Credit: spaceflightinsider.com

Planete i mjeseci

Izgubljena sonda vraća se na Veneru nakon pet godina lutanja svemirom

Venera je drugi planet po redu gledano od Sunca i vrlo je slična Zemlji po veličini, građi i masi. Najsjajniji je planet na nebu (u narodu je još poznata kao Danica) i nama najbliži. Njena je atmosfera otkrivena još u osamnaestom stoljeću, no budući da je iznimno gusta i debela (50 puta gušća od naše), Venerina površina se nije mogla vidjeti teleskopima sa Zemlje. Zbog blizine i sličnosti s našim planetom, predstavljala je cilj istraživanja svemirskih sondi od samih početaka svemirskog doba.

Blizu trideset letjelica upućeno je prema Veneri, počevši sa sondom Venera 1 iz 1961. godine. Sovjetski Savez i Sjedinjene Američke Države izmjenjivale su se u prolascima i ulascima u orbitu, otkrivajući njene tajne. Pokazalo se kako je atmosferski pritisak na njenoj površini 92 puta veći nego na Zemlji, a prosječna temperatura iznosi fantastičnih 462 °C. Zbog toga su sonde koje su se spuštale na njenu površinu morale biti građene poput batiskafa, kako bi preživjele takve uvjete.

Rijetke su zemlje dospjele tako blizu, a tako daleko: osim Sovjetskog Saveza i Sjedinjenih Država, još je tek Europska Unija ondje poslala svoj Venus Express 2006. godine te Japan, čija je sonda lansirana 2010. godine, s namjerom da za nešto manje od šest mjeseci stigne na odredište.

Upravo ova posljednja sonda, japanski Akatsuki, tek treba doći do Venere, iako je lansiran prije pet godina. Po prispijeću na cilj 2011. godine, naime, došlo je do kvara na motoru zbog čega aparat nije uspio dovoljno smanjiti brzinu. Umjesto toga je projurio pokraj planeta i zaputio se u dubine svemira. JAXA-ini inženjeri uspjeli su zauzdati letjelicu i serijom manevara ponovno je uputiti prema Veneri; Akatsuki je još uvijek u izvrsnom stanju, makar je na kraju predviđenog životnog vijeka. Prilazak Veneri zakazan je za 7. prosinca ove godine (ponedjeljak), nakon čega će zauzeti eliptičnu orbitu – pri najbližem prolasku bit će 300 km od planeta, a u najdaljoj točki čak 80.000 km daleko.

Cilj misije je proučavanje Venerine površine i oblaka u infracrvenom spektru, potraga za vulkanskom aktivnošću te potvrda postojanja električnih pražnjenja u atmosferi.

Izvor: Space.com

Roses are red, violets are blue, I'm schizophrenic, and so am I.

1. Tomislav Huzanić