Planete i mjeseci

Mjesec i Zemlja mogli bi imati zajednički izvor vode

Nova studija otkrila je kako je voda unutar Mjesečevog omotača došla sa starih meteorita – isto kao što se smatra i s vodom na Zemlji. Ovo bi otkriće moglo pokrenuti raspravu o tome kako je nastao Mjesec.

Smatra se da se Mjesec formirao iz krhotina i ostataka nakon što je veliki objekt pogodio Zemlju prije otprilike 4.5 milijarde godina – vrlo rano u Zemljinoj povijesti. Znanstvenici su dugo vremena pretpostavljali kako je toplina koja je nastala uslijed udara uzrokovala isparavanje vodika i ostalih nestabilnih plinova u svemir, a to bi značilo da je Mjesec u početku bio potpuno suh. No NASA-ina letjelica i novo istraživanje na uzorcima koje je prikupio Apollo, pokazali su kako na Mjesecu ima vode – i na površini i ispod nje.

Činjenica da voda na Zemlji i Mjesecu potječe iz istog izvora novi je dokaz da je voda na Mjesecu bila tamo od početka.

„Najjednostavnije objašnjenje za ono što smo otkrili bilo bi to da je na Zemlji već postojala voda prije velikog udara“, rekao je profesor geoloških znanosti na Sveučilištu Brown i vodeći autor studije, Alberto Saal. „Nešto vode je preživjelo udar i to je ono što vidimo na Mjesecu.“

Kako bi otkrili podrijetlo vode na Mjesecu, Saal i njegovi kolege su analizirali rastaljene fragmente vulkanskog stakla ‘zarobljene’ u kristalu pod nazivom olivin. Kristal sprječava da voda iscuri tijekom erupcije i omogućio je istraživačima da bolje shvate unutrašnjost Mjeseca.

Istraživanje provedeno 2011. godine pokazalo je kako u tim fragmentima vulkanskog stakla ima puno vode. Ovom se studijom nastojalo otkriti podrijetlo te vode. Kako bi to doznali, Saal i njegov tim analizirali su kompoziciju izotopa vodika zarobljenog u vulkanskom staklu.

Pomoću uređaja Cameca NanoSIMS 50L, istraživači su izmjerili količinu deuterija u uzorcima u odnosu na normalni vodik. Deuterij je izotop vodika s jednim neutronom viška. Molekule vode iz različitih područja u Sunčevom sustavu imaju različite količine deuterija. Općenito, stvari formirane bliže Suncu imaju manje deuterija nego stvari koje su udaljenije od Sunca.

Saal i njegov tim otkrili su kako je udio deuterija i vodika u vulkanskom staklu relativno nizak i u skladu je s udjelom u karbonatnim kondritima, meteoritima koji potječu iz asteroidnog pojasa blizu Jupitera za koje znanstvenici smatraju da su jedni od nastarijih objekata u našem Sunčevom sustavu. To znači da voda na Mjesecu potječe s prvih meteorita, a ne kometa kako su neki znanstvenici smatrali.

Kometi, kao i meteoriti, znaju nositi vodu i ostale nestabilne elemente, no većina se kometa formira vrlo daleko u Sunčevu sustavu, u Oortovom oblaku. Budući da se stvaraju tako daleko od Sunca, imaju visok udio deuterija i vodika – puno veći od udjela na Mjesecu.

Mjerenja su bila vrlo složena, no novi podaci su najbolji dokaz da su karbonatni kondriti izvor vode i nestabilnih elemenata na Zemlji, Mjesecu, a možda i za cijeli Sunčev sustav.

Nedavnom studijom otkriveno je kako 98 posto vode na Zemlji potječe sa starih meteorita što ukazuje na to da Zemlja i Mjesec dijele isti izvor vode. To je najlakše objasniti time da je voda već bila prisutna na Zemlji i da se prenijela na Mjesec.

Ovo otkriće nije nužno neusklađeno s teorijom da je Mjesec stvoren uslijed velikog udara objekta u Zemlju, no postoji problem. Ako je Mjesec stvoren od materijala koji je došao sa Zemlje, činjenica da Zemlja i Mjesec dijele isti izvor vode ima smisla. Ipak, nameće se pitanje kako je voda uspjela ‘preživjeti’ takav veliki sudar.

„Voda je nekako opstala prilikom ovog udara, no ne možemo reći koji proces se tada odvijao“, rekao je Saal. Znanstvenici napominju da postoje brojni procesi stvaranja planeta i satelita koje još ne razumijemo.

„Naš rad ukazuje na to da vrlo nestabilni elementi možda nisu potpuno nestali uslijed velikog udara“, rekao je Van Orman. „Moramo bolje shvatiti što se točno događa uslijed tako velikih kolizija.“

Izvor: Brown University

Babuške su zle.

1. Dimethyl Tryptamine

svibanj 14, 2013 kod 10:48 am

Zagorski vodovod?!

2. Joze

svibanj 14, 2013 kod 12:55 pm

4,5 milijardi godina*

3. Damjan Francetić

svibanj 14, 2013 kod 11:21 am

Pise u clanku da je mjesec nastao prije 4.5 milijuna godina, krivo je napisano.

4. Filip Radeka

svibanj 14, 2013 kod 5:57 pm

rispekt, ispravljeno je!

5. Ignjo Sitarić

svibanj 14, 2013 kod 6:17 pm

da na Zemlji 98% vode potječe od starih meteora, i onda zaključak, da Mjesec i Zemlja dijele isti izvor vode ! To žele nahraniti tezu da je Mjesec odvaljen od Zemlje. A onda tvrde da ne znaju kako je voda opstala. Onda ne znaju NIŠTA.