Astronomija

Komet zabljesnuo zelenim repom tijekom prolaska pored Sunca

Zelena zvijer od kometa s magličastim repom juri prema Suncu. Ako preživi, uskoro bismo mogli svjedočiti light show-u stoljeća.

comet-ison

Otkako je otkriven prošle godine, komet ISON primjetno se zagrijao približavanjem centru Sunčevog sustava. Trenutno je na putanji koja prolazi pored Sunca i približava se na 1,2 milijuna kilometara od Sunčeve površine, gdje će proći 28. studenog.

Kako se komet približava Suncu tako se led na njemu otapa, što otpušta plinove i prašinu što uzrokuje refleksiju svjetla. Ovo će biti prvi ISON-ov ulaz u unutrašnjost Sunčevog sustava, mnogi se promatrači nadaju da će njegov prastari led otpustiti dovoljno materijala kako bi komet sjao jače od punog mjeseca.

Ovaj komet konstantno zbunjuje promatrače neba. Do prošlog se tjedna činilo da će ISON biti potpuni ćorak. „Nije bio svijetao koliko smo se nadali i činilo se kao da se ne posvjetljava oniliko koliko smo željeli“, tvrdi Karl Battams iz NASA-ine kampanje za promatranje ISON kometa.

ISON je napravio dramatične promjene prošli tjedan kada je postao vidljiv golom oku kao sitna mrlja na istočnom nebu u trenucima prije izlaska Sunca. Nekoliko dana kasnije na kometu se dogodila 4 kilometara velika eksplozija koja je uzrokovala ispuštanje višedijelnog magličastog repa koji se proteže 16 milijuna kilometara – 12 puta veći od promjera Sunca.

„Doduše, još uvijek postoji šansa da će komet biti rastrgan Sunčevom toplinom. Eksplozija koja je izdužila rep mogla bi biti rezultat raspadujuće jezgre kometa ili poslijedica fraktura leda uzrokovana ispuštanjem plinova i prašine“, kaže Battams. Teško je biti siguran sve dok komet ne dođe blizu STEREO A svemirske letjelice, koja služi za promatranje Sunca.

„U trenutku fragmentacije kometa, šanse da će to biti popraćeno eksplozijom, koja bi poslala fragmente u svim smjerovima, vrlo su male. Fragmenti će prije mirno otplutati u svemir“, tvrdi Battams. Slike napravljene iz Njemačkog obzervatorija već pokazuju formaciju u obliku krila unutar kometove atmosfere, što ukazuje da su se dva fragmenta već odvojila od jezgre. Ako se ISON ne dezintegrira prije trenutka kada će biti vidljiv početkom prosinca, bit ćemo svjedoci jednoj od ljepših nebeskih predstava.

Izvor: NewScientist