Oboljenja i poremećaji

Kako sunce utječe da stanice kože postanu kancerogene

Većina tumora kože je izlječiva, ali zahtijeva operaciju koja može biti bolna i ostaviti ožiljke. Nova studija istraživača iz Loyola University Health System mogla bi dovesti do novih načina liječenja koji bi smanjivali tumore kože lijekovima. Lijekovi bi djelovali aktiviranjem gena koji sprečava stanice kože da postanu kancerogene, rekao je glavni autor, dr.sc. Michell Denning.

Denning je profesor na odjelu za patologiju na Loyola University Chicago Stritch School of Medicine. Glavni autor studije je Edward LaGory, doktorski student na Stritchu. Treći koautor je Dr. Sc. Leonid Sitailo, izvanredni profesor istraživač na Stritchu.

Studija je objavljena 15. siječnja 2010. u Journal of Biological Chemistry. Rak kože dijagnosticira se kod više od milijun ljudi godišnje u SAD. U ovom istraživanju ispitivan je tumor kože zvan karcinom epitelne stanice, koji se javlja u 200 do 300 tisuća novih slučajeva godišnje.

Rak epitelnih stanica počinje u gornjem dijelu epiderme, površinskog sloja kože. U većini slučajeva pojavljuje se na mjestima koja su često izložena suncu kao što su lice, uho, vrat, usne i stražnji dijelovi ruku. Postoje različiti kirurški zahvati koji uključuju jednostavno odstranjivanje, kiretažu, elektrodesikaciju (struganje kirurškim alatom i obrada električnom iglom) i kriokirurgiju (smrzavanje tekućim dušikom). Uklanjanje velikih tumora kože može zahtijevati presađivanje kože i izgledati nagrđujuće.

Sunce može oštetiti DNA stanica kože. Kao reakcija na oštećenje obično se aktivira protein zvan kinaza C (PKC). Ako je šteta prevelika da bi se popravila, kinaza “navodi” stanicu da umre. Zdrave stanice rastu i dijele se u ciklusu diobe stanica. Na nekoliko “kontrolnih točaka” u ovom ciklusu stanica popravlja svoju oštećenu DNA, prije nego prijeđe u idući stupanj ciklusa. Novo istraživanje je pokazalo da je gen PKC odgovoran za zaustavljanje stanice upravo na “kontrolnoj točki” prije one u kojoj se stanica počne dijeliti. Kod tumora epitelnih stanica PKC gen je neaktivan. Stanica nastavlja diobu bez zastajanja da popravi svoju DNA, proizvodeći tako tumorne stanice kćeri.

Denning kaže da bi skupina lijekova koje zovemo inhibitorima proteina kineaze potencijalno mogla smanjiti tumore ponovno aktivirajući PKC gen. Nekoliko takvih lijekova za druge tumore odobrila je FDA (Uprava za Hranu i Lijekove). Denning pribavlja donacije za testiranje takvih lijekova na životinjama.