FOTO: Constellation Guide

Mogu li novi planeti nastati oko starih zvijezda?

sazvijezdje jedro

Ako je suditi po nedavno snimljenoj fotografiji stare dvojne zvijezde IRAS 08544-4431, smještene u zviježđu Jedra, a na udaljenosti od oko 4.000 svjetlosnih godina od Zemlje, neki od zvjezdanih sustava u poodmaklom stadiju života mogli bi biti pogodno mjesto za stvaranje novih planeta.

Disk prašine oko stare dvojne zvijezde IRAS 08544-4431. FOTO: ESO / Digitized Sky Survey 2 / Davide De Martin

Naime, na fotografiji koju je snimio Very Large Telescope Interferometer (VLTI) u Čileu, jasno se vidi kružna nakupina materijala u području oko zvijezde, a koja neodoljivo podsjeća na akrecijski disk kakav se javlja kod mladih zvijezda. Iako zasada nije potvrđeno kako je uistinu riječ o procesu stvaranja novog planeta, ne treba odbaciti navedenu mogućnost.

„Naša opažanja i modeli otvaraju nove mogućnosti proučavanja fizike ovih diskova, baš kao i evolucije dvojnih zvjezdanih sustava. Po prvi put je moguće istražiti složene međuodnose između zbijenih binarnih sustava i njihove okoline ispunjene prašinom koristeći stvarne podatke“, izjavio je Hans Van Winckel s belgijskog Instituut voor Sterrenkunde, ujedno jedan od autora istraživanja.

Pogled na sustav IRAS 08544-4431 izbliza. FOTO: ESO

„I mi smo ostali iznenađeni otkrivši slabašan sjaj koji vjerojatno potječe od malog akrecijskog diska oko zvijezde suputnika. Znali smo kako je riječ o binarnoj zvijezdi, no nismo očekivali kako ćemo izravno vidjeti suputnika. Navedeno možemo zahvaliti novom detektoru ugrađenom u PIONIER, koji nam je pružio mogućnost promatranja unutrašnjeg dijela ovog udaljenog sustava“, otkrio je voditelj istraživanja Michael Hillen.

Izvor: ESO