Foto: YouTube

Biljke i životinje

Mogu li nam golokrtičasti štakori pomoći da dokučimo besmrtnost?

Ne osjećaju bolove, ne stare i ne obolijevaju od raka

Poznato je da starenje vodi ka smrti. To, međutim, ne vrijedi za golokrtičaste štakore (Heterocephalus glaber). Naime, nova istraživanja pokazuju kako ovi neobični glodavci, zvani još goli sljepaši, prkose zakonima starenja. Ovo bi otkriće potencijalno moglo pomoći produžetku ljudskog života i zaustavljanju procesa starenja.

Tijekom sedamdesetih godina prošlog stoljeća znanstvenici su otkrili kako ovi jedinstveni sisavci žive neobično dugo za glodavce, čak 28 godina te da ne mogu oboljeti od raka. Osim toga, ovi goli sljepaši praktično ne osjećaju bolove. Iako kao ostali kralježnjaci imaju receptore za bol, oni se ne aktiviraju čak ni na dodir s nagrizajućim kiselinama.

Tu njihovim supermoćima nije kraj. Mogu čak i preživjeti bez kisika tako da se ponašaju kao biljke, svoj metabolizam prilagode tako da im stanice napaja fruktoza (umjesto glukoze) pa onda kisik nije potreban.

“Kod ovih glodavaca stopa smrtnosti je jako niska”, izjavio je Caleb Finch, biogerontolog sa Sveučilišta Južna Kalifornija u Los Angelesu. “U narednim godinama će njihova stopa mortaliteta vjerojatno biti najniža ikad dokumentirana.”

Biologinja Rochelle Buffenstein je proučavala ove životinje više od 30 godina i za sve njih vodila evidenciju kad su došle na svijet, kao i kad i kako su ga napustile. Ono što je otkrila je nevjerojatno – izgleda kako se golokrtičasti štakori rugaju Gompertzovom zakonu, matematičkoj jednadžbi koja opisuje starenje objašnjavajući kako rizik umiranja raste s godinama. Na primer, kod ljudi se taj rizik nakon 30. godine udvostručuje na svakih osam godina.

Biolog Vladimir Skulačov je pristalica teorije Augusta Weismanna, po kojoj starenje i smrt nisu slučajni procesi umiranja stanica i slabljenja tkiva, nego precizan evolucijski program čiji je cilj natjerati stare organizme da prepuste mjesto novim bićima.

“Starost i starenje je namjerno ‘izumila’ biološka evolucija zbog svog ubrzavanja. Živa bića nekad nisu starila, a poslije su počela kako bi evoluirala. To ukazuje na moguće postojanje životinja kod kojih je taj sustav pokvaren. ”, ističe Skulačov.

Golokrtičasti štakori su, prema mišljenju biologa Skulačova, jedinstvena bića koja su uspjela ‘ukloniti’ taj program iz svog genoma tijekom evolucije zahvaljujući sljedećim faktorima — neobično dugom životu, naročitoj društvenoj strukturi njihovih obitelji i nepostojanju prirodnih neprijatelja.

„Uklanjanje” programa starenja iz genoma kod tih životinja dovelo je do toga se među njima razvila neotenija pa zato, figurativno rečeno, oni ne odrastaju i zadržavaju dječje karakteristike tijekom cijelog života.

Za razliku od homo sapiensa, golokrtičasti štakori su evoluirali više od milijun godina. Njihovo proučavanje, vjeruju znanstvenici, pomoći će nam da shvatimo kako možemo isključiti ili odgoditi program starenja.