Oboljenja i poremećaji

Modificirani antibiotik smanjuje rizik od gubitka sluha

(photo credit: Scharvik / iStockphoto)

Aminoglikozidi su  učinkovita vrsta antibiotika kojim se obično liječe aerobne, gram-negativne bakterije koje mogu uzrokovati životno opasne infekcije poput sepse, tuberkuloze i upale pluća. Iako se ovi lijekovi redovito propisuju diljem svijeta kao sredstvo kojim se spašava ljudski život, zapravo nose visok rizik od ototoksičnosti. Odnosno, povećavaju šanse za oštećenje sluha pacijenta i do 60%, a mogu uzrokovati i oštećenje bubrega. Stoga su Alan Cheng i Anthony Ricci sa Sveučilišta Stanford modificirali postojeći antibiotik koji je i dalje učinkovit protiv infekcija, ali koji značajno smanjuje rizik od oštećenja sluha i bubrega, navodi se u studiji objavljenoj u časopisu Journal of Clinical Investigation.

Nagluhost se pojavljuje kao kolateralna šteta djelovanja antibiotika. Ti lijekovi djeluju tako da prekidaju sintezu proteina u bakterijama, sprječavajući ih da se razmnožavaju. Nažalost, stanice u unutarnjem uhu često uništi upravo taj moćni lijek, što rezultira gubitkom sluha u rasponu od tinitusa (šum u uhu) do potpune gluhoće. Budući da se te stanice ne mogu regenerirati, gubitak sluha je nepovratan. Iako ti lijekovi nisu savršeni i dalje se koriste jer je spašavanje života ipak važnije od gubitka sluha. No, smanjenje tog rizika učinilo bi taj lijek još poželjnijim.

„Ako na kraju uspijemo spriječiti da i ljudi izgube sluh od uzimanja tih antibiotika, smatrat ću to uspjehom. Naš je cilj zamijeniti postojeće aminoglikozide s onima koji nisu toksični”, rekao je Ricci. On i Cheng udružili su se 2007. godine kako bi istražili potencijalne načine za sprječavanje štete uzrokovane djelovanjem aminoglikozida. Umjesto da koriste neki drugi lijek za zaštitu stanica u unutarnjem uhu i bubrezima, pronašli su način na koji mogu izmijeniti već postojeći antibiotik, tako da on niti ne može ući u kanale tih stanica. To je iznimno važno jer, dok štiti ljudske stanice, istodobno ne ometa funkcije antibiotika boreći se protiv infekcije.

„Ciljano smo djelovali na molekule lijeka koje nisu bile uključene u antimikrobno djelovanje koje ubija infekcije. To je rezultiralo smanjenjem toksičnosti koja šteti uhu i bubrezima, istodobno zadržavajući antimikrobno djelovanje”, nastavlja Ricci. Nakon nekoliko godina razvoja lijekova i uspješnog provođenja istraživanja na miševima, tim je uspio stvoriti devet spojeva koji imaju sličnu funkcionalnost kao i aminoglikozid sisomicin. Najučinkovitija modificirana verzija antibiotika, nazvana N1MS, bila je u mogućnosti boriti se protiv infekcija urinarnog trakta kod miševa jednako učinkovito kao i tradicionalni lijek, ali bez oštećenja bubrega ili sluha.

Aminoglikozidi su popularni diljem svijeta jer su vrlo učinkoviti, jeftini i ne moraju biti zamrznuti. Međutim, rizik od štetnih nuspojava primorao je neke liječnike da dvaput razmisle prije nego što ga propišu pacijentu. Znanstvenici se nadaju da bi N1MS što prije mogli početi i klinički testirati jer bi mogao imati velik utjecaj na one pacijente koji su ranije primili aminoglikozide. „Kao kliničar-znanstvenik liječio sam nagluhost kod djece. Osobito je poražavajuće kada lijek uzrokuje gubitak sluha, a posebno je to uznemirujuće kod djece jer se ona oslanjaju na sluh kako bi naučila govoriti”, zaključio je Cheng.

Izvor: IFLScience