Foto: unoL/Shutterstock

Genetika

Na putu ka besmrtnosti: Znanstvenici objavili kako su uspjeli usporiti starenje!

Prerano je reći da smo na pragu otkrivanja eliksira mladosti, ali nešto se ipak događa.

U novoj studiji koja je zasad provedena samo na miševima znanstvenici su davali životinjama supstance koje su uklanjale stanice koje su zbog DNA oštećenja ušle u tzv. uspavano stanje, senescenciju. Rezultat tog tretmana je bio da se miševima obnovilo krzno, funkcije bubrega su im se popravile te su bili sposobni trčati duplo više od miševa koji nisu bili tretirani.

Peter de Keizer, voditelj studije, i njegovi kolege iz nizozemskog Medicinskog centra Sveučilišta Erasmus u sljedećem koraku će pokušati utvrditi hoće li isti tretman miševima naposljetku produžiti život. Nakon toga bi trebala uslijediti istraživanja i na ljudima da se provjeri može li izbacivanje dotičnih senescentnih stanica ikako pomoći u liječenju raznih bolesti vezanih za starenje. Ideja svega se temelji na nekim novijim spoznajama o samom djelovanju senescentnih stanica u organizmu.

Starenjem se, naime, u stanicama nakupljaju oštećenja u DNA koja se više ne mogu popravljati nakon određene granice. Na toj granici se stanice mogu pretvoriti u tumorske, samouništiti se ili ući u stanje mirovanja. Ranije se mislilo da su stanice u stanju mirovanja u organizmu ustvari bezazlene i da ne izazivaju bolesti ili tegobe. Prije desetak godina se, međutim, to vjerovanje počelo mijenjati. Pokazalo se ipak da te stanice izlučuju različito smeće te uzrokuju probleme.

Novije studije jasnije pokazuju kako senescentne stanice ipak igraju važnu ulogu u procesu starenja. Utvrđeno je, primjerice, kako su njihove koncentracije povećanije u zglobovima oboljelih od artritisa, zatim u naslagama u žilama te i u kataraktu. Nakupljanje tih stanica vjerojatno uzrokuje dijabetes, bolesti srca i slične staračke bolesti.

Prošle godine u Science časopisu je objavljeno istraživanje koje je otkrilo kako su genetski modificirani miševi kojima je uništeno 50 do 70 % senescentnih stanica – živjeli oko 20 % duže. Također su bili zdraviji od ostalih miševa iz kontrole skupine.

U ovoj studiji su znanstvenici određenim sredstvima potaknuli proces umiranja u senescentnim stanicama. Otkrili su da u njima ne funkcionira p53 zaštitni protein koji bi trebao pokrenuti njihovu pravovremenu smrt. Pokazano je da se na p53 veže FOXO4 protein koji to onemogućuje. De Keizer i njegov tim je dizajnirao molekulu peptida koja je imala skraćenu verziju FOXO4 proteina koja se vezuje na p53. U Petrijevoj je zdjelici spriječeno povezivanje FOXO4 i p53 čime su senescentne stanice potaknute na samoubojstvo.

Rezultati djeluju uzbudljivo, no prije ozbiljnije primjene na ljudima će trebati provesti niz ispitivanja. Ključni problem je nestanak stanica. Stručnjaci smatraju kako se nakon određene granice ipak neka tkiva u organizmu neće više moći pomlađivati. Treba vidjeti i na koji će način odumiranje senescentnih stanica djelovati na sam organizam i hoće li određena tkiva značajnije nestajati ili mršavjeti te kakve će to posljedice imati.

1. Ivo Brkovic

ožujak 29, 2017 kod 12:27 pm

Na vrijeme otišao u mirovinu u 120 godini

2. Martic Tiho

ožujak 29, 2017 kod 6:52 pm

Koje gluposti a nemogu izljeciti neke bolesti a sad odjednom prckaju i igrajuse s dna

3. Ferruccio Labinac

ožujak 29, 2017 kod 9:08 pm

nisu to gluposti

4. Vedran Petovar

ožujak 30, 2017 kod 11:15 am

Pa tko želi na ovakvom svijetu živjeti vječno???!!!

5. Mythbuster Buster