Geografija i geologija

Izgubljeni u migracijama – Zemljino magnetsko polje kasni s preokretanjem

Otkriće NASA-inog rovera Curiosity da je na Marsu, planetu najsličnijem Zemlji  u našem solarnom sustavu,  jednom bilo obilje vode, trebalo bi pojačati interes za ono što budućnost može donijeti čovječanstvu.

Jedina stvar koja sprječava da Zemlja postane beživotno okruženje poput Marsa jest njeno magnetno polje koje nas štiti od smrtonosnog Sunčevog zračenja i pomaže pri migraciji nekih vrsta životinja, a može biti krhkije i osjetljivije nego što smatramo da jest.
Znanstvenici tvrde da Zemljino magnetno polje slabi i moglo bi posve nestati za manje od 500 godina, prije nego što dođe do preokretanja polova.

To se već događalo u povijesti planeta Zemlje. Geološki zapisi sugeriraju da se magnetno polje Zemlje okreće svakih 250 tisuća godina, a s obzirom na to da sadašnja polarnost traje oko 800 tisuća godina, već se dogodio poremećaj ciklusa.

“Tijekom prošlog stoljeća sjeverni pol se pomaknuo za više od 1.500 kilometara,” kaže Conal Mac Niocaill s odjela koji se bavi istraživanjem Zemlje na Oxfordu. “U proteklih 150 godina, snaga magnetnog polja smanjila se za više od 10%, što bi moglo značiti da je preokretanje polova već u tijeku.”

O učincima je teško govoriti unaprijed, ali posljedice bi mogle biti enormne. Gubitak magnetnog polja na Marsu, koji se dogodio prije nekoliko milijardi godina, uzrokovao je nestanak života na planeti, ako ga je na njoj ikad i bilo, kažu znanstvenici. Mac Niocaill kaže da je Mars svoje magnetno polje izgubio prije 3,5 do 4 milijarde godina, što potvrđuju ispitivanja na kamenju s južne polutke planeta, gdje još uvijek ima ostataka magnetizma.

Sjeverna polutka Marsa izgleda mlađe jer ima manje udarnih kratera i nema magnetnu strukturu, što potvrđuje da je takav reljef morao nastati nakon što je polje prestalo djelovati, što bi bilo prije otprilike 3,8 milijardi godina.

“Tlo odumire, a solarni vjetar ga odnosi daleko u atmosferu, povećavajući pritom površinu izloženu daljnjem svemirskom zračenju”, kaže on. “Nijedna vrsta života koja bi se uspjela oformiti u ovakvom okružju na površini planeta ne bi se dobro provela. Ili bi bila uništena ili bi bila prisiljena migrirati u unutrašnjost planeta.”

Ovdje i sad

Zemljino magnetno polje do sada se uvijek obnavljalo. Kako se pomak bude nastavljao, a polje slabilo, suočavat ćemo se s nizom izazova. Sateliti će biti izloženiji solarnim zračenjima, što bi moglo naštetiti i naftnoj industriji koja se koristi satelitskim očitanjima za navođenje svojih bušilica.

U prirodi, životinje koje se koriste magnetnim poljem mogle bi biti poprilično zbunjene – ptice, pčele, neke vrste riba – sve one koriste polje za navigaciju. Dugovječne morske kornjače koje lako dožive i stotinu godina mogu tijekom samo jedne generacije osjetiti učinke promjena.

Ptice bi se možda i mogle nositi s promjenama jer imaju u pričuvi svoj sustav pohrane, koji uključuje zvijezde i različite oznake na tlu poput cesta i visokonaponskih vodova, kojima se koriste da bi došle do cilja.

Europska svemirska agencija stvar shvaća vrlo ozbiljno. U studenom namjeravaju lansirati tri satelita kako bi pomoću njih dodatno povećali razumijevanje nevidljive magnetosfere kojom smo okruženi. Projekt pod imenom Swarm poslat će dva satelita u 450 km daleku polarnu orbitu kako bi se izmjerile promjene u magnetnom polju, dok će treći satelit na visini od 530 km promatrati utjecaj Sunca.

Početak kaosa

Znanstvenici, koji su već neko vrijeme upoznati s tendencijom polja k preokretanju, posljednjih su godina postigli napredak u razumijevanju razloga i načina nastanka promjena. Polje je generirano konvekcijskim strujama koje se stvaraju u otopljenom željezu u vanjskoj jezgri. I ostali faktori, poput oceanskih struja i magnetskih stijena u Zemljinom vanjskom plaštu, također igraju svoju ulogu.
Misija Swarm trebala bi sve ove elemente okupiti, kako bi uz pomoć naprednih računalnih tehnika mogli predvidjeti kako bi se magnetno polje moglo kretati i kojom bi brzinom moglo slabiti.

Ciaran Beggan, stručnjak za geomagnetiku s Britanskog geološkog zavoda u Edinburghu, tvrdi kako bi studije trebale omogućiti veće razumijevanje načinu na koji se polje preokreće.

Istraživanje je usmjereno na tokove lave. Kad se ohlade i kristaliziraju, atomi otopljenih stijena bogatih željezom poravnaju se s magnetnim poljem i predstavljaju geološko sjećanje na Zemljino magnetno polje.

Međutim, ovo sjećanje izgleda drugačije na različitim lokacijama koje su proučavane širom svijeta, što bi moglo značiti da je preokretanje možda kaotičan i poprilično nasumičan proces.”Umjesto da imamo čvrste polove, sjeverni i južni, pri istraživanjima nailazimo na mnogo polova širom planeta. Od kompasa tu nema mnogo koristi”, kaže Beggan.

Dok čitav proces traje tri do pet tisuća godina, zadnja znanstvena istraživanja pokazuju da bi proces padanja u kaotično stanje trebao trajati najmanje petsto godina. Doduše, sve treba uzeti s rezervom jer u znanstvenom razumijevanju ovog područja još uvijek postoje značajne praznine.

“Znamo da će električni vodovi i GPS sistemi biti ranjivi na promjene, ali kako će se razvijati čitav niz kompleksnih stvari koje su međusobno povezane, zapravo uopće nismo sigurni,”kaže Beggan.

Izvor: Reuters

1. Goran M

13 listopada, 2012 u 3:02 pm

Mars nije najsličniji planet zemlji, štoviše Veneru zovu sestrom blizankom zemlje.

2. Krešimir Šantić

13 listopada, 2012 u 1:09 pm

….pa, nije problem u električnim vodovima i GPS sistemima koji će biti ranjivi na promjene…. problem je u tome što nećemo imati zaštitu od zračenja Sunca….. da promjena polova na Zemlji traje samo 24 sata, sve živo bilo bi prošlost……….

3. Dante Kovač

13 listopada, 2012 u 2:24 pm

Do sada nije bilo problema u održanju života pa mislim da neće biti ni sada. Život se održao i u gorim situacijama. To što mi ljudi vjerojatno nećemo biti spremni i što će velika većina izginuti je naš problem. Ali drugo nam niti ne treba dok god se bavimo ostalim manje bitnim stvarima i većinu svjetskih resursa trošimo na gluposti. Možda se nakon toga planet napokon malo odmori i oporavi.

4. Ratus Potatus

13 listopada, 2012 u 2:32 pm

nije li malo glupa ova rečenica ????

5. Martina Tisljar