Klima
Klimatske promjene će prizemljiti možda i trećinu zrakoplova
Još jedna posljedica rastuće temperature.
Zbog sve češćih toplinskih udara i rastuće temperature kao elemenata globalnog zatopljenja mogli bismo idućih desetljeća doživjeti to da prizemljimo čak trećinu zrakoplova. To bi najteže pogodilo one zračne luke u Dubaiju i New Yorku, kaže nedavno objavljena studija.
Zrakoplovne kompanije bi tako bile prisiljene smanjiti broj svojih putnika, količinu tereta ili goriva, a sve radi sigurnijeg polijetanja. Zatopljenje, naime, umanjuje sposobnost krila da proizvedu uzgon, pojašnjavaju američki stručnjaci.
Postoji očekivanje da će se globalna temperatura do 2100. povisiti za tri stupnja Celzijusa. Svejedno, više od toga ono što zrakoplovnoj industriji prijeti jesu valovi nesnosne vrućine, stoji u upozorenju stručnjaka u studiji objavljenoj u priznatom znanstvenom časopisu Climate Change.
Maksimalne godišnje dnevne temperature na zračnim lukama bi mogle do 2018. porasti između čak 7 i 14 stupnjeva, dovodeći tako do skupih otkazivanja ili odgađanja letova, ustanovili su znanstvenici u studiji. U onim najtoplijim dijelovima dana, između 10 i 30 posto punih zrakoplova bi moralo smanjiti teret kako bi se moglo poletjeti. Rečeno, primjerice, znači kako bi zrakoplov sa 160 sjedala morao izbaciti čak 13 putnika.
Samo troškovi otkazivanja ili odgode letova bi pogodili i druge dijelove gospodarstva, upozorili su stručnjaci. “Naši rezultati kazuju kako bi smanjenje težine moglo dovesti do nemalih troškova”, poručio je Ethan Coffel, inače vodeći autor studije i znanstvenik sa sveučilišta Columbia u New Yorku.
U lipnju ove godine stizale su vijesti o prizemljenju velikog broja letova u Arizoni zbog iznimne vrućine, a zrakoplovni letovi na Bliskom istoku i u Južnoj Americi su odgađali svoje rasporede do kasnijih večernjih sati ne bi li lakše poletjeli.

Brunislav Matasović
19 srpnja, 2017 kod 7:13 pm
Ni dosad se nisam ne znam koliko vozio njima.
Ejub Baručija
19 srpnja, 2017 kod 8:11 pm
jos prije desetak godina sam na svom blogu pisao o fenomenu zarobljavanja zraka, koji jos ni mnogi naučni radnici ne shvataju onako kako treba a kamo li običan puk…
Andrej Blazekovic
19 srpnja, 2017 kod 8:44 pm
“umanjuje sposobnost krila za moći proizvesti uzgon” – kakva je to recenica, koji jezik?
Senad Kolasinac
19 srpnja, 2017 kod 8:47 pm
Nabrzinu sklepana rečenica. Predlažem “umanjuje sposobnost krila da proizvode uzgon.”.
Mada, novinarstvo nije moja struka, a nisam ni lektor.
Andrej Blazekovic
19 srpnja, 2017 kod 8:49 pm
pa da, tak bi trebalo bit. al ono, pises mali tekst i da ga nemres proverit malo… to je ili ljenost ili nesposobnost da se bavis tim poslom.
Filip Škalic
19 srpnja, 2017 kod 10:06 pm
Senad Kolasinac stvaranje uzgona
Andrej Blazekovic
19 srpnja, 2017 kod 10:07 pm
da. moze tak. ili ko senadovo samo bi trebalo biti “proizvEdu”
Senad Kolasinac
20 srpnja, 2017 kod 5:14 am
Da, samo što rtaj uzgon moraju i održavati. Zato sam koristio trajni oblik glagola, moraju ga stalno proizvoditi/ stvarati. Mada, to su sad nijanse, stvar za lektore.
Tomislav Soldo
19 srpnja, 2017 kod 10:48 pm
Nemojte izmišljati gluposti…
Goran Netahly
19 srpnja, 2017 kod 11:22 pm
Jebeno!
Dražen Falkenburger
20 srpnja, 2017 kod 12:08 pm
Neka izmisle da avion može poletjeti i pod velikim temperaturama . Sva sranja izmišljaju rakete ,bombe a za narod ništa .
Levar Joe Joseph
20 srpnja, 2017 kod 12:39 pm
pero
20 srpnja, 2017 kod 2:58 pm
Da to je najbitnije u članku.
Ne znam kojim vi jezikom komunicirate ali ja sa svojim skromnim znanjem hrvatskog shvatio sam o čemu je riječ.
“umanjuje sposobnost krila za moći proizvesti uzgon”
mhacko
27 listopada, 2018 kod 4:01 am
Koliko laži….