Foto: Pixabay

Astrofizika

Jesu li temeljni fizikalni zakoni isti posvuda u svemiru?

Istraživanje koje će “testirati naše razumijevanje svemira, osobito izvan relativno uskih granica našeg planenta” provodi međunarodni tim istraživača na čelu sa Sveučilištem u Leicesteru. U istraživanju su sudjelovali i brojni znanstvenici iz SAD-a, Francuske, Nizozemske i Australije te suradnici iz Ujedinjenog kraljevstva.

Istraživanje propituje jesu li temeljni fizikalni zakoni isti posvuda u svemiru. U njihovoj novoj studiji, ovaj tim ocjenjuje jesu li ti zakoni isti u toplim, gustim uvjetima u atmosferi umiruće bijele patuljaste zvijezde kao i na Zemlji.

Ove zvijezde imaju masu oko polovine mase Sunca sabijenog u radijus približan Zemljinom, što dovodi do ekstremne gravitacije unutar atmosfere zvijezde.

Istraživači su koristili svjetlost bijele patuljaste zvijezde koje je promatrano kroz Svemirski teleskop Hubble. Dr. Nicole Reindel, voditeljica promatranja, kaže: “Ove zvijezde sadrže metale, poput željeza i nikla, koji plutaju ispod površinskih slojeva atmosfere. Svjetlost koja se stvara u dubinama zvijezde prolazi kroz teške metale, ostavljajući iza sebe otisak u svjetlosti zvijezda koje možemo proučavati.”

Male razlike u valnim duljinama svjetlosti koja prolazi kroz te teške metale, u usporedbi s eksperimentima ovdje na Zemlji, nude nam tragove o potencijalnim razlikama u temeljnim zakonima fizike pod ekstremnom gravitacijom u usporedbi sa Zemljom.

“Proučavanje ovih otisaka do detalja zahtijeva vrlo točna mjerenja valne duljine, ili boje, svjetlosti koja izvire iz atmosfera ovih zvijezda”, rekao je dr. Matthew Bainbridge, koji je radio na tehnikama detaljne analize potrebnima za otkrivanje očekivanih sitnih promjena. “Projekt je u tijeku, ali smo ustanovili sofisticiranu novu metodu i demonstrirali njenu uspješnost na devet zvijezda.”

Ovo je jedinstvena studija koja spaja vještine brojnih polja, uključujući i opservacijsku astronomiju, kozmologiju, eksperimentalnu atomsku fiziku i teoriju visokoenergetske fizike. Kozmologija proučava porijeklo i evoluciju svemira i, od rođenja svemira, inspirira temeljne promjene u razumijevanju našeg mjesta u svemiru.

Voditelj projekta profesor Martin Barstow dodaje: “Ovo je novi rad koji će testirati naše razumijevanje svemira, osobito izvan relativno uskih granica našeg planeta. Predviđamo da će naši rezultati izazvati trenutne teorijske ideje kozmologije.”

Članak je originalno objavljen na Phys.org.

1. Denis Pahor