Foto: Pixabay

Mikrobiologija

Kako stanica zadržava svoj identitet tijekom replikacije?

Prije podjele stanica, kromosomi izgledaju kao zbrkani nered. Tijekom podjele stanica, kromosomi roditeljske stanice i njihovi duplikati sortiraju se sažimanjem, pa postaju tisućama puta kompaktniji nego u bilo kojoj drugoj prilici. Znanstvenici su dugo pretpostavljali da geni „utihnu“ tijekom podjele stanica, odnosno ne prepisuju se u proteine ili regulatorne molekule. Ovo ostavlja otvorenim pitanje kako se geni ispravno reaktiviraju nakon podjele stanica. Sada, znanstvenici iz Medicinske škole Perelman pri Sveučilištu Pennsylvania pronašli su da se ekspresija gena zapravo nastavlja tijekom replikacije stanica. Njihova otkrića objavljena su u časopisu Science.

„Proučili smo ovo pitanje iz točke odgovora na to što kontrolira identitet stanica i kako to možemo iskoristiti za reprogramiranje stanica – primjerice, kako bismo zaustavili replikaciju stanica raka ili utjecali na stanicu tako da upravlja smjerom svoje „osobnosti“, tako reći“, rekli su viši autor Kenneth S. Zaret, doktor znanosti i ravnatelj Instituta za regenerativnu medicinu pri Sveučilištu Pennsylvania i Joseph Leidy, profesor stanične i razvojne biologije. „Set genaa koje stanica izražava određuje radi li se o stanici kože, živčanoj stanici ili stanici srčanog mišića, između dvjestotinjak različitih tipova stanica koji se mogu pronaći u ljudskom tijelu.“

Prethodne studije u ovom području također su tražile najbolje vrijeme intervencije kako bi promijenili sudbinu stanice. Ovaj rad prebacuje se na istraživanje kako stanica prolazi od stanja utišanog gena do potpuno aktivnog genskog sastava i regulatornih molekula koje kontroliraju ishod čitavog identiteta stanice.

Voditeljica studije Katherince C. Palozola, doktorandica pri Laboratoriju Zaret, prva je pronašla način kako promatrati aktivni gen u živoj stanici tijekom podjele. Koristeći se populacijom stanica ljudske jetre, označila je nukleinsku kiselinu uridin (jedan od četiri nukleoizda, građevnih blokova genske poruke) i pratila ju kako bi vidjela koji su geni aktivni tijekom replikacije.

Slika kromosoma u nekondenziranom obliku (lijevo) i kondenziranom obliku u stanici koja se dijeli (desno). Sveučilište Pennsylvania. Izvor: phys.org

„Bili smo iznenađeni kad smo vidjeli da je ekspresija gena i dalje uključena – iako na niskoj razini – tijekom replikacije“, rekla je Palozola.

Laboratorij Gerba Blobela pri Dječjoj bolnici u Philadelpiji prethodno je pokazao da ovi udaljeni modifikatori „spavaju“ tijekom podjele, koja traje 30ak minuta – relativno kratko u biološkom smislu – i ponovno se aktiviraju tek nakon što je ciklus podjele stanica završen.

„Najnevjerojatnija stvar u ovoj studiji je da smo na kraju morali odbaciti ono što smo mislili da znamo o osnovnom aspektu regulacije gena“, rekao je Zaret. „Otkrića upućuju na to da moramo misliti kako su promotori, a ne pojačivači, regulirani tijekom podjele stanica. Ovo preusmjeravanje reći će nam kako se identitet stanice, definiran genima koje izražava, postiže kroz podjelu stanice. Nadamo se da će ovo poboljšati našu sposobnost namjerne promjene identiteta stanice u razvoju novih stanica i tkiva za terapeutske i istraživačke svrhe.“

Izvor: phys.org