Svemir

Mineralni oblici nikad viđeni na Zemlji otkriveni u krateru drevnog udara meteorita

U brdima Škotske znanstvenici su naišli na nešto apsolutno izvan ovog svijeta: mjesto utjecaja meteorita starog 60 milijuna godina i mineralne oblike koji nikad prije nisu pronađeni na Zemlji.

Geolozi su otkrili dva mjesta udara meteorita u podnožju protoka lave starog 60 milijuna godina na otoku Skye smještenog kod sjeverozapadne obale Škotske. „Mislili smo da je riječ o ignimbritu (depoziti vulkanskog protoka)“, rekao je voditelj studije Simon Drake, izvanredni predavač geologije na Sveučilištu Birkbeck u Londonu.

Međutim, proveli su analizu stijena korištenjem elektronske mikroprobe koja je otkrila prisutnost osbornita bogatog vanadijem i niobijem, rijetkog minerala ravno iz svemira koji nikad prije nije bio viđen na Zemlji u ovom obliku. No, mi znamo za ove mineralne oblike iz rada koji je provela NASA-ina misija letjelice Stardust, koja je skupljala svemirsku prašinu koja je padala s kometa 81P/Wild 2. Također su otkrili tragove reidita, rijetkog minerala koji je otprije poznat samo s tri meteoritska utjecaja, kao i iz druge egzotične mineralogije povezane s utjecajima poput baringerita i prirodnog željeza.

Tanka sekcija s lokaliteta 1 na koji je udario meteorit. Primjećuje se slomljeni kvarc.

Prema njihovoj studiji, objavljenoj u časopisu Geology ovaj tjedan, dva meteorita udarila su u Zemlju prije 60 do 61,4 milijuna godina, na temelju dobi protoka lave iznad i geologije ispod mjesta udarca.

Međutim, još uvijek postoje mnoga neodgovorena pitanja. Za početak, je li izlijevanje lave bilo povezano s meteoritom? Nadalje, znanstvenici i nisu 100 posto sigurni u točnu točku utjecaja meteorita.

Otok Skye je prilično poznat geolozima koji proučavaju čudnu mineralogiju, zbog čega ovo otkriće još više iznenađuje. No, istraživači ističu da je obližnje područje okruženo neugodnom močvarom, zbog čega je relativno teško doći do njega.

„Potonuli smo do bedara. Jasno se sjećam kad sam rekao [koautoru studije] Andyju Beardu, ‘ovo bolje da je vrijedno toga’,“ rekao je Drake.

„Bilo je vrijedno.“

Sondirani meteoritski sloj debljine 1,1 m debelog taloga ispod debele sekvence bazalnog toka lave.

1. Miroslav Foric