Neuroznanost

Kako san dugoročno štiti mozak?

(Izvor: deskarati.com)

Svi znamo kako je za dobro raspoloženje potreban i dobar san. Sada znanstvenici otkrivaju kako dobre navike spavanja mogu učiniti puno više od oporavka kognitivnih funkcija tijekom noćnog sna – također mogu ojačati mozak u dugoročnom razdoblju. Ova otkrića objavljena su u novom broju časopisa Journal of Neuroscience.

(Izvor: deskarati.com)

Istraživači sa Sveučilišta Madison u Wisconsinu otkrili su kako se tijekom sna povećava aktivnost u genima uključenima u proizvodnju oligodendrocita – moždanih stanica odgovornih za pokrivanje neurona s mijelinom. Mijelin je izolacijski materijal mozga. Masno tkivo okružuje rep koji šalje signale, a rep se proteže iz svakog neurona, omogućujući električnoj komunikaciji da na taj način brže i efikasnije putuje do ostalih neurona. Nedostatak mijelina jedan je od glavnih uzroka neurodegenerativne bolesti multiple skleroze i može doprinijeti simptomima umora, problemima s vidom i sluhom te nedostatku koordinacije.

U ovoj studiji miševi su tijekom sna imali povišenu aktivnost u genima odgovornima za proizvodnju oligodendrocita, a budni glodavci ili oni s nedostatkom sna pokazivali su puno veću aktivnost u genima odgovornima za stanični stres i smrt. Chiara Cirelli, neuroznanstvenica i autorica studije, kaže kako san pomaže stanicama kod samoregeneracije i oporavka, tako omogućujući tijelu da proizvodi novi mijelin. Stanični opravak traje tjednima ili čak mjesecima, ali ako odlučimo provesti koju noć budni, to vjerojatno neće prekinuti taj proces.

1. Stipe Radošević