Arheologija i paleontologija

Najstariji dokaz podjele majmuna i čovjekolikih majmuna datira 25 milijuna godina unazad

Dva pronalaska fosila u Istočnoafričkom rasjedu otkrivaju nove informacije o evoluciji primata. Znanstvenici sa Sveučilišta u Ohiou objavili su svoje proučavanje u ovotjednom online izdanju časopisa Nature.

Rukwapithecus (sprijeda, lijevo) i Nsungwepithecus (desno). (Credit: Mauricio Anton)

Otkrića ovog tima dokumentiraju najstarije fosile dviju glavnih skupina primata: skupine koja danas uključuje čovjekolike majmune i ljude (hominidi), i  one u koju su uključeni majmuni Starog svijeta (Europa, Azija i Afrika), poput pavijana i makakija (cercopithecoidi).

Geološka  analiza područja na kojemu je obavljano proučavanje pokazuje da su ti fosili stari 25 milijuna godina, dakle značajno stariji od onih koji su prije dokumentirani bilo iz jedne ili druge skupine.

Obje skupine su do sada bile nepoznate u znanstvenim krugovima, a njihovi ostatci su prikupljeni na samo jednom nalazištu fosila u rasjednoj dolini Rukwa u Tanzaniji. Rukwapithecus fleaglei je rani humanoid, zaključeno je na osnovi pronalaska njegove donje vilice u kojoj je ostalo sačuvano nekoliko zubiju. Nsungwepithecus gunnelli je također rani, cercopithecoid, na što upućuje pronalazak jednog zuba te dijelova čeljusti.

Ti su primati živjeli u razdoblju oligocena, koji je trajao od 34 pa sve do prije 23 milijuna godina. Ta studija prvi put dokumentira da su se ove dvije grane primata razvijale odvojeno već za vrijeme ovog geološkog razdoblja.

“Kasni oligocen spada, po pronađenim uzorcima, u najslabije dokumentirana razdoblja evolucijske povijesti primata, a područje nalazišta Rukwa daje nam djelić uvida u životinjski svijet koji je postojao u to doba na području Afrike, južno od ekvatora,” rekla je profesorica paleontologije Nancy Stevens, suradnica Ohio University’s Heritage College of Osteopathic Medicine, koja je u ovom istraživanju vodila tim paleontologa.

Dokumentiranje rane evolucijske povijesti ovih skupina je teško, budući da postoji malo naslaga tla iz razdoblja u kojem su živjele, a u kojima se nalaze fosili, objasnila je Stevens. Koristeći pristup određivanja starosti većeg broja minerala koji se nalaze u tim stijenama (naslagama), tim geologa može odrediti razdoblje iz kojeg potječu pronađeni primjerci.

“Položaj ovog geološkog rasjeda ima prednost u tome što su zajedno ostali sačuvani materijali kojima se može odrediti starost i fosili ovih važnih primata,” rekao je Eric Roberts sa Sveučilišta James Cook iz Australije, inače vođa tima geologa u ovom istraživanju.

Prije ovih pronalazaka, najstariji fosili predstavnika hominidne odnosno cercopithecoidne grane datiraju iz ranog miocena, dakle sva ta nalazišta su iz razdoblja koje je milijunima godina mlađe.

Ova su nova otkrića posebno važna, jer pomažu pomirenju dugotrajnih neslaganja oko vremena razdvajanja ovih vrsta koja je procijenjeno na osnovi analiza DNK nizova sadašnjih primata i onih koji su dobiveni iz fosila primata, rekla je Stevens. Precizno proučavanje mutacija DNK kod primata pokazalo je da se razdvajanje između čovjekolikih i majmuna starog svijeta dogodilo u razdoblju prije nekih 30 pa do 25 milijuna godina.

“Fosili iz rasjedne doline Rukwa u jugozapadnoj Tanzaniji predstavljaju prvi pravi test pretpostavki da su se ove skupine razdvojile tako rano, budući da daju novi uvid u ekosustav Zemlje u razdoblju kasnog oligocena,” rekla je Stevens.

Ovi novotkriveni fosili su prvi pronađeni ostatci primata upravo na ovoj lokaciji u slojevima tla doline Rukwa, i predstavljaju dva od samo nekolicine poznatih vrsta primata iz cijelog razdoblja kasnog oligocena, na globalnoj razini.

Znanstvenici su skenirali uzorke MicroCT skenerom na Sveučilištu u Ohiou, i to im je omogućilo stvoriti detaljne trodimenzionalne rekonstrukcije ovih drevnih primjeraka koji su onda uspoređeni s drugim fosilima.

“Ovo je još jedan sjajan primjer koji naglašava kako suvremena rekonstrukcija izgleda i kako nam kompjuterski pristup daje mogućnost postaviti još preciznija pitanja o povijesti evolucije kralježnjaka,” rekao je Patrick O’Connor, suautor studije i profesor anatomije pri Ohio University’s Heritage College of Osteopathic Medicine.

Osim ovih novih primata, na području nalazišta Rukwa pronađeno je još nekoliko, za znanost, novih vrsta kralježnjaka i bezkralježnjaka. Period kasnog oligocena je zanimljiv jer daje krajnji uvid u jedinstvene vrste koje su naseljavale Afriku prije velike “razmjene” životinjskog svijeta s Euroazijom, koja se dogodila kasnije u razdoblju kenozoika, rekla je Stevens. Ključni aspekt projekta Rukwa rasjedne doline je u samoj interdisciplinarnoj prirodi istraživačkog tima, s paleontolozima i geolozima koji su radili zajedno u rekonstruiranju povijesti evolucije kralježnjaka u kontekstu razvitka sustava Istočnoafričke rasjedne doline.

“Od samog začetka, ovaj projekt je uključio višestruki pristup pri postavljanju niza raznovrsnih bioloških i geoloških pitanja koja su fokusirana na sustav Istočnoafričke rasjedne doline u Tanzaniji,” rekla je O’Connor.

Istraživanje koje je obavljao ovaj tim financirali su U.S. National Science Foundation, the Leakey Foundation i the National Geographic Society, a njime je naglašena bliska suradnja u paleontološkim i geološkim načinima rada koji su bitni za određivanje kompleksnih pitanja vezanih za povijest evolucije kralježnjaka, zamijetili su znanstvenici.

Suautori ove studije su  Patrick O’Connor, Cornelia Krause i Eric Gorscak sa Sveučilišta u Ohiou,Erik Seiffert sa SUNY Stony Brook University, Eric Roberts sa Sveučilišta James Cook u Australiji, Mark Schmitz s Boise State University, Sifa Ngasala s Michigan State University, Tobin Hieronymus s Northeast Ohio Medical University i Joseph Temu s Tanzania Antiquities Unit.

Izvor: Ohio University

1. Thomas Jefferson-Pop

svibanj 21, 2013 kod 9:58 am

toliko je otprilike i politika stara

2. Smrznuta Cimpanzina Muda

svibanj 21, 2013 kod 9:59 am

Covjek je nasta od majmuna samo u masonskim lozama iz kojih su izasli brojni progurani bolesnici poput Darwina.

3. Ramona F. Friggasdotter

svibanj 21, 2013 kod 10:01 am

Nitko nikada ni nije tvrdio da je čovjek nastao od majmuna, nego od zajedničkog pretka. Ako je itko bolesnik, to si izgleda ti, i nalaziš se na sasvim pogrešnoj stranici. Možda bi mogao ostavljati komentare na stranicama o alternativnoj povijesti i izvanzemaljcima.

4. Viktor Zugor

svibanj 21, 2013 kod 10:03 am

Nemoj tako, ja sam nastao od majmuna. 🙂

5. Krajačić Goran

svibanj 21, 2013 kod 10:03 am

Ma jok, covjek je sigurno nastao iz blata i gline, te mu je zivot udahnuo neki tamo krilati duh…- -“…

6. Daa Meer

svibanj 21, 2013 kod 10:04 am

postoji li majmunoliki čovjek?

7. Smrznuta Cimpanzina Muda

svibanj 21, 2013 kod 10:04 am

Ramona, ti si mason ili ti je neko iz obitelji, pa ih branis? Upad ti je blago receno debilan i odaje nesretnu izmanipuliranu osobu koja se trazi po internet portalima. Sve u tom tekstu je glupost veca od vece, a da ti neke stvari objasnim, potrajalo bi…

8. Krajačić Goran

svibanj 21, 2013 kod 10:08 am

Sad ce poceti i o gusterima koji svijetom vladaju…

9. Smrznuta Cimpanzina Muda

svibanj 21, 2013 kod 10:12 am

Najkomicnije su mi ove generacije fakultetskih nakaza s hrpom diploma i 10 sati interneta dnevno. Vise ne znaju ko im glavu nosi, a prave se pametni o svemu i iskacu sa svih strana kao opareni cim vide nesto sta im plitki mozak ne moze shvatit.

10. Smrznuta Cimpanzina Muda

svibanj 21, 2013 kod 10:15 am

Postoji! To se zove budala.

11. Krajačić Goran

svibanj 21, 2013 kod 10:16 am

Eto, sad si ti tu, da nam sve pojasnis…Dakle pocni…Malo smijeha dobro ce nam doci…Sad ce nam pojasniti kako svijet zapravo funkcionira, a mi naivne ovce, past cemo u nesvjest od soka…- – “

12. Smrznuta Cimpanzina Muda

svibanj 21, 2013 kod 10:18 am

Tebi bi bilo bolje da si nasta iz gline i blata, jer tad valjda ne bi visio po svim mogucim portalima s hrpom profila. Gdje god covjek udje na facebooku eto i tebe tu. Uostalom, znas o cemu pricam. Poznat si mi jos s index.hr gdje si bio 24h dnevno s hrpom profila. Ne znam u kakvom si sad stanju i jesi li ozdravio. Nadam se da jesi.

13. Knez Domagoj Panonski

svibanj 21, 2013 kod 10:20 am

Ovaj ludi kreacionist je fakat posebna vrsta glupana…
    A kaj si došel sim ak ne vjeruješ u evoluciju?

14. Krajačić Goran

svibanj 21, 2013 kod 10:23 am

Hoces i autogram?…;))…

15. Krajačić Goran

svibanj 21, 2013 kod 10:23 am

Zalutao je malo deckic, trazi srodnu dusu, i romantiku.;))

16. Nikola Rošić

svibanj 21, 2013 kod 10:26 am

Ocito ti raspolazes sa nekim dokazima o nastanku covjeka cim si tako grubo opovrgnuo teoriju

17. Domagoj Janeković

svibanj 21, 2013 kod 10:35 am

smrznuti, ne znaš ni osnove evolucije, a da bi nešto mogao pokušati demantirati potrebno je biti upoznat s materijom. Teoriju evolucije možeš probati demantirati s jednakom uspješnošću kao i teoriju gravitacije – prilično je očita. Čak ju je i papa Ivan Pavao II potvrdio. Nekima bi stvarno trebalo trajno zabraniti pristup internetu.

18. Smrznuta Cimpanzina Muda

svibanj 21, 2013 kod 10:37 am

Nikola, prva stvar: znam ko je postavio tu i slicne teorije, te s kojom svrhom. Znam kako se takve teorije manifestiraju u glavama pojedinaca (zato su postavljene). Druga stvar: necu nista tvrdit o postanku covjeka, ali lazi i obmane znam prepoznat i kad su u zacetku, a pogotovo kad metastaziraju. Istine nema na vidiku, a to ovce ne razume. Znanost i religije su ista kategorija obmane javnosti za svoje svrhe. Istina je izvan svih tih okvira, a tko se oslobodi mekinja s kojima je tovljen, otvorit ce mu se neki novi horizonti. Gdje sam ja u citavoj prici to nije bitno, nego vam kazem da to s majmunima nema veze s razumom! Darwin je bolesnik poput Freuda, a isti su tim i iste su ih strukture progurale da pokrenu buduce generacije kvaziintelektualaca koji ne znaju tko im glavu nosi.

19. Smrznuta Cimpanzina Muda

svibanj 21, 2013 kod 10:41 am

Domagoj, znas li koliko je takvih poput tebe kojima je svaka spoznaja izguglana? Dobro sam raspolozen i trenutno sam na pauzi, inace bi na takve poput tebe potrosio slova koliko i na neki bolivijski jedrilicarski tim iz 58-e.

20. Ana Dundović Ex Vukelić

svibanj 21, 2013 kod 10:42 am

Vidim evolucija traje,sve blize idemo zajednickom pretku.

21. Smrznuta Cimpanzina Muda

svibanj 21, 2013 kod 10:43 am

Ivan Pavao drugi je bio infiltrirani mason. Guglaj to do mile volje i neces izguglat, pa ti samim tim mozak nece primit, ali ako ga pocmes koristit, neke ce ti stvari bit jasnije i lakse ces povezivat. Znas li kako koristit mozak? Sinko moj…

22. Krajačić Goran

svibanj 21, 2013 kod 10:45 am

Deevolucija, i uzivo gledamo najbolji primjer…;)

23. Smrznuta Cimpanzina Muda

svibanj 21, 2013 kod 10:49 am

Od 1879-e jedini papa koji nije postavljen direktno iz masonskih loza kakva je uostalom sam Vatikan, dakle, preciznije receno, jedini papa koji je pokusao bit ono sto papina figura treba po definiciji predstavljat- bio je Papa Ivan Pavao prvi. Nije dugo bio Papa… Ubijen je cim se suprostavio sustavu i tradiciji obmane naroda.

24. Krajačić Goran