Fizika

Kontrolom Kazimirove sile do levitacije

Znanstvenici u SAD pokušavaju kontrolirati Kazimirovu silu, kvantno mehaničku silu koja privlači objekte kad su udaljeni jedno od drugog tek oko stotinjak nanometara. Radi se o iznimno slaboj sili čija kontrola do sada nije ozbiljno istraživana.

Znanstvenici vjeruju kako kontrola Kazimirove sile može dovesti do promjena u razvijanju nanoelektromehaničkih sistema (NEMS). NEMS su mehaničke spravice nano dimenzija koje se trenutno razvijaju za primjenu u telekomunikacijama, spremanju podataka, procesuiranju signala itd.

Postojanje Kazimirove sile po prvi put su predložili danski fizičari Hendrik Brugt Gerhard Casimir i Dirk Polder 1948. godine radeći na eksperimentima u istraživačkom laboratoriju kompanije Philips.

Radi se o sili koja je jedva primjetna u makro svijetu ali ako se uzmu u obzir ultra mikroskopske dimenzije djelovanja NEMS-a, Kazimirova sila postaje od znatne važnosti pošto ograničava kontrolu nad nano aparatima. Znanstvenici su si postavili za cilj ograničavanje privlačnog efekta sile. Nano mašine bi se tako mogle kretati bez trenja, što bi im omogućila levitacija.

Teoretski, isti efekt bi se mogao proizvesti na većim objektima, pa čak i na ljudima. Današnja tehnologija je u stanju ovo otkriće primijeniti u praksi u mikro- i nano- svijetu, a levitacija ljudskog tijela ostaje još duže vrijeme u domeni bajki, crtanih filmova, i paranormalnih istraživanja.

levitacija