Connect with us

Pozdrav, koji sadržaj vas zanima?

Psihologija

Kontekstualne niti doprinose ukupnoj sposobnosti razlučivanja smisla rečenice

U radu koji bi jednoga dana mogao smanjiti razliku između brzih i lakomih te sporijih i nezainteresiranih čitatelja, istraživači sa Sveučilišta New York otkrili su da se pri dekodiranju riječi u određenoj rečenici koriste tri različita mehanizma.

Tri procesa: fonetika (glasoslovlje; proučavanje artikulacijskih i akustičkih obilježja glasova i govora); kontekstualne niti (prethodni dijelovi rečenice koji pomažu čitateljima predvidjeti sljedeću riječ) i holističko prepoznavanje riječi, odnosno fizički oblik riječi. “Očito da je da ljudi moraju koristiti sve tri vrste informacija kako bi čitali.” kaže Denis Pelli, profesor psihologije i neuroznanosti na Sveučilištu New York i autor studije objavljene u časopisu PloS ONE. “Bilo je daleko od očitog da možete uključiti i isključiti svaku od tri vrste informacija te da svakoj možete pripisati postotak stope čitanja.”

Koristeći odlomke iz kriminalističkoga djela Mary Higgins Clark “Volim glazbu, volim ples” Pelli i koautorica studije, studentica Katharine Tillman, manipulirali su odlomcima kako bi blokirali korištenje svakog od procesa dešifriranja riječi kod čitatelja. Kako bi prigušili kontekstualne niti, izmiješali su riječi u rečenici (“pridonijeli Drugi. Su čitanja procesa mjerenju”); određivanje pomoću oblika riječi otežalo se umetanjem nasumičnih velikih slova (“OvAj tEkSt iMa vEliKa i MaLa sLovA”), a kako bi se eliminiralo dekodiranje slovo po slovo, zamijenili su slična slova u riječi, time zadržavajući mogućnost korištenja oblika riječi i konteksta, jednom kad čitatelj uspije otkriti koja je riječ prethodna.

Kako bi odredili utjecaj izostanka svake pomoći, istraživači su uputili 11 ispitanika da čitaju odlomke koje su imali čisti tekst ili jednu izmjenu ili kombinaciju dviju ili više manipulacija. Njihova otkrića pokazala su da je fonetika, najveća komponenta brzine čitanja, određivala 62 posto stope čitanja, što nije iznenađujuće. Iznenađujuće je da su druga dva procesa dosljedno pridonosili brzini čitanja u jednakoj mjeri (kontekstualne niti kontrolirale su 22 posto brzine čitanja, a oblik riječi upravljao je sa 16 posto, prema studiji.)

Pelli kaže da ovo istraživanje otvara put boljem razumijevanju i bavljenju nedostacima mladih učenika koji rano počinju zaostajati u čitanju. “Moguće je da je fonetička intervencija idealna intervencija” kaže za najuobičajeniji tip učenja čitanja. No “bilo bi zanimljivo znati kako fonetika utječe na druga dva procesa, a ne samo na ukupnu brzinu čitanja. Smatramo da bi bilo vrlo zanimljivo podijeliti stopu čitanja u tri komponente pri evaluaciji mogućih intervencija.”

Izvor: Scientific American

 

Ostavi komentar

Leave a Reply

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *

Popularno

Znanost za početnike

Iako se s nama ne bi složila ekipa iz Flat Earth Societyja, Zemlja je okrugla. U redu, ne baš u pravom smislu riječi, ali...

Kemija

One nastaju u oblacima i to na temperaturama nižim od 0°C izravno iz vodene pare u zraku, a ne smrzavanjem vode kako se obično...

Znanost za početnike

Znanstvenici vjeruju da je u najvećem broju slučajeva uzročnik potresa mehanizam tektonike ploča, tj. kretanje litosferskih ploča i njihova međusobna interakcija.

Fizika

Jeste li oduvijek imali goruću želju putovati kroz vrijeme? Dobre vijesti! Putovanje kroz vrijeme je moguće. Zapravo, već to radite. Krećete se kroz vrijeme...

Fizika

Svima nam je dobro poznato da je Albert Einstein, jedan od najznačajnijih fizičara 20. stoljeća, bio uistinu zanimljiva i osebujna ličnost. No, jeste li...

Oglašavanje

Možda će vas zanimati

Neuroznanost

Američki istraživači su prvi put na svijetu razvili neuroprotetski uređaj koji je uspješno preveo moždane valove paraliziranog čovjeka u cjelovite rečenice. David Moses, inženjer...

Neuroznanost

Znanstvenici su napravili korak naprijed u dešifriranju onoga što osoba govori samo gledajući njene moždane valove dok govori. Uspjeli su osposobiti algoritme za prebacivanje...

Neuroznanost

Djeca stara tek nekoliko sati mogu razlikovati riječi svoga materinjeg jezika od stranih riječi, otkrili su znanstvenici. Studija je pokazala kako djeca počinju upijati...

Društvene znanosti

Istraživači s University of Malaga (UMA) analizirali su glasovne poremećaje u muških i ženskih učitelja da bi dobili reprezentativne brojke: 62.7% učiteljskog tijela primarne...

Oglašavanje