Astrofizika

Možda postoji zrcalni svemir u kojem vrijeme teče unatrag

Istražujući protok vremena u našem svemiru, dva tima znanstvenika naletjeli su na, kako se sad čini, moguće dokaze o postojanju zrcalnog svemira u kojem vrijeme teče unatrag. Pritom je navedeni svemir nastao istovremeno s našim, nakon Velikog praska koji se dogodio prije nekih četrnaest milijardi godina.

Iako prema predloženoj teoriji vrijeme u zrcalnom svemiru teče unatrag, iz budućnosti u prošlost, to ne znači kako bi možebitnim stanovnicima zrcalnog svemira navedena pojava djelovala kao nešto neuobičajeno. Štoviše, iz prespektive njihovog svemira, izvjesnije je kako bi im se protok vremena u našem svemiru činio naopakim.

Problematika protoka vremena jedno je od pitanja s kojim se fizičari bave veće duže vrijeme, zahvaljujući činjenici kako nijedan od temeljnih zakona fizike ne brani protok vremena u oba smjera, bilo unaprijed, bilo unatrag. „Bez obzira na to govorimo li o Newtonovoj gravitaciji, Maxwellovoj elektrodinamici, Einsteinovoj specijalnoj i općoj teoriji relativnosti ili kvantnoj mehanici, sve jednadžbe koje u najboljoj mogućoj mjeri opisuju naš svemir savršeno funkcioniraju bez obzira teče li vrijeme unaprijed ili unatrag”, konstatira Lee Billings u članku za časopis Scientific American.

Kako bismo bolje razumjeli prirodu protoka vremena, spomenimo kako je još 1927. godine britanski fizičar Arthur Eddington osmislio termin ‘strijela vremena’, koji opisuje navedeno u okviru termodinamike. Pritom drugi zakon termodinamike kaže kako u zatvorenom sustavu, kakav je, uostalom, i naš svemir, entropija neizbježno raste. Štoviše, uzimajući u obzir navedeno, entropija će rasti bez obzira na to ide li strijela vremena unaprijed ili unatrag. To znači da je drugi zakon termodinamike u očitoj suprotnosti s ostalim zakonima fizike, budući da navedeni ne dopušta kretanje strijele vremena unatrag na način da se entropija smanjuje, odnosno da vrijeme teče iz budućnosti, tj. iz višeg stanja entropije, u smjeru prošlosti, tj. prema nižem stanju entropije.

Da bi zaobišli termodinamiku, prof. Julian Barbour sa Sveučilišta u Oxfordu i njegovi kolege Tim Koslowski sa Sveučilišta New Brunswick i Flavio Mercati s Perimeter Instituta za teorijsku fiziku još su 2014. godine objavili rad kojim su pokušali dokazati kako strijelom vremena upravlja gravitacija. Kako bi dokazali navedenu teoriju, odlučili su se na računalnu simulaciju ponašanja 1000 elementarnih čestica pod utjecajem Newtonovih zakona gravitacije. Rezultati su bili iznenađujući, budući da su se čestice u jednom trenutku zbile na najmanju međusobnu udaljenost, koju su nazvali Janusova točka, da bi se potom raširile u dva smjera, prikazujući mogući smjer strijele vremena prema unaprijed, odnosno unatrag, neposredno nakon Velikog praska.

„Kad se čestice šire prema van, one se kreću u dva suprotna temporalna smjera. Barbour i njegove kolege svojim su pojednostavljenim modelom svemira od 1000 čestica pokazali dvojno širenje, gdje gravitacija stvara strukture u oba smjera”, otkrila je prof. Olivia Goldhill sa Sveučilišta u Oxfordu.

Riječ je o jednostavnom modelu, kod kojeg krećete i središnje Janusove točke, gdje je kretanje kaotično, te se potom u oba smjera počinju formirati strukture. Ako je navedena teorija točna, onda se s druge strane Velikog praska nalazi još jedan svemir u kojem je smjer vremena suprotan našem”, konstatirao je prof. Barbour.

Da se dotična teorija temelji na uistinu kvalitetnim znanstvenim postavkama, potvrđuje i nedavno istraživanje druge ekipe znanstvenika, predvođenih Seanom Carrollom s Instituta za tehnologiju u Kaliforniji i Alanom Guthom s Instituta za tehnologiju u Massachusettsu (MIT), koji su došli do istih rezultata koristeći se bitno drugačijim modelom.

Naime, koristeći se konačnim skupom čestica ubačenih u beskonačni model svemira, znanstvenici su dobili dvije strijele vremena, koje su nastale praktički istovremeno. Pritom je jedna krenula u smjeru povećane entropije, a druga se zadržala u blizini središta, smanujući entropiju, da bi potom krenula unatrag u smjeru kaotičnog stanja.

Izvor: New Scientist

1. Selver Burekovic

1 veljače, 2016 u 9:09 pm

Znaci da na kraju bi otisli svi u p….. materinu 🙂

2. Dubravko Novak

1 veljače, 2016 u 9:18 pm

Robert Palovčik

3. Željko Dragović

1 veljače, 2016 u 9:18 pm

Jednostavno rikverc vrijeme

4. Marin Maričić

1 veljače, 2016 u 9:20 pm

mozda nepostoji ništa a možda sve

5. Rusmir Mesinovic

1 veljače, 2016 u 9:24 pm

Sva Nauka je dogovorena istina nemoze nas mozak pojmiti samo cekam kada ce se desiti Jedna bizarna stvar toliko dace nam se zavrtiti uglavama kada cujemo !!!

6. Maja Cerovečki

1 veljače, 2016 u 9:52 pm

Nina Stefani Čvek ❗❗❗

7. Anton Slade

1 veljače, 2016 u 9:54 pm

Vjerovatno ne postoji jer je to nemoguce dokazati… po kojoj logici nesto tece unazad.. prvo se mora stvorit nesto a ne to nesto stvoreno da se vraca na pocetak … logika i razum brane takve stvari… slicno ka i budalastina da je covjek nasta od majmuna…

• Grgić Josip

1 veljače, 2016 u 11:19 pm

A neg kak je nastao covjek?

1 veljače, 2016 u 11:30 pm

Ajmo sa jednostavnijim. Kako je nastala tastatura sa kojom pišeš komentare?

• Zeljko Ticic

1 veljače, 2016 u 11:44 pm

pa Bog je stvorija sve na zemlji, pa tako i tastaturu ..
      kako si tako neobrazovan Zvonimire :p
      😀
      nemos virovat da u 21 stoljecu jos 90% ljudi viruje u bajke
      djedove bozićnjake, bogove i đavle …

Anton Slade .. i snjeguljicu i 7 patuljaka je isto bog stvorija, zar ne?
      reci ti ovim nevjernicima pravu istinu

1 veljače, 2016 u 11:46 pm

Krivo. Tastaturu su napravili ljudi 😀

2 veljače, 2016 u 7:29 am

ajde nek ste se našli vi… lipo je gledat vašu evoluciju 😉 … evo vam banana 😛

2 veljače, 2016 u 7:55 am

Ja ne vjerujem u evoluciju 😛 mislim da je znanost odavno dokazala da je evolucija nemoguca 😉

• David Petrovic

2 veljače, 2016 u 1:13 pm

Grgić Josip izasrao se majmun, zabeljio Bogu i rekao: Evo govna! I bi čovjek!

3 veljače, 2016 u 6:20 pm

Anton Slade *licno ka i budalastina da je covjek nasta od majmuna…*

Ne postoji takva budalaština ni teorija 🙂 Samo ona da imamo iste pretke.

3 veljače, 2016 u 10:07 pm

Pa zar to nije budalastina covjece… zdravi razum govoti da od jednog pretka mogu nastati samo jedna vrsta nilako dvije… cak i tak Darvin je smijesan lik to svako uceniji zna

4 veljače, 2016 u 9:46 pm

Anton Slade Darwin je samo radio svoj posao, bio radoznao čovjek, ipak je porijeklo čovjeka veliko pitanje, i mi danas još uvijek ne znamo što je to uopće zapravo život. No, to je pitanje biogeneze a ne evolucije. Ovo što ti pričaš je neka vrsta esencijalizma, no evolucija tako ne funkcionira, ona je varijabilna, i upravo varijabilnost omogućuje da se živa bića “rasprše” u raznim vrsnim smijerovima. Sasvim je jasno da je čovjek životinja, od lat. anima – što znači nešto živo a ne mrtva tvar, jer se hrani, raste, ima moć reprodukcije itd., kao i ostale životinje. No on je “racionalna životinja” – animal rationale – i ono što evolucija teško može objasnit jest upravo differentia specifica u ovoj odredbi, naime racionalnost, refleksiju o sebi i predmetima te apstrakciju. Pitanje ontičkog statusa navedenih moći čovjeka nije više prirodoznanstveno pitanje, nego filozofsko.

5 veljače, 2016 u 5:37 am

IPonavljam… od jedne vrste nemogu evoluirati dvi vrste… moze se dogodit promjena nekakva za prilagodbu novonastalim uvjetima… jedna vrsta se ne rasprsuje na nove vrste, te bajke nemaju veze sa racijom… postoje samo neke fizicke promjene unutar iste vrste…

• Vera

10 studenoga, 2019 u 12:49 pm

a je vam literatura, majke ti. Ma naravno, čovjek je postao od blata. Igrao se tako Bog u blatu, vjerojatno topova od blata (kao što smo se svi igrali) i onda odlučio ajde da napravim nešto drugo osim blatne kugle i napravi čovjeka. Vrlo moguće, ma to je 100% tako. E sad Eva je već naprednije biće jer je stvorena od hmmm rebra? To mora da je bilo kloniranje ili nešto tome slično, i zato su žene pametnije od muškaraca

8. Elvis Mrvica Keserovic

1 veljače, 2016 u 9:59 pm

znaci dodjes kao starac a zavrsis kao orgazam…

9. Ivan Odak

1 veljače, 2016 u 10:03 pm

A da je baba deda imala bi k….

10. Domagoj Lordan

1 veljače, 2016 u 10:06 pm

Možda…

11. Bašić Ante

1 veljače, 2016 u 10:11 pm

Sara Ujakovic pa ti reci da ja pričam gluposti ^^

12. Mislav Kujundžić

1 veljače, 2016 u 10:16 pm

Tomislav Kapetanović astronauti

13. Željko Pavičić

1 veljače, 2016 u 10:22 pm

Jebo zrcalni svemir ne želim da se vraćam u pelene!

14. Boris Svancer

1 veljače, 2016 u 10:26 pm

Razumu bi prihvatljivije bilo da u naslovu stoji tekst: ”možda postoji zrcalni svemir sa obrnutom entropijom”. U takvom sustavu razbijena čaša bi se sa poda iz rasutih komada sastavila u cijelu čašu i smjestila se na stol. Sve su to područja gdje nestaje granica izmedju filozofije i znanosti. I kako netko reče – svi bi otisli u pm.

• Boris Svancer

1 veljače, 2016 u 11:43 pm

Ali kako bi išao tijek misli. Teško je prihvatiti da bi od realizacije nečega išli ka radjanu ideje. Razmšljam o mogucnosti da u tom paralenom svemiru upravo naopacke pisem ovaj komentar. hmm

15. Ejub Baručija

1 veljače, 2016 u 10:33 pm

…teklo mu ga unaprijed ili mu ga teklo unazad sasvim je svejedno… ono teče pa teče….nek pokušaju da ga zaustave….

16. Suad Sivić

1 veljače, 2016 u 10:41 pm

Bože budala

17. Mila Skejić

1 veljače, 2016 u 10:44 pm

sa svačin se pomirimo al da smo zrno u svemiru nebitno…e to ne

18. Robert Surma

1 veljače, 2016 u 10:45 pm

ne ne postoji takav svemir! I ne svemir se ne krece tijekom, a kamoli da teče nekamo!

• Tiho Perković

1 veljače, 2016 u 11:55 pm

A tvoja astrofizičarska reputacija je zasnovana na čemu? Zbog čega je tvoje mišljenje tu bitno?

• Robert Surma

2 veljače, 2016 u 12:50 am

Kaj bi ja tebi trebao nesto objasnjavat!?

• Tiho Perković

2 veljače, 2016 u 11:57 am

Ukoliko nemaš namjeru objašnjavati onda nemoj ni pisati komentar.

• Robert Surma

2 veljače, 2016 u 12:13 pm

Provokator… mucki

19. Robert Surma

1 veljače, 2016 u 10:45 pm

ova stranica me se više razocarava

20. Ramiz Suljevic

1 veljače, 2016 u 10:47 pm

Ljudima reci da je potok vreo ustati će da ga pipnu tako i ovo koja šuplja koji zrcalni svemir postoji beskonačni svemir koji se širi onda kako bi se unatrag širio to ni koperfild ne bi mogao izvesti da ono što nam kaže da smo vidjeli da mi i vidimo….

21. Mirsad Sefe Seferović

1 veljače, 2016 u 10:56 pm

Sad je eto i naučno dokazano da sve ode upm!

22. Dɇnis Pahor

1 veljače, 2016 u 11:10 pm

Vrijeme je samo četvrta od deset mogućih prostornih dimenzija. Opče je poznata stvar da sve dimenzije teku u dva smjera,pa tako i vrijeme. Možda je baš naš “svijet” taj u kojem vrijeme ide unatrag,i baš zato jer se nalazimo u njemu nismo toga svijesni. Nebi me iznenadilo,s obzirom da razvoj čovječanstva nije linearan (nekad su postojale naprednije civilizacije,večini teško za prihvatit),i svakim danom sve smo manje svijesni i sve više ovisni o materijalnom

• Marko Milena Đuričić

2 veljače, 2016 u 8:01 am

Eto vidiš! Ja sam razvio osviješenost u astralnoj dimenzij,(premda neki ne vjeruju u to,ali nema veze) i tamo vrijeme totalno drugačije prolazi. Otprilike,jedan sat ovdje,tamo si nekih 5-6 sati,premda se ono i ove nemože lako uspoređivati jer je materija totalno drugačija,tamo je materija po mojoj percepcij puno rijeđa,više energija,dok je ovdje čvrsta i gruba i izgleda da je točna ona teorija da materija usporava vrijeme.

3 veljače, 2016 u 6:30 pm

Dɇnis Pahor Nikada na faksu nismo spominjali vrijeme kao četvrtu dimenziju. Razlikovali smo uvijek prostorne dimenzije i vremensku dimenziju, tako da su zadatci koji su uključivali višedimenzionalne prostore podrazumijevali vrijeme kao odvojenu dimenziju.

23. Darko Tomasic

1 veljače, 2016 u 11:19 pm

Samo mi nije jasna biologija u toj priči.

24. Dɇnis Pahor

1 veljače, 2016 u 11:21 pm

Kada se Hubble teleskop usmjeri u jedan dio svemira ono šta vidi je slika prije više milijarda godina. Putovanje kroz vrijeme,samo jedan od primjera…

• Ivan Zvonimir Kovačević

1 veljače, 2016 u 11:23 pm

To nije putovanje kroz vrijeme,jednostavno kasni “slika”

• Mila Skejić

1 veljače, 2016 u 11:35 pm

šta smo n ovon svitu..čovik se zapita?????

• Dɇnis Pahor

1 veljače, 2016 u 11:40 pm

Mi ne idemo nazad kroz vrijeme ali ipak se doslovce promatra prošlost. Ja ne kažem da je netko uspija iči natrag kroz vrijeme,ali mi za sada jako malo znamo. Pitaš ljude da li znaju šta je svijetlo i svi znaju,i pitaš ih onda da ti objasne i nitko nezna

• Nada Beljan

2 veljače, 2016 u 1:54 pm

znanost još uvijek nije riješila bezbroj vidljivih misterija u vlastitoj povijesti; još uvijek ne znamo tko smo mi sami, kada smo i kako nastali; još uvijek trećina svijeta gladuje, ubijamo se i koljemo, ali pouzdano znamo kako je nastao svemir, kako će nestati i kako ćemo ga mi preurediti čim se otisnemo izvan granica Zemlje. kako bahato sljeparenje neprosvijećenih bića, golemog ega!

3 veljače, 2016 u 6:12 pm

Nada Beljan *ali pouzdano znamo kako je nastao svemir, kako će nestati i kako ćemo ga mi preurediti čim se otisnemo izvan granica Zemlje. *

Niti to nije “apsolutno sigurno”. Radi se o modelima koji u budnućnosti mogu biti opovrgnuti, jer su falsifikabilni (da nisu, ne bi bili znanstveni modeli).

25. Branko Bozic

1 veljače, 2016 u 11:31 pm

znaći mogao bi se opet vrat u p.m. ??

26. Stanko Domitrović

1 veljače, 2016 u 11:48 pm

E još mi samo treba da se kredit počne kretati unazad…

27. Bože Kokan

1 veljače, 2016 u 11:53 pm

Možda je u šumi…

28. Dragana Popovic Ex Sedlar

2 veljače, 2016 u 12:05 am

Uuuu pa to je i dobro i lose. Vratilo bi se svo zlo, ratovi, nasa deca ne bi bila itd itd osim sa svi budemo mladi.

29. Mirza Šahinović

2 veljače, 2016 u 12:07 am

Cuj MOZDA….možda vam se i mama taslaci

30. Sargon Skrgic

2 veljače, 2016 u 1:33 am

Daj manite se corava posla, ne zbunjivaje i onako zbonjene!
    I ja sam vidio uzivo pinokija i ruzno pace pa cutim ..

31. Nike Borčić Nikša

2 veljače, 2016 u 3:56 am

Tamo je Michael Jackson živ i vježba moonwalk

32. Toms Cikic

2 veljače, 2016 u 5:31 am

benjamin button je bio iz zrcalnog svemira …

33. Vele Ponoš

2 veljače, 2016 u 7:58 am

To je u hrvatskoj već neko vrijeme

34. Zvonimir Brnas

2 veljače, 2016 u 8:07 am

U osnovi, svemir je sadržan od tri elemenata: Vrijeme, Prostor i Materija. Svaki od ovih se sastoje od tri komponenata.
    Vrijeme: Prošlost, Sadašnjost, Budućnost
    Prostor: visina, širina, dubina
    Materija: kruto , tekućina, plin
    Ako imate prostor a nemate materiju sta cete stavit u prostor?
    Ako imate materiju a nemate prostor,gdje cete stavit materiju?
    Ako imate materiju i prostor a nemate vrijeme,kad cete stavit materiju u prostor?
    Pitanje glasi: Sta je nastalo prvo, prostor, vrijeme ili materija?

• Zlatan Velagic

2 veljače, 2016 u 8:29 am

A antimaterija?!

2 veljače, 2016 u 8:31 am

A antisvemir, a antivrijeme, a antifašisti 😀

• Ivica Kičmanović

2 veljače, 2016 u 4:40 pm

a plazma?

2 veljače, 2016 u 10:23 pm

Ako imas plazmu a nemas prostor, gdje ces ju stavit? Ili ako nemas vrijeme, kad ces ju stavit?

3 veljače, 2016 u 6:18 pm

Zvonimir Brnas To nisu odvojeni i samostalni entiteti, kako je to mislila klasična newtnovska fizika. Ni prostor, ni materija a ni vrijeme nisu samostalni i apsolutni/neovisni entiteti, nema prostora bez materije, isprazni materiju i ne ostaje ti ništa. Barem na razini makrokozmosa. U tom je smislu upitno koliko je pitanje ispravno tj. može li se pitati “što je bilo prvo” kad je očito da je širenjem materije nastajao i prostor. 🙂 Ali u svakom slučaju zanimljiva linija razmišljanja

35. Ekrem Hozanovic

2 veljače, 2016 u 8:13 am

Bog će sviju da oživi na sudnjem danu, tako da je to jedina zrcalna istina u svemiru

36. Eldin Hadzic

2 veljače, 2016 u 10:17 am

Kod nas vrijeme tece unatrag.

37. Ivo Raguž

2 veljače, 2016 u 10:18 am

joj sranja.nastao paralelno prije 14 milijardi godina iv rijeme im teče naopako.što ćemo onda sa darvinovom teorijom evolucije.postaju li stanovnici toga svemira sve nazadniji i nazadniji

38. Matej Suba Subasic

2 veljače, 2016 u 1:00 pm

Julija Ivanković

39. Amel Spahić

2 veljače, 2016 u 1:18 pm

“Možda” je postao pravo često korišten termin od strane “naučne” zajednice.

40. Marko Bilić

2 veljače, 2016 u 1:33 pm

A tko kaže da u našem ne teče unatrag, a u tom zrcalnom u pravom smjeru. Možda je naša teorija kaosa samo rezultat činjenica da smo obrnuli uzrok i posljedicu. Časa bačena sa stola se može rasprsnuti na bezbroj načina, ali obrnuti proces u zrcalnom svemiru uvijek završi istom čašom.

41. Nada Beljan

2 veljače, 2016 u 1:50 pm

još jedna znanstvena stupidarija…vrijeme, kao fizikalna stvarnost NE POSTOJI i stoga ne može teći, usporavati, ubrzavati, zakrivljivati se, ni obrtati

42. Gordana Andrijolic

2 veljače, 2016 u 2:19 pm

Bilo bi to divno…Eeee da bar..

43. Mladen Čirjak

2 veljače, 2016 u 3:21 pm

Možda su u šumi…

44. Irina Kacian Ivetić

2 veljače, 2016 u 10:42 pm

To bi znacilo da postoji pocetak i kraj.

45. Narcis Oremuš

2 veljače, 2016 u 11:09 pm

Džabe nama i to – i u zrcalnom svemiru se kod nas izmjenjuju HDZ i SDP na vlasti.

46. Smjesna strana svijeta