Fizika

Manjak izotopa u svijetu ugrožava kvalitetu medicinske skrbi

Svake godine izvrši se oko dvadeset milijuna raznih vrsta skeniranja i medicinskih terapija koje ovise o upotrebi radioaktivnih izotopa. Znanstvena zajednica nedavno je počela upozoravati na globalni manjak ovih materijala koji bi nekome mogli odlučivati između života i smrti.

Uz to, taj će manjak vrlo vjerojatno uzrokovati rast cijena medicinskih usluga. Ova alarmantna situacija bila je tema uvodne rasprave na 240. Nacionalnom sastanku američkog kemijskog društva. Medicinski izotopi čine malen dio radioaktivnih tvari, a koriste se za postavljanje dijagnoze te u liječenju cijelog niza bolesti. Ubrizgavanjem izotopa u organizam doktori mogu provjeriti protočnost krvi kroz srce, je li rak metastazirao na kosti te ustvrditi abnormalnosti na žučnom mjehuru, bubrezima ili mozgu. Jednom kada ih se dovedete u doticaj s malignim tumorom, izotopi mogu eliminirati stanice raka i to uz minimalnu štetu na okolnom, zdravom tkivu. Znanstvenici naglašavaju kako će manjak radioaktivnih izotopa negativno utjecati i na rad na drugim područjima poput istraživanja o stanju okoliša, kvaliteti nafte ili pak nuklearnoj proliferaciji.

“Iako šira javnost možda nije toga potpuno svjesna, svijet se nalazi usred globalnog nedostatka medicinskih i ostalih vrsta izotopa”, naglašava u svom obraćanju medijima dr.sc. MBA Robert Atcher. “Ukoliko izgubimo pristup najkvalitetnijim izotopima, inače potrebnim za rad dijagnostičkih aparata, doktori će biti prisiljeni posegnuti za manje preciznim specijalističkim pregledima, koji bi mogli uključivati više zračenja, koji bi mogli biti vrlo invazivni, a i skuplji. Svaki dan preko pedeset tisuća pacijenata u Sjedinjenim Američkim Državama prolazi kroz specijalističke preglede i terapije koji se temelje na upotrebi Medicinskih izotopa. To se posebno odnosi na pacijente koji boluju od raka ili poremećaja u radu srca. Osam od deset takvih tretmana zahtijeva upotrebu jednog određenog izotopa, tehnicija-99m, čije je vrijeme poluraspada iznosi svega šest sati. Vrijeme poluraspada jest vrijeme potrebno za raspad i nestajanje polovice od početne količine radioaktivnog materijala. Baš kao i ostali radioaktivni izotopi i tehnicij-99m ne može se skladištiti na dulje vrijeme. Potrebno je neprekidno obnavljati zalihe te potom brzo prevesti do medicinskih ustanova.

Izvor: American Chemical Society