Svemir

Maleni sateliti radikalno mijenjaju istraživanje svemira

Foto: NASA/JPL-Caltech

Veliki dio našeg Sunčevog sustava i dalje je neistražen, pa znanstvenici razmišljaju o novim misijama koje bi otišle dalje i pružile preciznije podatke.

Početkom 2020. godine znanstvenici iz NASA-e ozbiljno su vijećali koju bi misiju trebali poslati u svemir, a izbor je bio velik, s obzirom na to da su znanstvenici iz SAD-a poslali više od 20 prijedloga. Neki prijedlozi misija su asteroide pretvorili u stanice za točenje goriva, drugi su predlagali da se uroni ispod površine Mjeseca, a treći su pak svoje misije usmjeravali ka Veneri.

NASA je na kraju odabrala četiri ideje, a u sljedećih par mjeseci će izabrati dvije koje će biti financirane u potpunosti, što znači da će se za svaku izdvojiti oko 450 milijuna dolara, kako bi u svemir krenule do 2030. godine, piše Ars Technica.

U zadnjih 50 godina NASA-ine misije su istražile veliki broj većih nebeskih tijela u Sunčevom sustavu, od Sunca do Merkura s jedne strane, pa do Plutona i heliosfere s druge strane. Ni jedna druga zemlja se nije do sad približila tom uspjehu, no to ne znači da su istraživanja gotovo, naprotiv tek su na početku.

Foto: NASA/JPL-Caltech

Nove tehnologije bi trebale ubrzati buduće misije i smanjiti troškove istraživanja. Posljednjih godina mlađe generacije tvrtki razvijaju drugačije rakete koje služe za transport manjih satelita, te razvijaju misije čije cijene ne prelaze 10 milijuna dolara. Uz to, sve komponente za satelite smanjuju i prate trend sličan onom koji je zahvatio i suvremena računala, kojima je nekad bila potrebna cijela prostorija, a danas mogu stati u džep.

S obzirom na činjenicu da je NASA prije dvije godine predstavila dva CubeSats satelita koji su lansirani u okviru InSight misije i zaputili se prema Marsu, potencijal malih satelita više nije samo teorijski.