Planete i mjeseci

NASA predstavila koncept kuća za život na Marsu

Istraživači NASA-e moraju riješiti niz problema ako namjeravaju omogućiti astronautima kročenje Marsom. Jedna od najvećih prepreka jest i osmišljavanje prostora u kojem će astronauti spavati i živjeti, a izgleda da su inženjeri došli do potencijalnog rješenja – koncepta skloništa prekrivenog ledom.

NASA pokazuje interes u projektiranju kupola na napuhavanje prekrivene ledom u kojima će astronauti živjeti i raditi, a koje će im pružiti zaštitu od ekstremnih temperatura i visoke energije zračenja.

“Nakon dana posvećenog identificiranju potreba, ciljeva i ograničenja brzo smo pregledali veliki boj ludih i inovativnih rješenja,  i na kraju se usmjerili na rješenje Ice Home Design, kao najboljeg idejnog rješenja,” rekao je inženjer iz Centra za istraživanje Langley pri NASA-i Kevin Vipavetz.

Što je točno Ice Home?  Iako ime asocira na iglu, razrađeni koncept službeno nazvan Mars Ice Home – nastamba je na napuhavanje koja za zaštitu od vanjskih utjecaja koristi sloj leda. To izgleda ovako:

Foto: NASA Langley/Clouds AO/SEArch

“Početni projekt ima nekoliko prednosti koje ga čine privlačnim konceptom. Nastamba je lagana i može se transportirati i rasporediti pomoću jednostavne robotike i prije nego što je posada stigne, napuniti vodom”, tvrde iz NASA-e.

“Koncept koristi  materijale ekstrahirane s Marsa, a voda u nastambi bi se potencijalno mogla koristiti kao  raketno gorivo, a tada sama struktura služi i kao spremnik koji se može puniti za sljedeću posadu.”

Glavni cilj koncepta Ice Home jest zaštita astronauta od visoko-energetskog zračenja, poput kozmičkog zračenja, koje može prodrijeti atmosferu Marsa. Kozmičke zrake mogu oštetiti stanice, povećavajući rizik pojave zdravstvenih komplikacija, poput tumora i akutne radijacijske bolesti. Zato što je led bogat vodikom, djeluje kao štit protiv takvog zračenja te čini odlično sklonište u kojem se astronauti ne moraju brinuti oko zračenja.

Foto: NASA Langley/Clouds AO/SEArch

“Materijali od kojih je izgrađen Ice Home morat će izdržati godine korištenja u surovoj okolini Marsa, uključujući i ultraljubičasto zračenje, zračenje nabijenih čestica, raznih spojeva atomskog kisika, perklorata, kao i pješčanih oluja – iako ne baš kao u filmu Marsovac, ” objašnjava Sheila Ann Thibeault, iz Centra za istraživanje Langley.

Osim što štiti od okrutnog okoliša Marsa, Ice Home u odnosu na druge ponuđene koncepte izuzetno je lagan projekt. Jedan od najboljih načina da ljudi opstanu na Marsu, kaže tim, jest da se skriju ispod površine Marsa, te se tako zaštite od štetnih utjecaja na površini.

Da bi se to ostvarilo, ipak će astronaute morati dočekati neka vrsta skloništa kada slete na Mars, a ekipa smatra da je ideja ledene kupole – laganog okvira, lakom izgradnjom i sposobnošću ponovne uporabe vode možda idealno rješenje.

“Velik će biti dan kada astronauti nakon mjeseci putovanja u svemiru stignu na Mars u novi dom koji je spreman za useljenje,” objašnjava član tima Kevin Kempton.

Alternativa ponuđenom konceptu, koji se može napuhati i pokriti s ledom iz  Marsova krajolika za oko 400 zemaljskih dana, jest pronalazak načina da se bušenjem i kopanjem na Marsu stvore podzemna skloništa prije dolaska astronauta.

Takav projekt ne samo da je prekompliciran, već je i preskup, pa čak i za NASA-u. Važno je napomenuti da je projekt Ice Home još uvijek u konceptualnoj fazi, ali i izgleda kao obećavajuće rješenje za razne poteškoće koje dolaze sa životom na Marsu.

1. Nekson Saric

3 siječnja, 2017 u 2:00 pm

Nek’ oni naprave moguć život u rvackoj

2. Ivan Mikulec

3 siječnja, 2017 u 3:24 pm

Malo sutra

3. Davor Hečko

3 siječnja, 2017 u 4:27 pm

pa mi već kao da živimo na Marsu…

4. Dzanan Mici

3 siječnja, 2017 u 6:37 pm

Koliko je ostalo jos vremena do totalnog rasprsnuca

5. Pako Pakone

3 siječnja, 2017 u 7:16 pm

Posto je kvadrat otprilike?

6. Lav Domanski

3 siječnja, 2017 u 7:33 pm

Ne znaju ni doma napravit reda,a oni bi na Mars.Majko mila sve ide u krivom smjeru..

7. Aleksandar Boljak

3 siječnja, 2017 u 7:45 pm

Jel ima ludaka koji vjeruju da je covjek krocio na mjesec a kamoli da ce ici na Mars.

• Nebojsa Milosavljevic

4 siječnja, 2017 u 3:42 am

Srecom po covecanstvo, ludaka spremnih na rizik i avanturu uvek ima 🙂 Da nije tako, jos uvek bi ziveli po pecinama i verovali u ale i bauke 🙂

• Mario Mijatovic

4 siječnja, 2017 u 10:16 am

Jooj stari moj garant znaju za neko sranje da ce se desit oni ovo osiguravaju svojim ljudima opstanak sigurni.

8. Nevio Žeželić

3 siječnja, 2017 u 9:32 pm

Treba u prvoj turi političare poslati gore

9. Goga Štraus

4 siječnja, 2017 u 1:32 pm

neka slikaju zemlju iz orbite ako mogu i to u stvarnom vremenu

10. Renaldo

22 siječnja, 2017 u 11:31 am

Od svega toga ništa, jer ipak se radi o živom čovjeku koji bi trebao živjeti u tim nepoznatim marsovskim uvjetima. Od čega će živjeti? Od gomile konzervirane hrane. Ipak na žemlji žive velika većina ljudi koj kao da su pali s Marsa. Svu energiju koju čovjek koristi da bi stvorio uvjete života tamo negdje gore u “nedođiji”, neka koristi da poboljša uvjete života na matičnoj Zemlji.