Genetika

Jesu li za nas opasniji majčini ili očevi geni?

Već nam je poznato da neke bolesti, kao i rizik za njihov nastanak, nasljeđujemo. No, rezultati istraživanja objavljeni ovih dana u časopisu Nature govore nam kako nije isto od kojeg roditelja ćemo naslijediti gen koji uzrokuje bolest, ili rizik za nastanak bolesti.

Tvrtka deCode Genetics je provela istraživanje na Islandu, temeljeno na bazi podataka u koju je bilo uključeno više od 38 000 Islanđana, u kojoj su bile dostupne povijesti obiteljskih bolesti, DNK, itd. Genetičari su promatrali više od 300 000 mjesta u genomu kako bi otkrili koja bolest (ili rizik za dobivanje bolesti) će učestati ili porasti ako njen gen naslijedimo od majke, a koja ako taj isti gen naslijedimo od oca.

Koristili su SNP (Single Nucleotide Polymorphism) – polimorfizam jednog nukleotida, da bi došli do saznanja vezanih uz naslijeđivanje bolesti od pojedinog roditelja. Tako su npr. otkrili da će se rizik oboljenja od raka dojke povećati ako mutirani gen koji uzrokuje taj rizik naslijedimo od oca, a umanjiti se ako ga naslijedimo od majke. Rizik za vrstu karcinoma kože – karcinom bazalne stanice, povećat će se ako gen naslijedimo od oca. Ali, rizik od dijabetesa tipa 2 će se smanjiti ako gen naslijedimo od muškog roditelja, a povećati preuzmemo li ga od majke.

Znanstvenici su ove pojave zamijetili uglavnom u blizini označenih gena. Označavanje gena je postupak u kojem se geni koje nasljeđujemo od jednog roditelja označavaju kemijskim markerima, pa prilikom njihovog kopiranja točno znamo od kojeg roditelja određeni gen potječe.
Može se dogoditi da isti gen sa istom mutacijom uzrokuje dva potpuno različita poremećaja, ovisno o tome od kojeg smo ga roditelja naslijedili. Tako nepravilnost na 15. kromosomu, ako smo ga naslijedili od oca, uzrokuje Prader-Willi sindrom, a ako ga dobijemo od majke, uzrokuje Angelmanov sindrom. Obje bolesti za posljedicu imaju tešku mentalnu retardaciju, ali su to dvije potpuno različite bolesti.

Kako god bilo, nisu oba roditelja podjednako odgovorna za genetski prenosive rizike i bolesti, kažu genetičari iz deCode-a.

Izvori: sciencenews.com / timesonline.co.uk