Zvijezde i Sunce

Katalogizirano 44 milijuna zvijezda

Deseci tisuća zvijezda i galaksija, među njima stotine tisuća koje su počele blijedjeti ali i jače svijetliti, po prvi put su katalogizirane.

(Credit: Wikimedia)

Profesor Bryan Gaensler, direktor „Centre of Excellence for All-sky Astrophysics“ (CAASTRO), iz Odsjeka fizike na sveučilištu u Sydneyu, i dr. Greg Madsen sa sveučilišta u Cambridgeu, prihvatili su ovaj izniman izazov kombinirajući fotografske i digitalne podatke iz dviju najvećih astronomskih promatranja svemira, provedenih u vremenskom periodu od 60 godina.

Novi, precizni katalog objavljen je u časopisu The Astrophysical Journal Supplement Series, te on predstavlja jednu on najiscrpnijih i najtočnijih kompilacija zvijezda i galaksija ikad napravljenih, pokrivajući 35% neba, i koristeći podatke koji datiraju sve do 1949.

Gaensler i Madsen počeli su pregledavati kolekciju 7400 starih fotografskih ploča, koje je Američka mornarička zvjezdarnica kombinirala u katalog koji sadrži više od milijardu zvijezda i galaksija. Astronomi su zatim prihvatili izazov da postepeno, detaljno odrede podudarnosti svih objekata u ovom katalogu, s novijim mjerenjima sa Sloan Digital Sky Survey-a. Koristeći vrlo stroge kriterije koji su garantirali apsolutnu podudarnost objekata, Gaensler i Madsen proizveli su katalog od 44 milijuna zvijezda i galaksija koje su zasigurno bile promatrane dvaput – i u starim fotografijama i u novijim mjerenjima.

Zahvaljujući pametnim računalnim algoritmima, nismo morali provjeriti svih milijardu zvijezda i galaksija zasebno“, rekao je profesor Gaensler. „Unatoč tome, trebalo nam je malo više od godinu dana da analiziramo podatke i da se uvjerimo da smo sve napravili baš onako kako spada.“

Ovaj pothvat pruža dva nova napretka. Prvo, pruža nam mnogo točnija mjerenja sjajnosti svake individualne zvijezde, više nego što je to ikad bilo moguće. Drugo, uspoređivanjem dviju slika svake zvijezde, snimljenih u vremenskom razmaku od 60 godina, postaje mnogo lakše odrediti čiji se sjaj polako mijenja. Gaensler i Madsen otkrili su da oko 250 000 objekata u njihovom novom katalogu, ili otprilike 0,6% zvijezda na noćnom nebu, mijenja svoj sjaj u vrlo velikoj količini u odnosu na dužinu jednog ljudskog života.

Čini se da su neki od ovih novih otkrića zvijezde poznati kao „Mira varijable“: Crveni divovi u kasnom stadiju zvjezdane evolucije, koje pulsiraju u sjaju prije nego se sruše u gustog bijelog patuljka. Druge zvijezde, naime, pokazuju rijetka i čudna ponašanja nikad prije zabilježena.

Ono što je vrlo posebno u ovom katalogu je to što on oprezno kombinira povijesne podatke s modernim mjerenjima. To je vrlo jedinstven način proučavanja objekata koji se postepeno mijenjaju kroz godine, ili desetljeća“, kaže dr. Madsen.

Istraživači su cijeli katalog objavili na internetu, u iščekivanju nove generacija teleskopa koji su dizajnirani kako bi tražili promjene u noćnom nebu, poput Panoramic Survey Telescope-a i Rapid Resposne System-a na Havajima, te SkyMapper teleskopa u Australiji.

Ovaj katalog objavljen je baš u pravo vrijeme za sljedeću generaciju teleskopa. Koristeći naša mjerenja, astronomi koji pronađu nove zanimljive zvijezde na noćnom nebu mogu se u suštini vratiti u prošlost i vidjeti što je objekt kojeg promatraju radio prije 60 godina“, tvrdi profesor Gaensler.

Izvor: Caastro

1. Alan Wittner

prosinac 4, 2013 kod 7:44 pm

44.000.000 likes!

2. Mladen Kolenko

prosinac 4, 2013 kod 7:45 pm

a koliko ih još treba katalogizirati? što će biti jako teško jer svemir je rastezljiva “stvarčica” 🙂

3. Ana Konda

prosinac 4, 2013 kod 7:45 pm

Jedna mora biti moja da ga jebeš! 😀

4. Boris Adžaip

prosinac 4, 2013 kod 7:46 pm

budale 😀

5. Thomas Jefferson-pop

prosinac 4, 2013 kod 7:47 pm

brzo to katalogoziraj da naši privatiziraju 😛

6. Kusturica Od Rata

prosinac 4, 2013 kod 7:47 pm

malo je to, ponovo prebrojte

7. Nikola Vrkic

prosinac 4, 2013 kod 8:06 pm

44 mil. Potencijalnih vanzemaljskih civilizacija i baš nijedna da nam se javi,al nas cijene,svaka im čast,kakvi smo dobro da nas ne pobiju.

8. Pantek Malikovic

prosinac 4, 2013 kod 8:33 pm

Hvala Bogu Isusu što nas je postavio u središte Svemira pa mi možemo sve te zvijezde vidjeti, prebrojati i diviti mu se :).

9. Kurgan Anarhy

prosinac 4, 2013 kod 8:35 pm

Ima ih 7 milijardi,isto koliko ima i ljudi na planeti.

10. Apostol Seri Kjv