Communications.

(Credit: Jorge Gonzales)

Dr. Lindsay Zanno dinosaura je nazvala Siats meekerorum u čast legendarnom stvorenju američkih Indijanaca, Siatsu (izgovara se See-otts). Prema ovoj legendi, Siats je bilo strašno stvorenje koje je jelo ljude. Bez obzira na to što dinosaur Siats nije jeo ljude, najviše zbog razlike u postojanju od skoro 100 milijuna godina, činilo se kao prikladno ime za predatora te veličine. Također, ovaj dinosaur pronađen je u saveznoj državi Utah, blizu mjesta otkuda ova legenda potječe. Zanno je izrazila svoju nenaklonost prema imenima dinosaura sa završetkom „-saurus“ i htjela mu je dati malo drugačije i zvučnije ime. Drugo ime meekerorum dala je u čast obitelji Meeker koja podupire paleontologe u Field muzeju u Chicagu.

Dinosaur je živio prije 100-ak milijuna godina, u prijelaznom vremenu između razdoblja jure i krede. Nažalost, malo je poznato što se događalo u to vrijeme, iako ovo otkriće stavlja dinosaura Siatsa kao najvećeg predatora u vremensko razdoblje koje je prije bilo označavano kao velika rupa u fosilnim zapisima. Nakon izumiranja Siatsa, tiranosauri su zauzeli prvo mjesto najvećih predatora. Trenutno ne postoje saznanja o tome kako su se međusobno slagali (ili nisu) s Lythronax argestesom, velikim tiranosaurom koji je također nedavno otkriven u državi Utah. Postojanje Lythronax argestesisa je datirano na oko 80 milijuna godina u prošlost.

Korišten je djelomičan kostur kada je postojanje ovog dinosaura objavljeno 2008. godine. Makar nađeni primjerak nije bio narastao do svoje pune veličine, istraživači nagađaju kako su odrasli primjerci mogli narasti do 9,1 metara duljine od repa do glave. Također, kažu kako je teško nagađati kako su Siatsi zapravo izgledali. Dok se struktura kostiju i oblik tijela mogu iščitati iz pronađenog kostura, boja i pigmentacija kože i perja su čisto nagađanje. Umjetnik Jorge Gonzales prikazao je dinosaura Siatsa sa smeđom kožom, mekim perjem i crnom prugom na licu.

Zanno se nada daljnjim otkrićima iz ovog povijesnog okvira te se nada da će ta otkrića popuniti mnoge rupe u znanju o ovom vremenskom razdoblju i boljem razumijevanju evolucije života na Zemlji.

Izvor: IFLS

1. Hrvoje Šabić

studeni 29, 2013 kod 8:17 pm

kasnite više od HŽ-a

2. Ružica Pavković

studeni 30, 2013 kod 1:09 pm

O koliko ih je još, i sve su veći i veći.Pa dokle, i kak to da ih više nema? Tak veliki, a tako slabašni..

• Patrik Spajić

studeni 30, 2013 kod 4:22 pm

pa nismo ni mi ljudi tako moćni kao što mislimo,meteor koji je uzrokovao njihovo izumiranje bi danas prouzrokovao još gore posljedice..

3. Darko Djekic

studeni 30, 2013 kod 4:19 pm

….clown-o-saur 🙂

4. Florijan Major

studeni 30, 2013 kod 7:42 pm

Takvog bi jednog trebalo u sabor.

5. Frane Babarović