Zvijezde i Sunce

Kako odrediti težinu zvijezde koristeći mjesec

Kako astronomi mogu odrediti masu zvijezde udaljenu trilijunima milja daleko i prevelikom da stane na kućnu vagu? U većini slučajeva ne mogu, ali mogu dobiti najbližu procjenu koristeći računalne modele zvjezdane strukture.

Novi rad astrofizičara Davida Kippina tvrdi da u posebnim slučajevima, zvijezdu možemo izvagati izravno. Ako zvijezda ima planet, i taj planet ima mjesec, i oboje prolaze ispred zvijezde, onda možemo odrediti njihovu veličinu i orbitu da naučimo više o samoj zvijezdi.

Često me pitaju kako astronomi važu zvijezde. Upravo smo dodali novu tehniku pod naš pojas baš za tu svrhu, kaže Kipping, koji drži preddoktorat na Harvard-Smithsonian centru za astrofiziku.

Astronomi su pronašli više od 90 planeta koji prolaze ispred ili pokraj svojih zvijezda. Mjerenjem količine zvjezdanog svjetla koje je blokirano, mogu izmjeriti koliko je velik planet u odnosu na samu zvijezdu. Ali ne mogu znati točno koliko je velik planet ako ne znaju veličinu same zvijezde. Računalni modeli daju vrlo dobru procjenu, ali u znanosti, prava mjerenja su najprihvatljivija.

Kippin je shvatio da ako planet koji prolazi ispred same zvijezde ima i dovoljno velik mjesec (koji također blokira svjetlost zvijezde), onda taj sistem zvijezde-planeta-mjeseca može biti izmjeren na način na koji se može točno odrediti veličina sva tri tijela.

U suštini, mjerimo orbitu planeta oko zvijezde i orbitu mjeseca oko planeta. Onda, koristeći Keplerove zakone kretanja, možemo izračunati masu zvijezde, tvrdi Kipping.

Proces nije lak i zahtijeva nekoliko koraka. Mjerenjem koliko se svjetlost smanjuje kod prolaska planeta i mjeseca, astronomi određuju tri ključna broja:

1) period orbite mjeseca i planeta

2) veličinu orbita naspram zvijezde

3) veličinu planeta i mjeseca naspram zvijezde

Korištenje tih brojeva uz Keplerov treći zakon daje nam gustoću zvijezde i planeta. S tim da je gustoća zapravo masa podijeljena s volumenom, relativne gustoće i relativne veličine daju relativne mase. Na kraju, znanstvenici mjere ljuljanje zvijezde zbog gravitacijskog povlačenja planeta, tzv. radijalnu brzinu. Kombiniranjem izmjerene brzine s relativnim masama, mogu izravno izračunati masu same zvijezde.

Da nema mjeseca, ovaj cijeli način bio bi nemoguć, tvrdi Kipping. Bez mjeseca ne možemo odrediti gustoću planeta, tako da cijela stvar propada.

Kipping ovu metodu još nije iskoristio u praksi, jer se ne zna ni za jednu zvijezdu koja ima planet i mjesec koji prolaze ispred zvijezde. Ipak, NASA-in Kepler svemirski obzervatorij trebao bi otkriti par ovakvih sistema.

Kada ih pronađu, bit ćemo spremni izvagati ih”, rekao je Kipping.

Izvor: Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics

1. Stipo Kasalo

studeni 3, 2013 kod 5:15 pm

pih, mogu to i bez mjeseca 🙂

studeni 3, 2013 kod 5:25 pm

odokativno… tri’es’t kila žive vage.

3. Marko Kunac

studeni 3, 2013 kod 5:30 pm

staviš ju na vagu?!

4. Aleksandar Kreca

studeni 3, 2013 kod 6:59 pm

nema tezinu nego masu.

5. Grgurević Mladen

studeni 3, 2013 kod 7:19 pm

pomoću trokuta

6. Radovan Kovacevic

studeni 3, 2013 kod 7:32 pm

k’o kad izvučeš pile iz kokošinjca, pa otprilike.

7. Mario Magdic

studeni 3, 2013 kod 9:47 pm

masu?

8. Tatjana Zubović

studeni 4, 2013 kod 10:56 am

to se pitam noćima…

9. Darac Zmaj

studeni 4, 2013 kod 4:05 pm

sve su to teorije,čovjek naprosto u svojoj sićušnosti ima potrebu staviti točku na i i postati važan.kako jadno.

Više u Zvijezde i Sunce