FOTO: Inverse

Planete i mjeseci

Konstruiran model koji pokazuje kako bi trebao izgledati Deveti planet

deveti-planet

Nakon su američki astronomi Mike Brown i Konstantin Batygin u siječnju objavili kako su pronašli dokaze o postojanju divovskog planeta u vanjskom dijelu Sunčevog sustava, na udaljenosti od otprilike 149 milijardi kilometara od Sunca, a što je 75 puta veća udaljenost od one Plutona od Sunca, u potragu za ‘Devetim planetom’ uključio se cijeli niz astronoma iz različitih dijelova svijeta.

Iako dotični planet zasada nije pronađen, to nije spriječilo švicarske astronome da pokušaju predvidjeti kako bi dotični mogao izgledati. „Zahvaljujući našem istraživanju Deveti planet sada je nešto više od obične točke u svemiru, budući da je na ovaj način vidimo kako bi mogao izgledati“, otkrio je Christoph Mordasini s University of Bern.

Kako bi utvrdili raspon veličine Devetog planeta, ali i druge karakteristike navedenog, kao što su temperatura i osvjetljenje, Mordasini i njegova suradnica Esther Linder primijenili su trenutno raspoložive podatke na različite modele evolucije planeta. Osim što su tako utvrdili kako bi planet mogao izgledati, dobili su i mogući odgovor na pitanje zašto ga još uvijek nismo otkrili.

Pritom su se Mordasini i Linder složili s pretpostavkom kako je planet iznimno velik, vjerojatno čak deset puta masivniji od Zemlje, a čemu svjedoči neobično gravitacijsko potezanje cijelog niza objekata u Kuiperovom pojasu. Ipak, nakon što NASA-in infracrveni teleskop Wide-field Infrared Survey Explorer (WISE) ni nakon nekoliko skeniranja nije uspio pronaći Deveti planet, sve upućuje na to kako dotični zasigurno nema masu koja značajno prelazi deset Zemljinih.

„Znanstvenici ističu kako bi Deveti planet mogao imati promjer 3,7 puta veći od Zemljinog, s temperaturom od -226°C u gornjem dijelu atmosfere. Do navedenih su brojki došli uzimajući u obzir predviđenu orbitu Devetog planeta oko Sunca, ali i starost Sunčevog sustava, gdje bi se iz Sunčevog protoplanetarnog diska počeo formirati hipotetički planet prije 4,6 milijardi godina“, navodi Discovery News.

Osim Sunčeve svjetlosti, važan element koji utječe na temperaturu planeta jest i toplina koja dopire iz jezgre navedenoga, a što ima značajan utjecaj na ukupnu razinu temperature na planetu. Kako bi planet na tolikoj udaljenosti od Sunca održavao površinsku temperaturu od -226°C, dotični iz svoje unutrašnjosti mora primati 1000 puta više energije nego što ju prima od Sunca.

To znači kako je Sunčeva svjetlost koja se odbija od planeta zanemariva u odnosu na unutarnju toplinu koju planet trenutno generira, pa je time i njegov infracrveni otisak umnogome jači negoli je to intenzitet odbijenog Sunčevog svjetla u vidljivom dijelu spektra.

Osim toga, švicarski znanstvenici procijenili su i moguću strukturu Devetog planeta, počevši od željeznog jezgra okruženog plaštem i velikom količinom leda, na koje se naslanja debela i gusta plinovita ovojnica, sastavljena uglavnom od vodika i helija.

Vjerojatna struktura Devetog planeta (FOTO: University of Bern)

Konačno, Mordasini i Linder smatraju kako je s tehnologijom koja se trenutno koristi iznimno teško detektirati tijelo u rubnom dijelu Sunčevog sustava, ako dotično ne prelazi masu od dvadeset Zemljinih, posebice kad je dotično smješteno u najudaljenijoj točki od Sunca, ili blizu nje.

No, sve navedeno neće predstavljati problem za novu generaciju teleskopa, kakav je, primjerice, Large Synoptic Survey Telescope, koji se trenutno gradi u Čileu, i koji će vjerojatno dati odgovor na pitanje gdje je Deveti planet u Sunčevom sustavu.

Izvor: University of Bern, Astronomy & Astrophysics

1. Вучићевић Владимир

travanj 15, 2016 kod 8:36 pm

Хахах, cabar, nisam znao da i vi koristite taj izraz 😀

2. Luka Braco Šoša

travanj 15, 2016 kod 8:51 pm

Da .. tribalo bi im virovati da to točno što govore .. do jučer su tvrdili da taj planet uopće ne postoji i bili čvrsto uvjereni da je to tako … 😉

travanj 16, 2016 kod 6:50 am

Pa kad već “volite” Gorski kotar, trebali bi znati da u Čabru i nije toliko hladno jer je nisko, u dolini Kupe! Hladniji su moj Crni Lug, Gerovo, Parg, Mali Lug, Tršće…… zato jer su na visini! Malo znanja nije naodmet ni Znanosti!

4. Florian Boras