Neuroznanost

Kako gleda gladan mozak?

Mozak u deficitu energije uspijeva funkcionirati na pouzdan i učinkovit način tijekom procesuiranja protoka senzornih informacija, sve zahvaljujući nečem što bi se moglo nazvati neuronski termostat koji regulira aktivnost vizualnog korteksa.

Prema istraživanju objavljenom u časopisu Neuron, djelovanja inhibicijskih neurona dozvoljavaju mozgu da sačuva energiju suzbijanjem vizualnih podražaja koji nisu esencijalni i procesuiranjem ključnih informacija.

“Radi se o takozvanom fenomenu ledenjaka, gdje je samo vrh oštro definiran ali smo svjesni da se ispod površine nalazi puno veći dio koji nismo u stanju vidjeti”, kaže David McCornick, jedan od autora studije. “Ti inhibicijski neuroni određuju nivo vode i kontroliraju koliku ćemo porciju ledenjaka vidjeti. Mi ne trebamo vidjeti cijeli ledenjak da bi znali da je on tamo.”

Mozak upotrebljava najveći postotak tjelesne energije, pa su se znanstvenici dugo pitali na koji način funkcionira efikasno i pouzdano dok procesuira bezbrojne senzorne informacije. Većina studija o vidu su bile koncentrirane na aktivnosti podražajnih neurona. Tim sa Yale-a probao je izmjeriti što se dešava izvan klasičnog vidnog polja kada se mozak mora nositi sa složenijim događajima u stvarnom životu.

Proučavanjem rada mozgova kod životinja tijekom gledanja filmova sa prirodnim scenama, tim sa Yale-a je otkrio da inhibicijske stanice u vizualnom korteksu kontroliraju na koji će način podražajne stanice međusobno djelovati.

McCormick kaže: “Otkrili smo da te inhibicijske stanice preuzimaju vodeću ulogu u regulaciji funkcioniranja vizualnog korteksa.”