Biljke i životinje

Kako biljke percipiraju promjene u temperaturi?

Biljke su iznimno osjetljive na temperaturu i u stanju su primijetiti promjene od samo jednog stupnja celzijevog.

Znanstvenici su objavili u časopisu Cell nova saznanja o percepciji temperatura od strane biljaka. Pokazalo se kako ne samo da percipiraju promjene u temperaturi, već se usklađuju i reagiraju sukladno promjenama – aktiviranjem stotinama gena i deaktiviranjem nekih drugih gena; izgleda da je sve u načinu pakiranja njihove DNA.

Otkrića mogu pomoći u objašnjenju kako će biljke reagirati na klimatske promjene i nude znanstvenicima nove tragove u potrazi sa stvaranjem žetvenih biljaka koje su u stanju podnijeti veći temperaturni stres, tvrde istraživači. “Otkrili smo glavni transkripcijski regulator odgovoran za temperaturu,” rekao je Philip Wigge iz John Innes Centra u Ujedinjenom Kraljevstvu aludirajući na tisuće gena aktivnih kada su u pitanju topliji uvjeti.

Koristeći se biljkom Arabidopsis Thaliana (koja je tema jos jednog našeg članka, o brzini mutacija) kao modelom, istraživači su pokazali kako je ključni sastojak u osjetljivosti biljke na temperaturu specijalizirani histonski protein H2A.Z, koji omata DNA u kompaktniju strukturu poznatu kao nukleosom. Wigge uspoređuje nukleosome sa kompaktnim kuglicama žice. Kako se temperatura diže, H2A.Z histoni dopuštaju da se DNA progresivno odmota. “Kada postane vruće, DNA se odmota,” kaže on, što omogućava nekim genima da se upale a drugima da se ugase. Nisu još sasvim sigurni kako se to dešava, ali Wiggs sumnja da je za sve odgovorna alternirana struktura nukleosoma koja čini dostupnim mjesta na DNA gdje se mogu vezati aktivatori nekih gena ili represori nekih drugih gena.

“Naši rezultati pokazuju da postoji moguća poveznica između stupnja odmotavanja DNA i same temperature,” istraživači tvrde. “Rezultat sugerira direktan mehanizam preko kojeg temperatura utječe na ekspresiju gena, pošto se pokazalo da RNA Pol II (enzim odgovoran za transkripciju DNA u mRNA) ne zauzima aktivno nukleosome, već čeka da se DNA lokalno odmota od nukleosoma prije nego proširi transkripciju. Na ovaj način će geni sa RNA Pol II u pauzi pokazati veću razinu transkripcije u slučaju veće temperature kako se lokalno odmotavanje bude povećavalo.

Znanstvenici tvrde kako bi ovo otkriće moglo imati velike važnosti u industriji hrane, pogotovo ako se uzme u obzir rastuća svjetska populacija i potrebe za hranom koje slijede, i sve to u kontekstu očekivanih klimatskih promjena.