Connect with us

Znanost

FOTO: NORTHROP GRUMMAN

Inženjerstvo

Kako bi mogao izgledati borbeni zrakoplov budućnosti


northrop grumman šesta generacija 1

FOTO: NORTHROP GRUMMAN

I dok se američka vlada iz petnih žila trudi spasiti projekt borbenog zrakoplova pete generacije, često osporavanog F-35 Joint Strike Fighetra, na kojeg je utrošeno puno više sredstava nego što je prvotno bilo planirano, a uz cijeli niz problema tehničke prirode, čak i na onim letjelicama koje su ušle u redovitu vojnu uporabu, američka ratna mornarica i ratno zrakoplovstvo već razmišljaju o sljedećem koraku – gradnji zrakoplova šeste generacije.

Budući da vojska obožava raznolike kodne nazive, dotični program vodi se pod čak dva kodna naziva, gdje onaj mornarički nosi ime ‘FA-XX program’, dok se zrakoplovstvo poslužilo terminom ‘F-X program’. Pritom bi F-X program trebao izroditi nasljednika zrakoplova kao što su F-15 Eagle i F-22 Raptor, dok će FA-XX projekt zamijeniti F/A-18E/F Super Hornet.

Iako će nova generacija zrakoplova u sebi sadržavati raznovrsne tehnološke novine, izvjesno je da će najznačajniji pomak biti ostvaren integriranjem laserskog naoružanja u sustave letjelice, bilo u obrambene, bilo u napadačke svrhe. Budući da laser odlikuju iznimna brzina i preciznost, navedene karakteristike omogućit će efikasnu obranu zrakoplova od klasičnog neprijateljskog naoružanja, bilo da je riječ o projektilima, bilo o neprijateljskim letjelicama, uništavajući ih relativno velikim udaljenostima. S druge strane, napadački aspekt laserskog naoružanja, u kombinaciji sa stealth sustavima, omogućit će iznenadne, munjevite napade, kako u zraku, tako i na kopnu, pa čak i na male pokretne mete, kao što su neprijateljski vojnici.

Kako lasersko naoružanje odlikuje udarna moć pri brzini svjetlosti, manevarske mogućnosti kakve posjeduju današnje letjelice bit će od male važnosti, budući da ih je laserom moguće srušiti bez obzira na to kakve vratolomije izvodile, izgledno je kako manevarske mogućnosti šeste generacije borbenih aviona neće biti najbitnija stavka, već će se veća pozornost posvetiti mogućnostima prikrivanja letjelice. Protumjere će u prvom redu uključivati izbjegavanje opažanja od strane neprijatelja, ostanak van dosega neprijateljskih lasera te zbunjivanje njihovih ciljničkih senzora.

FOTO: NORTHROP GRUMMAN

Kao što se moglo i očekivati, s navedenim će se projektom pozabaviti velike američke kompanije iz područja vojne industrije, od kojih je Northrop Grumman zasad otišao najdalje. Međutim, sve je izglednije da bi se konstruktori mogli susresti s problemom viška topline koju će emitirati laserski sustavi, ali i raketni motori aviona, što će umnogome izložiti letjelicu neprijateljima, koji ju mogu detektirati prema toplinskom tragu. Stoga će biti neophodno dovoljno ohladiti letjelicu, a kako bi ostala neprimijećena oku neprijatelja.

I dok Pentagon zastupa ideju konstruiranja velikog toplinskog akumulatora koji bi skladištio proizvedenu toplinu i potom ju koristio za napajanje akumulatora, stručnjaci iz Northrop Grummana smatraju kako bi takav sustav umnogome ograničio mogućnosti laserskog naoružanja, budući da bi letjelica morala napustiti borbu dok se akumulator ne napuni. Stoga je Northrop Grumman odlučio slijediti drugačiji pristup, no nisu željeli otkriti detalje navedenoga.

Osim laserskih sustava, glavna značajka novog aviona će biti karakterističan dizajn ‘letećeg krila’, svojstven strateškim bombarderima B-2, no ipak ne toliko izražen. Analizirajući nedavno objavljene računalne prikaze nove letjelice, očito je da će dotična biti iznimno slična X-47B sustavu.

Važna sastavnica novog zrakoplova bit će iznimno velik dolet i puno veća nosivost, što nažalost nije primijenjeno kod dizajna F-35, koji je zadržao većinu karakteristika klasičnih nadzvučnih zrakoplova.

Na razvoju zrakoplova šeste generacije radi i Northrop Grummanov najveći konkurent Lockheed Martin. Iz dosad objavljenih materijala vidljivo je kako Lockheed ide u smjeru nešto manje egzotičnog dizajna letjelice, sličnog Northropovom YF-23 Black Widowu, koji će vjerojatno dati naglasak na brzinu i okretnost.

FOTO: LOCKHEED MARTIN

Kako bilo, teško je za očekivati da će vojni proračun u bliskoj budućnosti moći podnijeti kupnju gore spomenutih zrakoplova, posebice ukoliko uzmemo u obzir najavu kako će vjerojatno biti smanjen obujam narudžbe i za F-35. Osim toga, F-22 je najbolji primjer iznimno skupog zrakoplova nakrcanog najnovijom tehnologijom, koji je zbog svoje cijene, ali i konkurentskih projekata, u konačnici spao na niske grane od samo 187 proizvedenih primjeraka.

Za kraj recimo kako će i u slučaju da projekt zrakoplova šeste generacije kojim bi upravljao pilot ostane tek samo san, barem jedan dio gore spomenutih tehnologija zasigurno biti iskorišten u konstrukciji novih inačica dronova.

Izvor: Foxtrot Alpha

Nastavi čitati

Zaljubljenik u znanstvenu fantastiku, serije i filmove, kao i kvizove znanja. Urednik SF Centra, najvećeg hrvatskog SF webringa

Ostavi komentar

Ostavi komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *

Više u Inženjerstvo

Popularno

Advertisement
Advertisement

Pratite nas na Fejsu

Na Vrh