Oboljenja i poremećaji

Kapi za oči mogle bi liječiti staračku makularnu degeneraciju

Jedna kap dnevno  uskoro će liječiti slijepoću. Znanstveni istraživači tvrde da su našli mogući lijek za senilnu makularnu degeneraciju (SMD) – vodeći uzrok sljepoće kod ljudi treće životne dobi – lijek bi se mogao administrirati putem kapi za oči.

(Credit: Wikimedia)

Trenutno ne postoji ni lijek za SMD niti tretman za najčešći oblik te bolest – tzv. „suhi“ SMD koji zahvaća 90% oboljelih. Nova istraživanja, obavljena na životinjama, mogla bi dovesti do pronalaska tretmana za ljude sa SMD-om u budućnosti, kažu znanstvenici.

Postoje dvije forme SMD-a: „Suha“ odnosno prva faza je okaraktezirana sa sporim i progresivnim zamućivanjem centralnog vida. „Vlažna“ odnosno uznapredovala faza je okarakterizirana sa daljnim gubitkom vida te mogućnošću da krvne žile na pozadini oka pupuštaju i oštećuju okolno tkivo.

Gotovo dva milijuna Amerikanaca iznad 40 godina imaju slab vid uzrokovan SMD-om. Trećina populacije planete iznad 65 godina boluje minimalno od rane faze SMD-a prema studiji izdanoj 2012. godine u znanstvenom časopisu Lancet. Gotovo svi slučajevi uznapredovalog (vlažnog) SMD-a poslijedica su suhe faze SMD-a.

Određeni antioksidansi u prehrambenim dodacima, poput luteina, inicijalno su pokazivali obećanja kod liječenja SMD-a, no nekoliko većih studija nije pronašlo pokazatelje istog. Stoga, ljudi koji boluju od rane faze SMD-a mogu samo čekati i nadati se da bolest neće uznapredovati u potpuni nestanak vida.

Vlažni SMD trenutno se tretira injekcijama u oko na mjesečnoj ili dvomjesečnoj bazi. Injekcije sprječavaju stvaranje novih žila na pozadini oka.

U novim pronalascima istraživači Tuftus Sveučilišta u Massachusettsu, predvođeni profesorom oftamologije Rajendrom Kumar-Singhom, svoju studiju opisuju kao „konceptualni dokaz“. Demonstrirali su kod miševa da kemikalija PPADS popravlja SMD-om uzrokovana oštećenja na oku.

Prijašnja istraživanja pokazala su da je SMD dijelomično uzrokovan visokim razinama kompleksa koji napada membranu (MAC), koji je tipično prisutan unutar zdravog imunološkog sustava. MAC se obično razvija na stijenkama nedobrodošlih bakterija, on probija kroz stijenku bakterije i na taj ju način uništava. Kod individua oboljelih od SMD-a, iz nejasnih razloga, MAC napada stanice mrežnice, uništava ih te to uzrokuje gubitak vida.

U novoj studiji istraživači su eksperimentirali s kemikaljom PPADS budući se smatra da ista spriječava kompleks koji napada membranu te spriječava povećavanje krvnih žila.

U pokusima na anesteziranim miševima istraživači su inducirali oštećenje tkiva te povećanje krvnih žila svojstveno SMD-u. Potom su nanosili PPADS na dnevnoj bazi i u suštini samo promatrali kako kemikalija liječi oštećenje oka.

Kumar-Singh je za LiveScience izjavio da bi ultimativno ljudi mogli putem kapi za oči nanositi rafinirani lijek, a ne PPADS.

Ovo istraživanje je prva demonstracija da topička primjena lijeka usporava poslijedice inicijalne i uznapredovale faze SMD-a – tj. prvi pokazatelj da bi se lijek mogao samostalno nanositi putem kapi za oči.

„Idealna terapija bila bi ona koju pacijent može sam primjenjivati na dnevnoj bazi, kako bi izbjegao neugodne injekcije“, tvrdi Kumar-Singh.

Robert Mullins, ekspert u području SMD-a i profesor oftamologije i vizualnih znanosti na Iowa Sveučilištu, koji nije bio dio novog istraživanja izjavio je da ga je studija zaintrigirala.

„Postoji vrlo velika potpora iza ideje da MAC pridonosi razvijanju SMD-a, te da bi prigušivanje MAC-a moglo biti od velike pomoći“, tvrdi Mullins.

Međutim, Mullins kaže da je pitanje involviranosti kompleksa koji napada membranu (MAC) u SMD-u „još uvijek područje intenzivne studije“. Ako je MAC uzročnik degeneracije krvnih žila u oku tijekom vlažnog SMD-a, onda lokalizirano primjenjivanje inhibitirajućih molekula, kao što je demonstrirano u slučaju sa PPADS-om, sa sobom donosi vrlo uzbudljive mogućnosti, nadodaje Robert Mullins.

Izvor: LiveScience