Foto: Pixabay/Izvor: ScienceDaily

Arheologija i paleontologija

Muke po paleontologiji: znanstvenik izaziva dokaze spolnih razlika kod dinosaura

Paleontolog iz Kanadskog prirodoslovnog muzeja suprotstavlja se desetljećima istraživanja koja tvrde da se neki dinosauri mogu identificirati kao muški ili ženski na osnovi oblika i veličine njihovih kostiju.

Dr. Jordan Mallon, specijalist za dinosaure u Prirodoslovnom muzeju, tvrdi da fosilni dokazi za ove distinkcije nisu dovoljno uvjerljivi i, kao rezultat, moglo bi biti vrijeme da „prepravimo udžbenike“. Njegovo izvješće, koje je objavljeno u online časopisu Paleobiology, usredotočuje se na biološki princip spolnog dimorfizma, gdje se mužjaci i ženke neke vrste mogu razlikovati na osnovi drugih fizičkih karakteristika osim spolnih organa.

„Ne govorim da dinosauri nisu bili dimorfni, ali govorim da nema postojećeg fosilnog dokaza koji bi predložio da su bili. Porota je još uvijek van“, rekao je Mallon.

Mallon je do svoje procjene došao kad je ponovno čitao studije koje dinosaurima pripisuju spolni dimorfizam. Problem, objašnjava on, nije u tome što neke od tih studija ne samo da se oslanjaju na male veličine uzoraka nego i, što je važnije, ne analiziraju ispravno statističke podatke, što je dovelo do netočnih zaključaka.

“U osnovi, ako se vratite natrag i provjerite podatke tih originalnih studija koristeći se odgovarajućim statističkim testovima (…), onda nema dimorfizma“, objasnio je Mallon. „I drugi su sumnjali u postojanje dimorfizma iz očitanja fosilnih zapisa dinosaura, no ovo je prvo objavljeno izvješće koje pokazuje da to zaista jest slučaj.“

Mallon je pregledao podatke o devet vrsta, od rogatih dinosaura do stegosaura i mesojednih dinosaura. Među pregledanim studijama našao se i utjecajan rad iz 1976. godine koji pripisuje spolni dimorfizam kod otprilike 20 specimena rogatog dinosaura Protoceratops andrewsi. Autorova analiza opisuje kako se mužjaci razlikuju od ženki širim naborima i većom izraslinom na nosu.

Dok je studija koristila velike uzorke, Mallonovo ponovno testiranje podataka pokazalo je da nema dovoljno dokaza koji bi razdvojili specimene u dvije različite skupine na osnovi oblika njihovih kostiju.

Mallon ističe da postoje načini na koje se mogu razlikovati muški dinosauri od ženskih, ali, do danas, takve vrste podataka su rijetke i ne sadrže mnogo informacija o tome jesu li se dinosauri spolno razlikovali u svojoj vanjskog anatomiji.

„Postoje načini za određivanje spola pojedinih ženki, primjerice, jer su neki fosili pronađeni s jajima koa su očuvana unutar njih“, objasnio je. Mallon također ističe da znanstvenici mogu potražiti medularnu kost – spužvastu kost koja se nalazi u dugim kostima ženki koje liježu jaja, kao što to možemo vidjeti danas kod ptica.

„Ono što moramo napraviti jest proučiti specimene dinosaura koji se mogu pozitivno identificirati kao ženke, i ako se može ispitati dovoljno velika populacija, tada možete reći da očekujete da ženke tako izgledaju. Tada se može proučavati ostatak populacije kako bi se usporedilo koji nalikuju ženkama kojima već znamo spol, a koji ne. Ti bi bili mužjaci“, rekao je Mallon.

Mallon je rekao da ne bi bio iznenađen da je dimorfizam postojao kod nekih dinosaura, jer se fenomen može uočiti u živućim životinjama poput ptica i krokodila, što su najbliži živući srodnici dinosaura. Muški krokodili, primjerice, veći su od ženki, a muški paun ima velik šareni rep.

Izazov za paleontologe je u pronalasku fosila dane vrste u dovoljno velikom broju i slične dobi kako bi se mogle obaviti odgovarajuće statističke analize. I, kao što to ističe Mallon, dosadašnja istraživanja nisu zadovoljila u tom smislu.

„U ovom radu predlažem da, ako želimo odgovoiti na pitanje spolnog dimorfizma kod dinosaura, onda će biti vrlo teško ići tradicionalnim putem“, objasnio je. „Moramo nastaviti tražiti.“