Genetika

Kinezi klonirali majmune po uzoru na ovcu Dolly

Kažu da je sve bliže kloniranje ljudi

Kineski znanstvenici su objavili kako su po prvi put u povijesti uspjeli u pothvatu kloniranja dva majmuna koristeći tehniku koja bi mogla stvoriti stotine identičnih primata, a možda i identična ljudska bića.

Iako će neki reći kako je ovo dobar korak ka stvaranju ljudi “po mjeri”, kineski znanstvenici opovrgavaju da je cilj kloniranje ljudi, nego da su ove životinjice klonirali isključivo u znanstvene svrhe. Studija je objavljena u časopisu Cell ove srijede.

Znanstvenici su koristili suvremenu tehnologiju koja je razvijena posljednjih nekoliko godina da bi se poboljšala tehnika upotrebljena za kloniranje ovce Dolly, a koja se zove somatski stanični nuklearni transfer.

Dugorepi makaki nazvani Zhong Zhong i Hua Hua su na svijet došli u Institutu za neuroznanost u Kineskoj akademiji znanosti tako da su znanstvenici koristili DNA iz stanice vezivnog tkiva fetusa. Nakon prenošenja DNK u doniranu jajnu stanicu iz koje su uklonili jezgru, korišteno je genetsko reprogramiranje za uklanjanje gena koji bi inače spriječili daljnji razvoj embrija.

Foto: Chinese Academy of Sciences

Voditelj znanstvenog tima dr. Qiang Sun rekao je da su pokušali nekoliko različitih metoda, no samo je jedna od njih zaista upalila. “Puno smo puta pogriješili prije nego smo pronašli uspješan način da kloniramo majmune. Sad ćemo moći stvoriti modele na kojima ćemo istraživati bolesti mozga, karcinome, poremećaje imuniteta i metabolizma te testiranje djelotvornosti lijekova prije kliničkog korištenja.”

Kineski znanstvenici su javnosti objavili rezultate svog rada nakon što im je postalo jasno da je prošla kritična faza razvoja i da će majmuni zaista preživjeti. Klonirani majmuni se trenutno hrane na bočicu i razvijaju se dobro. Odlaze redovne na preglede, a kad budu malo stariji proučavat će se i njihovo mentalno zdravlje da bi se vidjelo ima li kakvih problema.

“Dva majmuna su vrlo zdrava i aktivna, napreduju jako brzo kao i ljudske bebe. Svakim danom se čine sve aktivnijima i nema nikakvih znakova abnormalnosti”, pojasnio je Qiang Sun.

Iz Kine poručuju kako ovaj njihov uspjeh znači da će Kina vjerojatno biti pionir u istraživanju bolesti mozga u kojima će koristiti klonirane majmune.