Astrofizika

Kozmički ples pomaže galaksijama pri gubljenju težine

Istraživanje objavljeno ovoga tjedna u časopisu “Nature” nudi objašnjenje porijekla patuljastih sferičnih galaksija. Istraživanje bi moglo riješiti otvorenu zagonetku o razumijevanju nastanka galaksija. Patuljaste sferične galaksije su vrlo male i blijede, sadrže malo zvijezda u usporedbi sa svojom cjelokupnom težinom. Čini se da su sačinjene većinom od tamne tvari – misteriozne supstance koja se može otkriti samo preko njezinog gravitacijskog utjecaja koji nadjačava normalnu tvar faktorom pet naprama jedan u svemiru kao cjelini.

Astronomima je bilo teško objasniti porijeklo patuljastih sferičnih galaksija. Prethodne su teorije podrazumijevale da patuljaste sferične galaksije kruže blizu velikih galaksija poput Mliječnog puta, ali to ne objašnjava kako su nastale patuljaste galaksije primjećene na rubnim dijelovima “Lokalne grupe” galaksija.

“Ovi su sistemi `vilenjaci` ranog svemira i shvaćanje kako su formirani glavni je cilj moderne kozmologije”, rekla je Elena D`Onghia iz Harvard-Smithsonian Centre for Astrophysics (CfA), glavna autorica ove studije.

D`Onghia i njezini kolege koristili su računalne simulacije kako bi pregledali dva scenarija formacija patuljastih sferičnih galaksija:

1. susret dviju patuljastih galaksija daleko od divova poput Mliječnog puta, nakon čega je patuljasta galaksija srasla s Mliječnim putom.

2. susret između patuljaste galaksije i Mliječnog puta u nastanku u mladom svemiru.

Tim je otkrio da galaktički susreti pobuđuju gravitacijske procese koje su nazvali “rezonantno skidanje”. Ti procesi dovode do odstranjivanja zvijezda iz manjih patuljastih galaksija tijekom interakcije i transformacije u patuljastu sferičnu galaksiju.

“Poput kozmičkog plesa, susret aktivira gravitacijsku rezonancu koja skida zvijezde i plin iz patuljaste galaksije i proizvodi dugačke vidljive repove i mostove zvijezda”, objašnjava D`Onghia. “Ovaj mehanizam objašnjava najvažniju karakteristiku patuljastih sferičnih galaksija – da u njima dominira crna tvar”, dodala je koautorica Gurtina Besla.

Dugačke struje zvijezda otrgnute gravitacijskim interakcijama trebale bi biti prepoznatljive. Na primjer, nedavno otkriven most zvijezda između Lea IV i Lea V, dvije susjedne patuljaste sferične galaksije, mogao je biti ishod rezonantnog skidanja.

Rad koji opisuje ove rezultate napravili su Elena D`Onghia, Gurtina Besla, Thomas J. Cox i Lars Hernquist, svi sa CfA.

Izvor: sciencecentric.com