Arheologija i paleontologija

Kakav je nakit nosio dotjerani Neandertalac?

Evo nečega što vjerojatno znate: Neandertalci nisu kupovali u Tiffanyu. Evo nečega što vjerojatno ne znate: oni su ipak imali impresivan ukus za nakit – činjenica je koja ih čini malo inteligentnijima nego što smo mislili – a ljude malo manje posebnima.

Prije 30 000 – 40 000 godina Neandertalci – nespretna “glupava” vrsta s kojom smo u bliskom srodstvu – nestala je sa zemlje, ostavljajući nas kao posljednje ljude. Nitko zasigurno ne zna što im se dogodilo. Možda smo ih mi poubijali. Možda smo ih pobijedili u borbi za ono malo hrane tijekom slabih desetljeća zadnjeg ledenog doba. Ili smo se možda – iako je ovo jako dvojbeno – jednostavno parili s njima, što bi značilo da svi imamo nešto neandertalskog u sebi.

Što god da ih je istrijebilo, iako rasprava o tome godinama traje, razlog tome nije bio što su Neandertalci bili neinteligentni. Njihovi su mozgovi bili jednako veliki kao naši, a već cijelo stoljeće znamo da su pokapali svoje mrtve, baš kao što i mi činimo; također su izrađivali kamene alate, koji su pronađeni zajedno sa školjkama i drugim ukrasnim predmetima. Ali možda je postojala suptilna razlika u našim mozgovima. Neki su paleontolozi tvrdili da je sposobnost naših predaka da izrade nakit odražavala sposobnost simboličkog razmišljanja – da je kićenje odražavalo osobnost ili status. Ako su Neandertalci stvarno to radili, prema ovoj ideji, samo su imitirali moderne ljude s kojima su u isto vrijeme živjeli u Europi, nešto poput dječjeg oponašanja.

Ali novi rad, objavljen u Proceedings of the National Academy of Science čini taj argument vrlo teško održivim. João Zilhão sa Bristolskog Sveučilišta, zajedno s nekoliko kolega, otkrio je Neandertalski nakit u dvije špilje u južnoj Španjolskoj koji datira prije otprilike 50 000 godina. “Ovo potječe”, kaže Zilhão, “10 000 godina prije dolaska modernih ljudi – nema sumnje da su nakit izradili Neandertalci.”

Ovi predmeti su uglavnom školjke; neke od njih su probušene, s komadićima pigmenata na sebi. Uvijek postoji mogućnost da je pigment bio prisutan u tlu u kojem su školjke završile, ali onda bi očekivali da boja bude rasprostranjena. A ustvari, specifična je za određene školjke. Osim toga, neke školjke sadrže različite pigmente koji su, očito, namjerno pomiješani. U nekim slučajevima korištena je vrsta pigmenta za koju se zna da se koristila samo za oslikavanje tijela (u starom Egiptu, npr., pa imamo stvarne bilješke). “Postoje stručnjaci”, kaže Zilhão “koji su bili poticajno skeptični prema našem radu u prošlosti. Ali u ovom slučaju problem oko datiranja ne postoji.”

Nisu nakit, oslikavanje tijela i pokapanje mrtvih jedini dokazi o inteligenciji Neandertalaca. Prije nekoliko godina njemački su znanstvenici objavili studiju u kojoj kažu da su Neandertalci pravili spoj sličan katranu, od smole sa drveća, koji su zatim koristili kako bi pričvrstili kamene šiljke na drvene motke. “Ovo nije lako napraviti”, kaže Zilhão, “to zahtijeva nekoliko sati obrade na 400 stupnjeva. Oni su pravili prvi umjetni sirovi materijal u povijesti čovječanstva.”

Ovo povlači pitanje kako su Neandertalci stekli reputaciju da su glupi na prvom mjestu. “Izvorna ideja o gluposti Neandertalaca,” kaže Erik Trinkhaus, paleoantropolog  na Washingtonskom Sveučilištu u St. Louisu, “rodila se na prijelazu prošlog stoljeća.Tadašnji ljudi su vjerovali da su moderni ljudi vrhunac evolucije, a pošto su Neandertalci očito bili fizički drukčiji, morali su biti inferiorni.” Novi rad Zilhãoa i njegovih kolega”, kaže Trinkhaus, “je samo još jedan važan dio u ovoj slagalici koja nam kaže da su Neandertalci možda izgledali drukčije, ali se bihevioralno, kognitivno i socijalno, nisu baš mnogo razlikovali od mene ili vas.” To uključuje i njihov ukus za malo “sjaja”.

Izvor: time.com