Planete i mjeseci

Kepler otkrio najmanji planet u zoni povoljnoj za razvitak života

NASA-ina misija Kepler otkrila je dva nova planetarna sustava u kojima se nalaze tri planeta koji po veličini pripadaju kategoriji “super-Zemlja”, a nalaze se u području koje bi moglo podržavati život (gdje je raspon udaljenosti od matične zvijezde toliki da bi na površini planeta koji kruže oko nje mogla postojati voda u tekućem stanju).

Naseljivi egzoplaneti, od lijeva na desno: Kepler-22b, Kepler-69c, Kepler-62e, Kepler-62f i Zemlja

Naseljivi planeti, s lijeva na desno: Kepler-22b, Kepler-69c, Kepler-62e, Kepler-62f i Zemlja

Sustav Kepler-62 ima pet planeta: 62b, 62c, 62d, 62e i 62f. Kepler-69 ima dva planeta: 69b i 69c. Kepler-62e, 62f i 69c spadaju u kategoriju planeta koje prema njihovoj veličini nazivamo super-Zemlja.

Dva novootkrivena planeta kruže oko zvijezde koja je manja i hladnija od našega Sunca. Kepler-62f je samo 40 posto veći od Zemlje, što je najmanja razlika u veličini između nekog, do sada otkrivenog, egzoplaneta u nastanjivoj zoni neke druge zvijezde u odnosu na Zemlju. Kepler-62f vjerojatno pripada stjenovitim planetima. Kepler 62e kruži oko unutarnjeg ruba nastanjive zone i otprilike je 60 posto veći od Zemlje.

Treći planet Kepler-69c je 70 posto veći od Zemlje i kruži, u području povoljnom za život, oko zvijezde koja je slična našem Suncu. Astronomi nisu sigurni od čega se taj planet sastoji, a da bi izvršio puni obilazak oko matične zvijezde koja je poput Sunca, potrebno mu je 242 dana, te njegova orbita podsjeća na onu susjedne nam Venere.

Znanstvenici ne znaju da li bi mogao postojati život na ovim novootkrivenim planetima, ali njihovo otkriće znači da smo još jedan korak bliže pronalaženju svijeta koji je sličan Zemlji sa zvijezdom poput našeg Sunca.

“Svemirska letjelica Kepler se, zasigurno, prometnula u ‘rock zvijezdu’ znanosti”, rekao je John Grunsfeld,  upravitelj Odbora za svemirske misije (Science Mission Directorate) u NASA-inom sjedištu u Washingtonu. “Otkriće ovih stjenovitih planeta u području povoljnom za razvoj života dovodi nas malo bliže pronalaženju mjesta koje je kao naš dom. Samo je pitanje vremena, kada ćemo saznati je li naša galaksija dom mnoštvu planeta poput Zemlje ili smo mi zapravo rijedak fenomen u njoj.”

Svemirski teleskop Kepler, koji istodobno i bez prestanka mjeri jačinu sjaja više od 150 tisuća zvijezda, prva je NASA-ina misija sposobna detektirati planete veličine Zemlje oko zvijezda koje su poput Sunca. S orbitom koja traje 122 dana, Kepler-62e bio je prvi identificirani planet iz ove nastanjive zone. Kepler-62f, s orbitalnim periodom od 267 dana, otkriven je poslije. Za to otkriće zaslužan je Eric Agol, profesor astronomije na Sveučilištu u Washingtonu, ujedno i koautor studije o ovim otkrićima objavljenom u časopisu Science.

Veličina Keplera-62f je izmjerena, ali njegova masa i sastav još nisu određeni. Ipak, na osnovi prethodnih proučavanja stjenovitih egzoplaneta slične veličine, znanstvenici su u mogućnost procijeniti njegovu masu uspoređujući ga s njima.

“Detekcija i potvrda otkrivenih planeta predstavlja ogroman trud u kojem su kombinirani nadarenost i sredstva za istraživanje, te zahtijeva stručnost cijele znanstvene zajednice da bi se dobili ovi sjajni rezultati”, rekao je William Borucki, glavni istraživač Keplerovog znanstvenog projekta u NASA-inom Istraživačkom centru Ames u Moffet Fieldu u Kaliforniji, te ujedno i vodeći autor studije o Kepler-62 sustavu koja je objavljena u časopisu Science. “Kepler je doveo do lavine astronomskih otkrića i ostvarujem odličan napredak prema utvrđivanju činjenice da li su planeti poput našeg iznimka ili pravilo.”

Dva svijeta koja kruže oko zvijezde Kepler-62, unutar područja u kojem je moguć razvoj života, imaju i tri suputnika čije su orbite bliže toj zvijezdi, od čega su dva veća od Zemlje, a jedan je velik kao Mars. Kepler-62b, Kepler-62c i Kepler-62d obiđu matičnu zvijezdu za 5, 12, odnosno 18 dana, (tako kratak orbitalni period sugerira da su jako blizu zvijezdi) što ih čini jako vrućima, a samim time i nepovoljnima za život kakav poznajemo.

Tih pet planeta sustava Kepler-62 kruže oko zvijezde koja je klasificirana kao K2 patuljak, koja je promjera dvije trećine Sunca s jačinom sjaja od samo jedne petine Sunčevog. Stara je 7 milijardi godina, dakle starija od Sunca. Nalazi se oko 1200 svjetlosnih godina od Zemlje, u zviježđu Lyra.

Suputnik Kepleru-69c, nazvan Kepler-69b, dvostruko je veći od Zemlje i “prozuji” oko svoje zvijezde svakih 13 dana. Kepler-69 zvijezda domaćin ovom planetu pripada istom razredu kao i naše Sunce, a nazivamo ih G-tipom zvijezda. Velika je gotovo kao Sunce (93 posto promjera Sunca) i ima sjaj od 80 posto Sunčevog sjaja, a nalazi se 2700 svjetlosnih godina od Zemlje u zviježđu Cygnus (Labud).

“Znamo samo za jednu zvijezdu koja udomljava planet na kojemu postoji život, a to je Sunce. Otkriće planeta u području u kojem je moguć razvoj života, oko zvijezde koja je poput Sunca, značajan je korak prema pronalaženju planeta koji su stvarno poput Zemlje”, rekao je Thomas Barclay, znanstvenik na projektu Kepler s Instituta za istraživanje okoliša – Bay Area u Sonomi, Kalifornija, a ujedno je i glavni autor otkrića sustava Kepler-69 objavljenog u časopisu Astrophysical Journal.

Kada planet, koji je potencijalni kandidat, prolazi ispred zvijezde u odnosu na točku promatranja sa svemirske letjelice on blokira određeni postotak svijetla koje dolazi s te zvijezde. Rezultat pada sjaja svjetlosti te zvijezde otkriva veličinu planeta koji prolazi ispred matične zvijezde u odnosu na njenu veličinu. Koristeći ovu metodu Kepler je detektirao 2740 kandidata. Upotrebom različitih tehnika analize, zemaljskih teleskopa, te druge tehnološke opreme za proučavanje svemira, do sada je potvrđeno 122 planeta.

Još u početnoj fazi misije, teleskop Kepler je uglavnom otkrivao velike plinovite divove s orbitama koje su jako blizu njihovim zvijezdama. Poznati i kao “vrući Jupiteri”, ovi se planeti lakše otkrivaju zbog njihove veličine i jako kratkih orbitalnih perioda. Zemlji bi trebalo tri godine da izvrši tri ovakva prelaska, da bi bila prihvaćena kao planet kandidat. Budući da Kepler nastavlja promatrati, znakovi prelaska planeta veličine Zemlje ispred zvijezda poput Sunca, u “zoni života”, tek će se početi pojavljivati.

Istraživački centar Ames zadužen je za razvoj Keplerovog zemaljskog sustava, operacije misije i analizu znanstvenih podataka. NASA-in Laboratorij za mlazni pogon (Jet Propulsion Laboratory) u Pasadeni, Kalifornija, upravljao je razvojem misije Kepler.

Ball Aerospace & Technologies Corp. u Boulderu, Colorado, razvio je sustav letenja  i vodi operacije popratnih misija zajedno s  Laboratory for Atmospheric and Space Physics na Sveučilištu Colorado u Boulderu.

The Space Telescope Science Institute u Baltimoreu arhivira, prikuplja i distribuira znanstvene podatke misije Kepler. Kepler je deseta NASA-ina misija programa Discovery i financirana je od NASA-inog Odbora za znanstvene misije (Science Mission Directorate).

Izvor: NASA

1. Marko Deverić

travanj 28, 2013 kod 12:01 pm

predobro 🙂

2. Gospodin Ivan

travanj 28, 2013 kod 12:07 pm

napadnimo ga.

3. Antonio Borgi

travanj 28, 2013 kod 12:10 pm

okej,i de malo promislite,ako je naseljiv i ako postoji voda i sve,zasto mislite da i tamo nema vec nekih bica?:D u svakom slucaju bit ce zanimljivo kad ljudi posjete te planete.

4. Tiho Perković

travanj 28, 2013 kod 12:14 pm

Zbog male gravitacije vjerojatno ne može zadržati atmosferu,kao i Mars.Ništa od toga.

5. Zeljko Gti Swift

travanj 28, 2013 kod 12:27 pm

prvo bacimo atomsku bombu za svaki slucaj :))

6. Fikret Omerovic

travanj 28, 2013 kod 12:53 pm

hahaha dobra ova….zeljko

7. Nikša Mišković

travanj 28, 2013 kod 1:28 pm

ima li političara tamo ? IMa . Biraj drugu planetu.

8. Dorela Dujmusic

travanj 28, 2013 kod 1:51 pm

Ako uzmemo u obzir koliko su te zvijezde udaljene, ovi podatci su nefunkcionalnii! Taj Kepler je srednja žalost. Detektira planet samo na crvenim patuljcima, a sole nam pamet da traže planet sličan našem i zvijezdu sličnu našoj.

9. Pero Batina

travanj 28, 2013 kod 2:01 pm

koj k… se uopće trude ionak nikad nitko neće otić tamo, to isto ko što ja maštam o dobitku na lotu a nikad ga ne uplaćujem

10. Mladen Pavlovic

travanj 28, 2013 kod 6:17 pm

Zasad su ovo sve nagadjanja ono sto sigurno znaju da tu postoje planeti.
    Jos ako znamo da mogu otkriti planete samo oko crvenih patuljaka koliko ih onda ima oko vecih zvijezda..

11. Aleksa Long

travanj 29, 2013 kod 11:12 am

Znači NASA istražuje naseljive planete 1200 svjetlosnih godina udaljene, a ne istražuje nama najbliže zvjezdane sustave kao naprimjer najpoznatiji SIRIUS zvjezdani sustav ili ti ga zvjezdani sustav zvjezde Sjevernjače koji je udaljen svega 8.6 svjetlosnih godina. Tu ima još barem 10000 zvjezdanih sustava koji su unutar 200 svjetlosnih godina.