Oboljenja i poremećaji

Konačno pronađen antibiotik koji ubija superbakterije

Otkrivene su dvije vrste gljivica protiv kojih superbakterije nemaju šanse. Pronađene su u otrovnom rudniku u Montani, a bakterije koje mogu uništiti su i 4 soja zlatnog stafilokoka (MRSA).

Novi antibiotik je sličan zapravo poznatoj klasi antibiotika, ali ipak on ubija bakterije na dosad nezabilježen način. Njegova je učinkovitost, između ostalog, potvrđena na streptokokima, uzročnicima grlobolje, i na bakterijama antraksa.

Navedene gljivice su pronađene u jednom potopljenom i napuštenom rudniku bakra (imena Berkeley Pit) koji se može pohvaliti dubinom od više od 540 m. Ono što mu je najjača karakteristika su sigurno vode pune arsena i kiselosti pH 2,5. Rudnik je smrtonosan i pokazao se kao smrtna klopka guskama željnim uobičajenih sezonskih migracija.

Prije nekoliko mjeseci su, naime, snježne oluje natjerale tisuće gusaka da svoj zaklon potraže u jami, a u čijim su otrovnim vodama i skončale. Autopsija jednog prijašnjeg pomora, provedena 1995. na 342 uginule guske otkrila je rane i opekline nastale izloženošću kobnim razinama bakra, arsena i kadmija. Jama, međutim, ne predstavlja opasnost za sve organizme. U njoj ipak bujaju najrazličitije bakterije i gljivice.

Andrea A. Stierle i Donald B. Stierle su kemičari sa sveučilišta u Montani koji već dva desetljeća proučavaju neobične spojeve iz Berkeley Pita. Do sada su uspjeli otkriti gljivice Taxomyces andreanae koje mogu ubijati neke tumore te također organizme koji stvaraju molekule protuupalnih svojstava.

U novoj studiji znanstveni tim je istražio što se događa kada uzgoje dva soja gljivice Penicillium zajedno. Za manje od tjedan dana otkrili su da su gljivice iz otrovnog jezera surađivale na način da su stvarale spojeve koje same zasebno nikad prije nisu.

Sama molekularna struktura navedenih spojeva je slična klasi antibiotika otprije poznatih kao makrolidi. Za razliku od njih novi spojevi (sada nazvani berkeleylactone A) ne blokiraju ribosome, a niti sintezu proteina, što upućuje na njihov novi način djelovanja. Otkriveno je i da u kemikalijama nema šećera niti dvostrukih veza. To bi bila druga stvar koja upućuje na njihov novi način antibiotskog djelovanja.

Znanstvenicima još uvijek nije jasno kako je spojevima pošlo za rukom uništiti superbakterije, ali postoji mogućnost da bi novi mehanizam, kada postane jasniji, mogao biti kamen temeljac za stvaranje novih klasa učinkovitih antibiotika. Istraživanje je objavljeno u časopisu Journal of Natural Products.

1. Emil Kos

svibanj 6, 2017 kod 6:30 pm

Dakle, dvije čajne žlice gljivica i kao nov si!

2. Denis Saganić