Foto: Umjetnički prikaz egzoplaneta WASP-19b. ESO/ Izvor: IFL Science

Planete i mjeseci

Na egzoplanetu je otkriven titanijev oksid, i to je velika stvar

Međunarodni tim znanstvenika iskoristio je moć Vrlo velikog teleskopa Europske južne zvjezdarnice (European Southern Observatory, ESO) kako bi istražili atmosferu egzoplaneta WASP-19b do tolikih detalja da su astronomi uspjeli uočiti titanijev oksid. Ova sposobnost govori nam da ćemo uskoro moći proučavati atmosferu naseljivih planeta.

No, u istraživanju objavljenom u časopisu Nature, WASP-19b nije ni blizu naseljivog planeta. Ovaj egzoplanet je pakleni svijet s temperaturama oko 2.000 Celzija. Tim je otkrio tragove titanijevog oksida, vode i natrija kao i vrlo raspršeni sloj maglice.

“Otkrivanje takvih molekula nije jednostavan zadatak”, izjavio je Elyar Sedaghati iz ESO-a. “Osim što su nam potrebni podaci izvanredne kvalitete, moramo provesti i sofisticiranu analizu. Koristili smo algoritam koji istražuje mnoge milijune spektara koji obuhvaćaju širok raspon kemijskih sastava, temperatura i svojstva oblaka ili magle kako bismo izveli svoje zaključke.”

Planet je veličine Jupitera, ali je toliko blizu svoje zvijezde, koja se nalazi na udaljenosti od 815 svjetlosnih godina, da ju okruži za samo 19 sati. S obzirom na toliku blizinu, astronomi su mogli iskoristiti svjetlost zvijezde dok je prolazila kroz atmosferu WASP-19b kako bi ju proučili.

Ovo nije prvi egzoplanet na kojemu je otkriven titanijev oksid. WASP-121b također je imao taj element i ponašao se slično ozonu Zemlje, pomažući stvoriti stratosferu – područje atmosfere koje ima veću temperaturu od nižih slojeva.

Dok WASP-19b prolazi ispred svoje roditeljske zvijezde, dio zvijezdine svjetlosti prolazi kroz atmosferu planeta i ostavlja suptilne tragove u svjetlosti koja dostiže do Zemlje. Korištenjem instrumenta FORS2 na Vrlo velikom teleskopu, tim je uspio pažljivo analizirati svjetlost i utvrditi da atmosfera sadrži male količine titanijeva oksida, vode i natrija u tragovima, zajedno s veoma raspršenom globalnom maglicom. ESO/M. Kornmesser

“Prisustvo titanijeva oksida u atmosferi WASP-19b mogla bi imati značajne učinke na temperaturalnu strukturu i cirkulaciju atmosfere”, objasnio je član tima Ryan MacDonald sa Sveučilišta Cambridge.

“Mogućnost proučavanja egzoplaneta u ovoliko detalja je obećavajuće i vrlo uzbudljivo”, dodao je Nikku Madhusudhan, također s Cambridgea.

Titanijev oksid egzoplaneta WASP-121b otkriven je drugačijom tehnikom u odnosu na onu koja je korištena kod WASP-19b – i ovo je izvor tolikog uzbuđenja. Ovaj pristup osigurava više podataka o planetarnim atmosferama, a to znači i bolju karakterizaciju planetarnih modela.

Ne radi se o jednostavnom zadatku. Bilo je potrebno godinu dana promatranja kako bi se opisala atmosfera jednog planeta, ali kako postajemo bolji, učimo puno više, i puno brže.

planete i mjeseci, svemir geek hr, svemir uzivo