FOTO: Aurélien Mounier

Evolucija

Konstruiran virtualni fosil zajedničkog pretka modernog čovjeka i nenandertalca

zajednicki predak covjeka i neandertalca

Iako znamo da dijelimo zajedničke pretke s neandertalcima, našim najbližim pretpovijesnim rođacima, ipak sve dosad nismo znali kako je izgledao pripadnik roda Homo iz kojeg su potom proizašli Homo sapiens sapiens i Homo sapiens neanderthalensis.

Glavni razlog tome je nedostatak materijalnih dokaza iz razdoblja srednjeg pleistocena za koje se pretpostavlja da se tada dogodio rascjep između vrsta, a koji se uglavnom mogu svesti na fragmente kostiju.

Međutim, koristeći najmoderniju računalnu tehnologiju, znanstvenici s Cambridgea odlučili su primijeniti digitalnu morfometriju i statističke algoritme na velik broj lubanja u rasponu od dva milijuna godina, kako bi iz dobivenih podataka po prvi put generirali trodimenzionalnu projekciju zajedničkog pretka nas i neandertalaca.

„Virtualni fosil” (koji možete vidjeti na slici u zaglavlju članka) dobiven je kao rezultat analize 797 značajki na lubanjama iz cjelokupne povijesti roda Homo, uključujući fosil Homo erectusa star 1,6 milijuna godina, lubanje nenadertalaca pronađene u Europi, pa čak i lubanje ljudi iz 19. stoljeća uzete iz Duckworth kolekcije smještene u Cambridgeu.

Skeniranjem obilježja na dotičnim lubanjama, znanstvenici su dobili evolucijski obrazac iz kojeg je moguće iščitati kako se lubanja razvijala tijekom vremena. Za kraj, u model je dodana i lubanja današnjeg, modernog čovjeka, što je rezultiralo mapiranjem razvoja lubanja roda Homo sve do vremena zajedničkog pretka prethodno spomenutih vrsta.

Budući da se razdoblje srednjeg pleistocena proteže od 100 000 do 800 000 godina u prošlost, znanstvenici su iz dobivenog modela generirali tri tipa virtualnih lubanja, s obzirom na prethodno predviđena vremena rascjepa između vrsta. Navedene lubanje potom su uspoređene s materijalnim ostacima iz navedenih razdoblja, čime je utvrđeno da virtualna lubanja najbolje odgovara ostacima otprije 700 000 godina, što je 300 000 godina dalje u prošlost, u odnosu na klasična predviđanja vremena kada je živio zajednički predak. Osim toga, čini se da je zajednički predak živio u Africi, unatoč činjenici da je spomenuti imao svoju populaciju i na području Euroazije.

„Poznato nam je da dijelimo zajedničkog pretka s neandertalcima, no kako je dotični izgledao? I kako znamo jesu li rijetki fragmenti fosila koje smo pronašli uistinu pripadali navedenoj populaciji predaka? Željeli smo iskušati ovaj inovativni pristup kako bismo se mogli nositi s nedostacima koje pred nas stavljaju fosilni ostaci, kroz kombinaciju trodimenizonalnih digitalnih metoda i statističkih predviđanja. To nam je omogućilo matematički predvidjeti, a potom i virtualno predočiti lubanju zadnjeg zajedničkog pretka modernih ljudi i neandertalaca, uz korištenje jednostavnog i ujednačenog ‘drva života’ roda Homo”, otkrio je dr. Aurélien Mounier s instituta Leverhulme Centre for Human Evolutionary Studies (LCHES) pri Cambridgeu.

Štoviše, dr. Mournier je zaključio kako zajednički preci u najširem smislu vjerojatno pripadaju podvrsti Homo heidelbergensis, koja je živjela u Africi, Europi i zapadnom dijelu Azije u razdoblju od 700 000 do 300 000 godina u prošlost.

Homo heidelbergensis

Homo heidelbergensis (rekonstrukcija)

Izvor: Journal of Human Evolution

1. Duško Turkijević

prosinac 26, 2015 kod 5:31 pm

ako je obami rodjak meni nije

prosinac 26, 2015 kod 6:16 pm

Onima koji koji studiraju na katoličkim sveučilištima je. Ti si vjerojatno školovan na nekom mormonskom.

2. Mladen Čirjak

prosinac 26, 2015 kod 6:45 pm

Aha…tako bi trebao izgledati… Ako se ikad pronađe… prrrrr…. ba-hambag

3. Ante Jurič-Kikaš

prosinac 26, 2015 kod 6:59 pm

Noa ga je izbacio i arke !

4. Max Markovic

prosinac 26, 2015 kod 7:05 pm

pogodili su frizuru ko da imaju fotku!

5. Arni Roglić

prosinac 26, 2015 kod 9:09 pm

jeo je puno govana kao i vi znanstvenici. zato tako izgleda

6. Zoran Nikolic

prosinac 27, 2015 kod 10:26 am

Kako me potseca na jednog sad bivseg ministra. Kuku kakva slicnost.

7. Smjesna strana svijeta

prosinac 27, 2015 kod 10:04 pm

Ne znam za ostale ali ovo je meni ekstra…

8. Citati o ljubavi

prosinac 28, 2015 kod 9:41 am

E ovo sam bas trazio neki dan…

9. Marcus Brody

prosinac 28, 2015 kod 9:50 am

Dobro je rekao antropolog Earnest Hooton sa sveučilišta Harvard o takvim rekonstrukcijama: „Na lubanji neandertalca jednakom lakoćom možete modelirati crte čimpanze i crte lica filozofa. Takve rekonstrukcije nemaju gotovo nikakvu znanstvenu vrijednost i uporabljuju se radi manipuliranja ljudima.“

10. Ante Galic