Astrofizika

Magnetizam uobičajena pojava kod svih kozmičkih mlazova

Astronomi su otkrili prve dokaze magnetskog polja u mlazovima materije izbačenim iz mlade zvijezde, otkriće koje upućuje na buduće pomake u razumijevanju prirode svih vrsta kozmičkih mlazova i uloge magnetskih polja pri nastanku zvijezde.

Diljem Svemira mlazove subatomskih čestica izbacuju tri pojave: supermasivne crne rupe u središtima galaktika, manje crne rupe ili neutronske zvijezde koje privlače materijal sa svoje prateće zvijezde, te mlade zvijezde koje još uvijek prikupljaju masu iz svoje okoline. Do sada su magnetska polja detektirana u mlazovima prvih dviju pojava, a magnetska polja u mlazovima mladih zvijezda nisu bila potvrđena.

“Naše otkriće nam daje jake naznake da sve tri vrste mlazova imaju zajednički proces nastanka.” rekao je Carlos Carrasco-Gonzalez iz Astrophysical Institute of Andalucia Spanish National Research Council-a (IAA-CSIC) te sa Nacionalnog autonomnog sveučilišta u Meksiku (UNAM – National Autonomous University of Mexico). Astronomi su koristili Very Large Array (VLA) teleskop Nacionalne zaklade za znanost za proučavanje mlade zvijezde koja se nalazi kojih 5500 svjetlosnih godina od Zemlje. Zvijezda, nazvana IRAS 18162-2048, vjerojatno masivnija od Sunca kojih deset puta, izbacuje mlazove duge 17 svjetlosnih godina. Promatranjem ovog objekta tijekom 12 sati pomoću VLA, znanstvenici su otkrili da radio valovi iz mlaza imaju karakteristike koje upućuju na to da su nastali kada su brzi elektroni došli u interakciju s magnetskim poljima. Ova karakteristika, nazvana polarizacija, preferencijalno usklađuje električna i magnetska polja radio valova.

“Po prvi puta vidimo mlaz iz mlade zvijezde koji dijeli zajedničke karakteristike s drugim vrstama kozmičkih mlazova.” izjavio je Luis Rodriguez iz UNAM-a. Otkriće, astronomi tvrde, može im omogućiti da bolje razumiju fiziku mlazova kao i koju ulogu magnetska polja igraju pri nastanku novih zvijezda. Mlazovi iz mladih zvijezda, za razliku od ostalih vrsta mlazova, odašilju zračenje koje nam daje informacije o temperaturi, brzini i gustoći unutar mlazova. Te informacije, zajedno s podatcima o magnetskim poljima, mogu poboljšati razumijevanje znanstvenika o samom funkcioniranju mlazova. “U budućnosti, uparivanjem nekoliko vrsta promatranja mogli bismo dobiti cjelokupnu sliku o tome kako magnetska polja utječu na mlade zvijezde i njihovu okolinu. To će biti veliki napredak u razumijevanju procesa nastanka zvijezda.” zaključio je Rodriguez.

Izvor: National Radio Astronomy Observatory