Geografija i geologija

Los Angeles i ostali veliki gradovi imaju veći rizik od tsunamija

Geolozi koji proučavaju potres koji se dogodio na Haitiju 12. Siječnja kažu da je rizik destruktivnih tsunamija veći nego se očekivalo u gradovima kao što su Kingston, Istanbul i Los Angeles.

Poput glavnog grada Haitija, ovi gradovi svi leže u blizini obale i blizu aktivne geološke strukture rasjeda s pomakom po pružanju (engl. strike – slip) gdje se dvije litosferne ploče smiču jedna o drugu poput dvije ruke koje se međusobno trljaju.Do sad geolozi nisu smatrali da je rizik od tsunamija vrlo visok na ovakvim mjestima jer kad se ti rasjedi raskinu, oni obično ne pomaknu puno morsko dno, što je način na koji nastaje većina tsunamija. Ovo posljednje istraživanje sugerira da čak i umjereni potres na strike – slip rasjedu može uzrokovati tsunamije putem podmorskih kliženja, podižući ukupni rizik od tsunamija na tim mjestima.

“Zastrašujuće je to da nije potreban veliki potres da se potakne veliki tsunami” kaže Matt Hornbach, znanstveni suradnik pri Institutu geofizike Sveučilišta Teksas u Austinu i glavni autor rada koji opisuje istraživanje izdanog u internetskom izdanju časopisa Nature Geoscience 10. listopada ove godine. “Organizacije koje izdaju upozorenja na tsunamije obično traže velike potrese na rasjedima” kaže Hornbach. “No sad vidimo da oni nisu neophodni. Umjereni potres na strike – slip rasjedu još uvijek može biti poziv na uzbunu.”Nekoliko minuta nakon potresa na Haitiju magnitude 7, serija tsunami valova, od kojih su neki bili visoki i po tri metra, udarila je u dijelove obalne linije. Nekoliko tjedana kasnije, skupina znanstvenika iz SAD-a i Haitija provela je geološko terensko istraživanje na lokacijama uz obalu i na pučini u blizini epicentra potresa.

Znanstvenici su zaključili da su tsunamiji nastali prvenstveno zbog slabo vezanih sedimenata na obali koji su se urušili i otklizali duž morskog dna, pomičući time vode nad sobom. U kombinaciji s novo otkrivenom dokazima tsunamija u prošlosti, pregled terena otkriva da je trećina tsunamija na ovom području nastala na ovaj način. Geolozi su prethodno procjenjivali da je samo oko 3 posto tsunamija u svijetu nastalo zbog podmorskog kliženja.

“Otkrili smo da je vjerojatnost da će tsunamiji oko Haitija nastati na ovaj način deset puta veća nego smo očekivali” kaže Hornbach.
Osim Hornbacha, članovi skupine sa Sveučilišta Teksas iz Austina su: Paul Mann, Fred Taylor, Cliff Frohlich, Sean Gulick i Marcy Davis. Skupina također uključuje istraživače sa Queens College-a iz City University of New York, US Geological Survey-a sa University Missouri-a, Lamont – Doherty Earth Observatory-a Columbia University-a; iz University California iz Santa Barbare, iz Bureau of Mines and Energy sa Haitija te sa Universite d`Etat de Haiti.Istraživači su prikupili podatke o rasjedima ispod morskog dna i kopna, vertikalnom pomicanju tla, batimetriji (podmorskoj topografiji) morskog dna i o dokazima valova tsunamija. Radili su pješice, na malom gumenom čamcu i na istraživačkom brodu Endeavor dugom 50 metara.

Ovo je istraživanje financirala potpora Rapid Response dobivena od Nacionalne zaklade za znanost i Jackson Škole geoznanosti Sveučilišta Teksas iz Austina. Uz dodatnu financijsku potporu programa Geoznanstvenici bez granica Društva geofizičara, Hornbach i ostali sad provode novi istraživački projekt na obližnjoj Jamajci kako bi procijenili prijetnju tsunamija tamo. “Geologija Kingstona na Jamajci gotovo je identična geologija Port Au Prince-a na Haitiju” kaže Hornbach. “Katastrofa je blizu i oni se moraju pripremiti na nju. Dobra vijest je da imaju tu prednost da su svjesni problema.”

Izvor: University of Texas at Austin